روستایی که در جذب توریسم گوی سبقت را از سایر نقاط کشور ربوده به دلیل بی توجهی ها و ضعف زیرساخت های عمرانی در محرومیت مضاعف به سر می برد و بیکاری در بین جوانان پل موج می زند.
کد خبر: ۸۹۴۵۳۵۷
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ بندرپل روستایی ساحلی از توابع شهرستان بندرخمیر است که در فاصله ۷۰کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و به دلیل فاصله حداقلی خود با قشم  از دیرباز تا کنون مهم ترین راه آبی به این جزیره محسوب می شود لذا این ظرفیت استراتژیک موجب شده تا روستایی که در حاشیه محور اصلی و ترانزیتی قرار دارد بیشترین حجم تردد خودرویی و سفرهای نوروزی را رقم بزند.

استقبال بی نظیر مردم از جزیره قشم و تمایل به سفر دریایی با خودروهای شخصی موجب شده تا  بندرپل اغلب روزهای سال میزبان مسافر باشد که حجم گردشگران از پاییز ماه تا اواخر بهار هر سال به اوج خود می رسد.

بالغ بر۱۰۰ لندیکرافت وظیفه حمل خودرو از بندرپل به بندرلافت در قشم را انجام می دهند که در کنار آن حمل بار و مایحتاج ساکنان جزیره نیز از این مسیر صورت می گیرد.

روستای ۵۰۰۰نفری پل که در فاصله چندصدمتری از بندرگاه واقع شده برخلاف جایگاه ویژه خود در زمینه اقتصاد توریسم محور از امکانات حداقلی برخودار است و این محرومیت ها تا اندازه ای ریشه ای و عمیق است که خدمات موجود پاسخگوی نیاز ساکنان روستا هم نمی باشد و بومیان مجبورند برای ابتدایی ترین امورات خود به بندرخمیر یا بندرعباس سفر کنند.

فقدان اماکن اقامتی و تفریحی یا خدمات حداقلی در پل موجب شده تا میلیون ها گردشگری که سالانه از این بندر تردد می کنند بدون  توقف از کنار روستا بگذرند و اماکن دیدنی و تاریخی این منطقه ناشناخته بماند.

در ایام نوروز ترافیک خودروهای در صف انتظار شناورها در بندرگاه پل به اوج خود می رسد که نبود حداقل امکانات رفاهی و یا سرویس بهداشتی مشکلات زیادی را برای گردشگران رقم زده است.

روستایی که در جذب توریسم گوی سبقت را از سایر نقاط استان ربوده به دلیل بی توجهی ها ونبود زیرساخت های عمرانی در محرومیت مضاعف به سر می برد و بیکاری در بین جوانان پل موج می زند.

وجود مدارس تخریبی، امکانات حداقلی درمانی، زیرساخت های نامناسب شهری و سایر مشکلاتی که از درو دیوار خانه های مستهلک وقدیمی بندرپل می ریزد موجب شده تا بسیاری این روستا را متروکه و خالی از سکنه فرض کنند .

شغل اکثر مردم روستای پل ملوانی و صیادی است که به واسطه وجود لنج های چوبی و یا قایق های کوچک امرار معاش می کنند اما فقدان اسکله در این بندر موجب شده تا اغلب لنج داران و ملوانان با مشکل مواجه شوند و در صورت حمل بار باید در بنادر قشم و بندرعباس پهلوبگیرند که هزینه مضاعفی در پی دارد و با وجود پیگیری های مکرر تا کنون ترتیب اثری داده نشده است.

پروژه پل خلیج فارس یکی از طرح های عظیم ملی بود که در دولت نهم و دهم بنای آن گذاشته شد تا بدین وسیله تردد مسافران و گردشگران همچنین تامین نیاز مردم قشم با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود لذا انتظار می رفت درکنار آن زمینه رونق صنعت توریسم در بندر پل نیز فراهم شود اما در سال های اخیر با بی توجهی دولت یازدهم پروژه ای که میلیاردها تومان از ذخایر بیت المال را صرف خود کرده به صورت نیمه کاره رها شده است.

با وجود تاکیدات مکرر بر اتمام پروژه وجلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی هم اکنون سازه نیمه کاره پل باقی مانده که دچار فرسودگی و استهلاک است که این امر موجب شده تا همسایگان این پروژه عظیم که چشم به راه رونق و آبادانی بودند متحمل بیشترین زیان ها و آسیب های زیست محیطی شوند.

اغلب مردم بندرپل از طریق صیادی و فعالیت بر قایق های سبک امرار معاش می کنند که در سال های اخیر به واسطه انباشت پسماندهای کارگاهی پل خلیج فارس تا کیلومترها دورتر ازساحل شن و ماسه را پرکرده و امکان فعالیت را برای قایق های کوچک گرفته است.

جنگل های حرا جلوه ای طبییعی و منحصر به فرد در ساحل خلیج فارس است که تراکم آن در بندرخمیر و بندرپل بیش از سایر نقاط استان می باشد اما پروژه نیمه کاره پل خلیج فارس آسیب هاب جبران ناپذیری را به مانگروها وارد کرده و بخش های از این طبیعت خارق العاده تحت تاثیر پسماندهای کارگاهی رو به نابودی است.

زیستگاه پرندگان مهاجر و آبزیانی که در این بخش از ساحل زندگی می کردند به واسطه گل و لای ساخت و سازهای این پروژه از بین رفته و بخش های از اکوسیستم منطقه در معرض نابودی قرار دارد.

 

حسین هاشمی تختی ، نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه لنج داران بندر پل با مشکلات زیادی برای خارج کردن کالا از بندر مواجه هستند گفت: با توجه به اینکه مجوز صادرات برای لنج داران این منطقه صادرشده اما هنوز برای خارج شدن کالا از این بندر لنج داران باید به قشم و یا بندرعباس رجوع کنند.
 
وی  دلیل عدم احداث اسکله تخلیه و بارگیری کالا در این بندر را کثرت اسکله‌های بندری در استان دانست و افزود: با توجه به اینکه درامد ساکنان منطقه از راه دریانوردی و وارد و یا خارج کردن کالا است نبود گمرک و محول کردن مسائل مربوط به این حوزه به گمرکات مناطق دیگر به ضرر و زیان لنج داران است که در این زمینه نیز باید بررسی‌ها و تدابیر لازم انجام شود و نباید مانعی برای کسب درامد و روزی حلال مردم منطقه باشد.
 
هاشمی تختی  با اشاره به  مدارس تخریبی روستا بیان کرد: در راستای بازسازی مدارس تخریبی اقدامات لازم انجام‌شده و بر اساس فهرستی که از سوی نوسازی مدارس تهیه‌شده مدارس استان با تخصیص بودجه و اعتبار لازم نوسازی می‌شوند.

 

 
ارسال نظرات