حسینی شاهرودی معتقد است چاپ اسکناس نیاز به پشتوانه آن هم از نوع ارز و طلا دارد و دارایی‌های دولت نمی‌تواند پشتوانه اصولی برای امری مثل چاپ اسکناس باشد چرا که دارایی باید قابلیت نقد شدن داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۴۵۷۶۲
|
۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در شرایطی که کشور دچار تورم و یا افزایش حجم نقدینگی باشد تزریق پول بدون پشتوانه و یا چاپ مجدد اسکناس با برهم زدن تراز بانک‌ها باعث تشدید تورم و مشکلات اقتصادی می‌شود.
پول بدون پشتوانه پولی است که دارای ارزش ذاتی نبوده و تنها ناشی از دستور دولتی منتشر شده باشد و اولین استفاده از چنین نوع پولی در چین در سال هزار میلادی بوده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ نیز بانک‌های مرکزی امروزه سیاسیت‌های پولی انقباضی را در دستور کار خود قرار داده اند و از زمان بحران مالی، نرخ بهره در نزدیکی صفر حفظ شده و برخی از بانک‌های مرکزی اوراق قرضه دولتی و شرکتی را در تعداد بالا و میلیاردی خریداری کرده اند. ایده این بانک‌های این بود که نرخ‌های پایین بهره، باعث کاهش هزینه‌های کسب و کار و تشویق مصرف کنندگان خواهد شد.
با توجه به ثبت اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و اموال دولتی و احتساب آن‌ها که رقمی چند برابر بودجه کشور اعلام شده است، این موضوع را که آیا دارایی‌ها می‌تواند پشتوانه‌ای برای چاپ اسکناس باشد یا نه با سیدحسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رئیسۀ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم.
حسینی شاهرودی معتقد است چاپ اسکناس نیاز به پشتوانه آن هم از نوع ارز و طلا دارد و دارایی‌های دولت نمی‌تواند پشتوانه اصولی برای امری مثل چاپ اسکناس باشد چرا که دارایی باید قابلیت نقد شدن داشته باشد.
نماینده مردم شاهرود و میامی با اشاره به اینکه بسیاری از بانک‌های فعلی که دچار مشکل شده اند دارایی‌های بالایی دارند که قابل نقد شدن نیست، گفت: اگر چاپ اسکناس بدون پشتوانه و برنامه اصلی صورت بگیرد، بودجه کشور چندین برابر شده، نقدینگی افزایش می‌یابد و مشکلات تورمی که دولت ۴ سال زحمت کشید آن را کنترل کند با ورود این نقدینگی به بازار دوباره بالا می‌رود.
چاپ اسکناس تولید ثروت نمی‌کند
حسینی افزود: چاپ اسکناس به خودی خود تولید ثروت نمی‌کند بلکه تنها خلق پول می‌کند یعنی دارایی‌های خود را به نوعی پیش فروش کرده ایم. در حالی که دارایی باید خلق شود تا تبدیل به اسکناس شود.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: ارز و طلایی که به بانک مرکزی می‌آید می‌تواند پشتوانه‌ای برای چاپ اسکناس شود و اگر دولت بخواهد به چنین امری اقدام کند، این طرح باید به طور کارشناسی در وزارت اقتصاد بررسی شود.
لایحه‌های دوقولوی بانکداری به دنیال افزایش استقلال بانک مرکزی
مشکلات بانکی و لایحه دولت و طرح مجلس در خصوص اصلاح نظام بانکی موضوع دیگری بود که حسنی درخصوص آن‌ها گفت: ما در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی لایحه‌های دوقلوی بانک مرکزی و بانکداری اسلامی هستیم. پیش نویس لایحه دولت را هم گرفتیم و به موازات هم در کمیته‌های تخصصی با حضور دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی یعنی نمایندگان بانک مرکزی، بانک‌های دولتی و خصوصی، وزارت اقتصاد و پژوهشکده‌های مختلفی که درگیر این لایحه هستند، بررسی می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در این لایحه و طرح منافع مردم در نظر گرفته شده یا صرفا به دنبال حذف برچسب ربا از سیستم بانکداری و در راستای حفظ منافع بانکداران است، گفت: طرح مجلس با هدف رفع مشکلات پولی و بانکی کشور نوشته شده و صرفا قرار نیست به صورت شکلی مشکلات را حل کنند.
حسینی ادامه داد: قطعاً موادی در این طرح وجود دارد که بعد نظارتی آن را در نظام بانکداری کشور بسیار بالا می‌برد.
همچنین در فرایند اجرای عملیات بانکی نیز حوزه‌های نظارتی حضور دارند و نقش بانک مرکزی بسیار پرر نگ دیده شده. علاوه بر این تلاش می‌شود هیات عالی در راس بانک مرکزی به استقلال نزدیکتر شده و از دولتی شدن به سمت مستقل شدن پیش برود.
وی افزود: در این طرح بخش خصوص‌ی حضور بیشتری دارد و شورای فقهی که در این هیات عالی حاضر است، به نوعی می‌تواند تمامی مقررات و رویه‌های بانکی را با شرع مقدس تطبیق دهد. در بحث عملیات بانکی نیز سعی شده ابزار نوین و به روز را در این قانون گنجانده و قانونی را که یش از ۳۰ سال از تاریخ آن گذشته به یک قانون جدید و قابل اعتماد تبدیل کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها