در ۱۹ آبان سال ۵۷ فصل جدیدی در تاریخ گچساران رقم خورد.
کد خبر: ۸۹۴۵۹۰۲
|
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
در دوران ستم شاهی شهرستان گچساران به قیام ۱۹ آبان افتخار مردم گچساراندلیل وجود صنعت نفت برای مستشاران خارجی از اهمیت خاصی برخوردار بود و به همین سبب هم شرکت‌های خارجی از کشور‌های مختلف حتی با ایجاد شهرک سال‌ها به غارت ثروت طبیعی مردم این دیار مشغول بودند.
در صبح روز ۱۹ آبان سال ۵۷ حدود ۵۰ نفر در حمایت از شاه در شهر دوگنبدان راهپیمایی کردند.
این حرکت موجی از نارضایتی عمومی در بین مردم انقلابی گچساران و مناطق اطراف ایجاد کرد.
با دستور فرماندهان انقلابیون آن دوران از جمله محمد زید بهبهانی، حاج ابراهیم شریعتی، حاج بهرام تاجگردون، نصریان، حاج مختاری و رمضان اسماعیلی تجمع مردمی جلوی مسجد شهیدان فعلی دوگنبدان شکل گرفت و در همین مکان بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی بر علیه حکومت شاه قرائت شد.
در این هنگام نیرو‌های شاهنشاهی به دستور اربابان خود به طرف مردم تجمع کننده در جلوی مسجد شهیدان یورش بردند و با شلیک به مردم بی دفاع تعدادی را در جلوی مسجد و چند نفری را هم در سطح شهر به شهادت رساندند.
قیام تاریخی ۱۹ آبان گچساران منجر به شهادت ۶ نفر از مبارزان این شهر شد.
در این روز خونین پرویزی، سید مذکور پارسی، محمد فراشبندی، حسین امینی، حسین کیامرثی و نجف بلادیان در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی به فیض شهادت نائل شدند.
بعد از این اقدام رژیم حرکت‌ها و اعتصابات مردمی، صنعت نفت، فرهنگیان و بازاریان منسجم و هماهنگ‌تر از قبل کمر رژیم را شکست.
اعتصابات کارکنان و کارگران صنعت نفت تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.
پس از پیروزی انقلاب مهندس بازگان رئیس دولت موقت به دستور امام به گچساران آمدند و ضمن ابلاغ پیام تشکر امام به مردم گچساران از کارگران نفت خواستند که به اعتصاب خود پایان دهند و شیر‌های صادرات نفت را باز کنند.
ارسال نظرات