معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان گفت: در معاونت پژوهشی سعی کردیم برنامه محور و هدفمند مسائل پژوهشی را پیش ببریم و با نگاه به نقشه جامع علمی کشور، برنامه وزیر علوم و تحقیقات و اسناد بالا دستی و برنامه راهبردی دانشگاه تلاش کردیم دانشگاه از نسل یک به نسل سه تبدیل کنیم.
کد خبر: ۸۹۴۵۲۷۰
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ حسین زینلی پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه ها در ابتدا آموزشی بودند و از طریق آموزش، افراد را برای حوزه های مختلف تربیت می کردند، افزود: با استفاده از برنامه جامع پژوهشی دانشگاه تبدیل به پژوهشی کاربردی شد که این نسل دو بود و دانشگاه نسل سه که بحث روز است شامل دانش و پژوهش و فناوری و کارآفرینی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای تبدیل دانشگاه هرمزگان از آموزشی به دانشگاه آموزشی پژوهشی و فناوری و کارافرینی طی سه مرحله انجام شد، اولین مرحله اصلاح آئین نامه ها و دستورالعمل ها بود و سیاست گذاری های جدید انجام شد که این آیین نامه برای نسل یک تهیه شده بود، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای انجام شده در این زمینه گرنت اعضای هیئت علمی بود که اجرا کردیم و آئین نامه های پژوهانه دکتری تهیه کردیم که تا قبل از این اجرا نمی شد و در اصلاح بازنگری ها فرصت مطالعاتی هم در داخل و هم در خارج از کشور تصویب کردیم.

وی با اظهار اینکه دومین مرحله برای کیفیت بخشی به پژوهش نیاز به دسترسی منابع علمی است و برای اینکه این کار انجام دهیم اشتراک با پایگاه های علمی و پژوهشی دنیا ایجاد کردیم، اضافه کرد: حتی اگر استادی درخواست کند که برای انجام کار علمی نیاز به کتاب خارجی است به مدت حداکثر دو ماه می توانیم تهیه کنیم ضمن اینکه کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطح استان بی نظیر است.

معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه در سومین مرحله سیاست های تشویقی و حمایت از کارهای پژوهشی فناورانه و کاربردی و مرز دانشی را ایجاد کردیم، افزود: برای این پژوهش ها، شاخص ها و معیارهایی تعریف کردیم که مبنایی شد برای گرنت پژوهانه نه برای هر کاری که انجام دهند و در حقیقت به این موضوع جهت دادیم.

زینلی پور اعلام کرد: 23طرح پژوهشی با دستگاه های اجرایی کشور انجام دادیم و 25 میلیارد تومان از محل پژوهش ها به صورت بودجه دریافت کردیم و نزدیک به 2 میلیارد تومان قرار داد بستیم و در راستای حل مشکلات موجود جامعه تلاش می کنیم و برای حل این مشکلات اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی انجام می دهیم.

این معاون دانشگاه هرمزگان اعلام کرد: موضوع مهم دیگر در کنار منابع علمی این است که خیلی از رشته ها ی علمی و کاربردی و مهندسی نیاز به تجهیزات با تگنولوژی برتر (های تک) دارند که آزمایشگاه های مرکزی ما در این دانشگاه راه اندازی شد و دانش های با تکنولوژی برتر در دانشگاه اوردیم  و کاربردهای آموزش و پزوهش از هم دیگر تفکیک شد زیرا مواد مورد استفاده آنها هم متفاوت اند.

زینلی پوراضافه کرد: ازمایشگاه های دانشگاه هرمزگان جزء ده دانشگاه برتر در راه اندازی آزمایشگاه های کشور است و توانستیم گواهینامه تایید صلاحیت از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی بگیریم و به عنوان همکار اداره استاندارد مشغول به کار هستیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث ازمایشگاه رشته های فیزیک و ریاضی برای تحلیل موضوعات نیاز به ابر کامپیوتر ها دارند و دادهای عظیم (big data) دارند که برای این تحلیل ها مرکز محاسبات (HPC) راه اندازی کردیم و در هفته پژوهش افتتاح می کنیم و به شبکه علمی کشور متصل می کنیم و امیدواریم بتوانیم آزمایشگاه تکنولوژی برتر منطقه ای در حوزه دریا نیز راه اندازی کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه فضای مناسب برای رشد خلاقیت و بروز استعداد های نو در دانشگاه ایجاد کردیم و برای این کار مرکز رشد دانش، فعال و توسعه دادیم که 23 واحد مرکز رشد فناوری در دانشگاه فعال است و یک واحد دانش بنیان است و 2 واحد دیگر در حال دانش بنیان شدن است، افزود: 24 مورد اختراع یک مورد ثبت ژن و کلی گونه های دریایی به جامعه جهانی معرفی کردیم و برای اینکه در حوزه دریا بتوانیم کار کنیم با کمک پارک زیست فناوری که در قشم کارهای اولیه انجام می دهیم و در آینده فعال می شود.

زینلی پور با اعلام اینکه برای حل مسائل دستگاه های اجرایی ایده شو برگزار کردیم و امسال هم در هفته پژوهش در این زمینه برنامه هایی داریم، اضافه کرد: رابطه دانشگاه با صنعت توسعه دادیم و در این زمینه ارتباط تنگاتنگ با وزارت صنعت معدن تجارت استان و شهرک های صنعتی استان داریم و من مشاور رئیس ص.م.ت استان هستم که در جریان جزئیات صنایع استان هم قرار می گیرم و حاصل این ارتباط ایجاد اولین کلینیک اورژانس صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک را اندازی کردیم و این یعنی کارهای امدادی صنعتی انجام می دهیم و حاصل این تعاملات انعقاد قرار داد های و اجرای طرح های پژوهشی بوده است.

 وی اظهار کرد: دوره های تحقیق و توسعه (R&D) و دوره های آموزشی برگزار کردیم و ده شرکت گواهینامه گرفتند و 20 شرکت آموزش دیدند و بیش از 50 تفاهمنامه با دستگاه های اجرایی و ادارات کل استان برقرار کردیم.

این معاون دانشگاه بیان کرد: راه اندازی مرکز آپا ( آگاهی رسانی و پشتیبانی و امداد رایانه ای) با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ماهر انجام شد و فعالیت هایی از قبیل ضریب نفوذ سایت ها در ادارات و پشتیبانی از هک شدن سایت ها انجام می شود.

 

معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان با اعلام اینکه مجلات علمی پژوهشی دانشگاه به 5 نشریه افزایش یافت و یک نشریه مربوط به آبزیان است و 3 نشریه ادبیات روائی و یک مجله روانشناسی به زبان انگلیسی نیز ایجاد کردیم ، افزود: مرکز نشر دانشگاه کتاب های علمی چاپ می کند و رتبه 19 در بین ناشران دانشگاهی دارد و در سال 18 عنوان کتاب چاپ می کنیم.

زینلی پور اعلام کرد: تصمیم داریم جهت ورود در فضای کسب و کار و در حوزه اشتغال هم فعال باشیم و در دفتر کار آفرینی دوره های اشتغال آموزش می دهیم و تشویق می کنیم که دانشجویان و اساتید شرکت ثبت کنند و در پارک فناوری اطلاعات فعال باشند.

وی با بیان اینکه طرح های تعاونی به صورت سهامی عام و خاص و طرح های صنایع دستی داریم و کارگاه جواهر سازی راه اندازی کردیم و تعاونی صنایع دستی جهت فروش و دریافت پیشنهادات و هم چنین نوآوری در این صنعت تلاش می کنیم، اضافه کرد: قصد راه اندازی کلینیک مشاوره روان درمانی و شهرک زبان انگلیسی و پارک ریاضیات و موزه آبزیان در سطح شهر داریم و دوست داریم مرکز نشر دانشگاه تبدیل به حوزه کودکان و نوجوانان کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه هرمزگان در ادامه به سوالات خبرنگاران جواب داد و عنوان کرد: بزرگترین دانشکده در دانشگاه هرمزگان، دانشکده علوم انسانی است و بیشترین دانشجویان هم از رشته های علوم انسانی هستند و رشته های علوم انسانی در طرح آمایش هرمزگان حضور دارند.

این معاون دانشگاه در خصوص ایجاد رشته های مرتبط با رسانه گفت: برای تحصیلات تکمیلی خیلی سختگیری می شود و راه اندازی رشته جامعه شناسی و علوم ارتباطات باید ساختارها تهیه شود.

زینلی پور با اظهار اینکه در حال حاضر 15 طرح در حال اجرا داریم و خیلی از طرح ها و برنامه به صورت محرمانه هستند که فعلا امکان معرفی و رونمایی ندارد خاطر نشان کرد: بحث زلزله سنجی در منطقه مکران به عنوان یک کار بین المللی در حال انجام است که از جاسک تا چابهار امکان سنجی زلزله انجام می شود که در این کار تیمی کشورهای سوئد، آلمان و عمان حضور دارند.

امکان سنجی برق از دریا در هرمزگان که با برق منطقه در حال انجام است. از انرژی های پاک مثل جزر و مد و انرژی باد و خورشید منابعی جهت تولید برق در دریا در دست اجرا است.

در حوزه زیست محیطی همکاری خوبی با سازمان محیط زیست داریم و طرح جامع توسعه پایدار مردم محور در جزیره قشم به سوی جزیره زیست محیطی است که با یک شرکت ژاپنی انجام شد و تهیه معیار های حفاظتی مدیریت آب و سنگ های مرجانی جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و سیری است.

ارسال نظرات