خبرهای داغ:
ربات پرنده پنل خورشیدی عمود پرواز، به همت دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه تبریز، طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۸۹۴۵۹۲۹
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، بابک جهانگیری، مجری این طرح، در جمع خبرنگاران گفت: این ربات با شارژ کردن دائمی منبع تغذیه خود توسط پنل‌های خورشیدی و آیرودینامیک، بسیار مناسب برای فرود و برخواست عمودی در مکان‌های نامناسب و ناهموار بدون باند فرود بوده و توانایی پرواز افقی سریع را دارد. 
  
وی ادامه داد: این پهپاد از جنس مواد کامپوزیتی ساخته‌شده و همه سیستم‌های کنترلی آن از نوع الکتریکی و مکانیزم‌های مکانیکی است، که ابعاد و وزن تمام‌شده آن مناسب برای حمل در مناطق ناهموار توسط یک فرد است و ابعاد بال‌ها حدود 1.5 متر و وزن تمام‌شده آن با دوربین در حدود چهار کیلوگرم است. 
  
جهانگیری در ادامه با اشاره به اهداف و کاربرد این ربات، اضافه کرد: این ربات به منظور انجام مأموریت‌های امدادی، نظامی، تصویربرداری هوایی و یا انتقال مواد و قطعات ضروری در اماکن صنعتی که فاصله مبدأ و مقصد در آن‌ها زیاد است، بهترین گزینه محسوب می‌شود که بتواند حتی بدون وجود باند پروازی به اهداف تعیین شده برسد. 
  
وی اظهارکرد: برخاست و فرود عمودی بدون نیاز به باند پروازی و در شرایط محیطی نامناسب، استفاده از سلول خورشیدی انعطاف‌پذیر درروی بال‌ها و حتی بدنه، ارسال تصویر زنده از محل موردنظر،وزن کم پرنده، استفاده در مأموریت‌های نظامی، قابلیت حمل توسط یک نفر و نیز زمان پرواز بیشتر از سه ساعت برای مقاصد در شعاع 30 کیلومتری از جمله قابلیت های این ربات پرنده است. 
  
جهانگیری با اشاره به مشخصه اصلی و نوآوری این ربات در مقایسه با سایر ربات های ساخته شده در دیگر کشورها خاطرنشان کرد: استفاده از سه موتور الکتریکی جهت پرواز عمودی و تبدیل آن به حالت افقی توسط چرخش دو موتور جلویی و در درجه دوم استفاده از سلول‌های خورشیدی پربازده پروسکایتی (perovskite) انعطاف‌پذیر مناسب جهت نصب بر روی بال‌ها و نیز بدنه جهت شارژ دائمی باتری پرنده از مهم‌ترین شاخص‌های نوآورانه این پهپاد است که پرواز بدون نیاز به باند و افزایش قابل‌توجه زمان پرواز نسبت به سایر پرنده‌ها را ممکن می کند. 
  
این دانشجوی دانشگاه تبریز ارسال تصویر زنده از طریق سیستم رادیویی در مأموریت‌های نظامی، نظارتی- کنترلی و امداد و نجات، جداسازی و مونتاژ را از دیگر قابلت های این ربات بیان کرد. 
  
جهانگیری اعلام کرد: این ربات در مدت بیش از یک سال با هزینه حدود 80 میلیون ریال طراحی و ساخته شده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها