نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران:
خبرگزاری بسیج: مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران در جلسه هم اندیشی فرماندهان بسیج طلاب خواهران سازمان بسیج طلاب سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) بر نقش روحانیت در در پویایی فقه شیعه تاکید کرد.
کد خبر: ۸۹۴۵۴۷۴
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

 به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین نظری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران در سخنانی با تاکید بر این نکته که روحانیت و علمای شیعه در طول تاریخ دو رسالت مهم و سنگین را بر دوش داشته اند، خاطر نشان کرد: یکی از این رسالت ها جهاد علمی بوده است که در طول هزاران سال گذشته بعد از غیبت امام عصر(عج) روحانیون شیعه در پویایی فقه شیعه نقش تعیین کننده ای داشته اند.

وی پویایی فقه شیعه را مرهون تلاش های هزار ساله روحانیون و علمای شیعه دانست و افزود: این جهاد علمی در سایه برخورداری از امکانات گوناگون به دست نیامده بلکه در سخت ترین شرایط ، در فقر و نداری و تنگدستی حاصل شده است.

نظری اظهار داشت: بعضی از کتب شیعه که از آن استفاده می کنیم در زندان نوشته شده است ، برخی از علمایی که گرفتار حکومت های طاغوت می شدند دست از رسالت خود بر نمی داشتند و از جمله شهید اول کتاب فقه را در زندان نوشت.

این فعالیت های علمی 600 سال در خفا انجام شد و با همه شدائد علما رسالت خود را که همانا حفظ مکتب اهل بیت و انتقال پیام آنها به مردم بود انجام دادند و شیعه به صورت رسمی به عنوان یک مذهب 400 سال در سطح جهان مطرح شده است.

وی رسالت دیگر علما و روحانیون را رسالت اجتماعی برشمرد و گفت: روحانیت در 200 سال گذشته در تحولات اجتماعی نقش بسیار تعیین کننده ای داشته اند و هرکجا پرچم مبارزه را روحانیون بر دوش گرفتند فراگیر ترین حرکت مردمی شکل گرفت؛ این در حالی است که روشنفکران فقط در یک قشر خاصی تاثیر می گذاشتند در حالی که   همه اقشار به دعوت روحانیت پاسخ می دهند. اگر در نهضت مشروطه و حرکت عظیم مردمی شکل گرفت پایه گذار آن علما و روحانیون بودند، در بحث ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست انگلیس از منابع نفتی کشور وجود آیت الله کاشانی و علمای مجاهد دیگر در کنار او باعث این حرکت بزرگ مردمی شد و تا زمانی که این حرکت بر محور روحانیت ادامه داشت این نهضت بقا و دوام داشت اما همین نهضت به محض اینکه آیت الله کاشانی را کنار گذاشتند، شکست خورد.

نظری با اشاره به انقلاب عصر حاضر به رهبری امام خمینی (ره) گفت:مردم به فرمان امام و مراجع عالیقدر وارد صحنه شدند. در این نشست پیرامون راه اندازی پایگاه های شباب  حلقات صالحین، ساماندهی بودجه و تجهیزات مطالبی مطرح شد و مشکلات بسیج طلاب خواهران بررسی و راه حل هایی نیز ارائه شد.  

 

ارسال نظرات