مدیر عامل آب‌ منطقه‌ای هرمزگان گفت: کشاورزی دشت کهورستان که از دشت‌های معروف استان است، در صورت تداوم روند کنونی می‌تواند در سال‌های آینده به طور کامل از بین برود.
کد خبر: ۸۹۴۵۳۳۲
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان  ؛ هوشنگ ملایی امروز در نشست فعالان بخش کشاورزی که به بیان مشکلات و اتخاذ راهکارها اختصاص یافت، اظهار داشت: در استان هرمزگان آنگونه که تخمین زده می‌شود بیش از دو هزار و 200 حلقه چاه داریم که از این تعداد تنها هزار و 300 چاه دارای پروانه و فعالیت رسمی هستند.

وی با بیان اینکه از 48 دشت استان حدود 40 دشت در شرایط بحرانی و ممنوعه قرار گرفته‌اند، افزود: برای مدیریت منابع آبی نیازمند به نگاه عمیق و خردمندانه هستیم تا همه با هم بتوانیم ساز و کاری را رقم بزنیم که از این شرایط نجات پیدا کنیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه جایگزینی سیستم‌های آبیاری تحت فشار و مدرن در این شرایط از هر چیزی برای حوزه آب و خاک واجب‌تر است، ادامه داد: بحران کم‌آبی در حال پیشروی به سمت دشت‌های دیگر است و شاهد هستیم که دشت‌هایی که بر روی آنها کشاورزی صورت می‌گیرد یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند.

مولایی در این میان به دشت کهورستان در نزدیکی بندرعباس اشاره و افزود: روزگاری ای‌سی آب استحصالی از چاه‌های حفر شده در این دشت حدود 900 بود که در حال حاضر ای‌سی آب در این دشت به چندین برابر از رقم مذکور افزایش یافته است.

وی گفت: در صورت تداوم روند کنونی بهره‌برداری آب و خاک در این دشت، در آینده‌ای نزدیک شاهد خشک، بایر شدن و از بین رفتن کشاورزی در این دشت نیز خواهیم بود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به نصب تجهیزاتی همانند کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان اشاره و افزود: ما همواره آمادگی اجرای طرح‌های بازدارنده و منجر به نتیجه را در این حوزه داریم اما باید شرایط اجتماعی متاثر از طرح‌های مدیریتی نیز توسط دستگاه‌های مربوطه ایجاد و در نظر گرفته شود.

به گزارش تسنیم، دشت کهورستان که در فاصله حدود 70 کیلومتری شهر بندرعباس و در جوار روستایی با همین نام از توابع شهرستان بندرخمیر قرار دارد، از جمله دشت‌هایی است که به دلیل شرایط آب و هوایی در زمستان، کشت خارج از فصل گوجه فرنگی در آن صورت می‌گیرد.

محصولات خارج از فصل از این حیث دارای اهمیت هستند، که در زمانی که کشاورزی در سایر نقاط به دلیل سرما به رکود می‌رود، این نوع محصولات تازه می‌توانند جای محصولات سردخانه ای مشابه خود را در بازار بگیرند.

توسعه کشت گوجه فرنگی و عدم نظارت‌ها در باب برداشت از منابع آبی در کهورستان کارشناسان محیط زیست و آب و خاک را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است.

افت ای‌سی و افت سطح آب در سفر‌ه‌های زیرزمینی موجود در این دشت در سال‌های اخیر بسیار مشهود و ملموس بوده است.

 اغلب کارشناسان حوزه آب و خاک در هرمزگان بر عقیده‌اند که برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و انتقال بین‌حوزه‌ای آب دلیل اصلی خشک و بحرانی شدن دشت‌های هرمزگان است.

ارسال نظرات