مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار آمریکا گفت: در بازار بین بانکی ارزی کشور، دلار وجود ندارد اما در شبکه های صرافی مجاز از دلار استفاده می شود.
کد خبر: ۸۹۴۵۴۲۰
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، صمد کریمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: با 20 کشور تفاهمنامه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات داریم و با ترکیه و پاکستان پیمان پولی انعقاد کرده ایم که در حال اجراست.

وی افزود: از سال 92 بحث پیمان های پولی آغاز شده است و برای کشورهایی که با آنها مبادله اقتصادی داریم الگوهای پیمان پولی خودمان را فرستاده ایم اما تاکنون پاسخی نگرفته ایم.

کریمی گفت: برای پیمان های پولی باید بسترهای لازم ازجمله تحریم نبودن طرف مقابل و امکان باز کردن حساب های ارزی در بانک های دو کشور فراهم باشد.

وی اضافه کرد: مذاکرات با کشورها درباره انعقاد پیمان های پولی با جدیت بانک مرکزی رو به پیشرفت است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: اکنون فاصله نرخ ارز مبادله ای با نرخ ارز بازار 15 و نیم درصد و در مقایسه با گذشته این فاصله کم شده است.

کریمی افزود: در بازار بین بانکی ارزی کشور، دلار وجود ندارد اما در شبکه های صرافی مجاز از دلار استفاده می شود که این عملیات ارزی ­باید به مرور وارد سیستم بانکی شود.

وی گفت: بانک مرکزی راهبردهای گوناگونی برای پیمان های پولی دارد و بر اساس یک راهبرد حرکت نمی کند.

ارسال نظرات