خبرهای داغ:
در گفت و گو با مدیر مؤسسه فرهنگی و پژوهشی حجاب و عفاف مطرح شد:
مدیر عامل موسسه پژوهش حجاب و عفاف بنیتا می افزاید: چندسال پیش در مراسم میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ۹۶عدد چادر به دانشجویان دختر هدیه دادیم و بعدا متوجه شدم که همین موضوع باعث شده تا تمام آن ها حجاب برتر را انتخاب کنند. این موضوع بسیار برای من دلچسب بود تا جایی که تصمیم گرفتیم تا بیشتر در حجاب ورود کنیم. یکی از ابتکارهای با سابقه ما، ورود به مراسم جشن تکلیف های دختران است.
کد خبر: ۸۹۴۶۰۵۷
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،، فرشته میرزا- سن و سالی از او می گذرد؛ پدرش پیش از انقلاب از  فروشندگان معروف چادر بوده و حالا هم او با فرزندانش در حوزه حجاب فعالیت می کند. تاکنون ایده های موفق زیادی را برای ترویج حجاب اجرا کرده که راه اندازی ”کافه حجاب” و طرح ”دختر بی همتا” معروف ترین آن هاست.

 پدرش یکی از چادر فروش های بنام بازار تهران بوده است. از کودکی در خدمت پدر، تار و پود صنعت نساجی و به خصوص چادر را شناخته است. از همان زمانی که عوامل دوران ستم شاهی به حجره ریختند و با ضرب و شتم پدرش را دستگیر کردند، فهمید که کار در حوزه دین چه سختی ها که ندارد.

ناصر قاضی پور، تولید کننده با سابقه چادر تاکنون طرح های متعدد و اثرگذار زیادی را برای ترویج حجاب در کشور اجرا کرده است. او با تاسیس موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف بنیتا، با بسیاری نهاد ها و سازمان های کشور در زمینه ترویج حجاب، همکاری داشته است.

از حمله ساواک تا هدیه چادر به خانم ها

او می گوید: پدرم از پیش از انقلاب در حوزه پارچه فعالیت می کرد و قیمت های فروش ما همیشه مقطوع بود اما به خاطر اهمیتی که برای حجاب قائل بود، تخفیف ویژه ای برای چادر مشکی و چادر نماز در نظر گرفته بود. فروشگاه ما بسیار معروف بود و در بخش واردات محصولات‌مان را به همه ایران بخش می‌کردیم. به یاد دارم یک روز در دوران پهلوی با دستگیری پدرم ساواک همه چادر مشکی‌ها را از مغازه ایشان برد و این اتفاق صدمه مالی و روحی و جسمی بسیاری به ما وارد کرد.

بعد از شکوفایی انقلاب پدرم و گروه همراه او که بیشتر فرزندان‌شان بعدها در جنگ تحمیلی شهید شدند به مناسبت‌های مختلف به خانم‌ها یک چادر نمازی هدیه می‌دادند. همین سابقه خانوادگی باعث شد تا امروز من و فرزندانم در حوزه حجاب قدم بگذاریم و پرچم پدر را نگهداری کنیم. سالهاست که موسسه ای را به نام بنیتا و به معنای ”دختر بی همتای پاک سرشت من” تاسیس کرده ایم و سعی داشته‌ایم در بخش‌های فرهنگی‌ موسسه وصیت نامه های شهدا، احادیث و آیات و روایات را در ارتباط با عفاف و حجاب گردآوری کرده و در برنامه‌های خود جای دهیم. به لطف خدا تامین مالی زندگی شخصی ام از منابعی غیر از این موسسه است؛ از درآمد موسسه بخشی به ستاد جهیزیه اهدا می شود و الباقی صرف اهدای چادر به بانوان می شود. مقدار کمی را هم برای حقوق کارمندان گذاشته ام.

به دنبال مدل های جدید دوخت چادر مشکی هستیم

قاضی پور از علاقه اش به ابتکار در طراحی دوخت چادر، چنین می گوید:

در دانشگاه الزهرا و دانشگاه دکتر شریعتی با دعوت رسمی از طراحان چادر با ارائه امتیازهایی آن ها را تشویق به طراحی مدل های جدید چادر کردیم. علاوه بر اینکه به دنبال مدل های جدید دوخت چادر مشکی هستیم، تمایل زیادی داریم تا از پارچه های چادری کشور خودمان استفاده کنیم اما متاسفانه اغلب مرغوبیت ندارند. بعد از انقلاب ضربات قابل توجهی به پیکر صنعت نساجی داخلی خورد اما با عملی شدن اقتصاد مقاومتی امید زیادی برای بهبود اوضاع داریم و کم کم از پارچه های ایرانی در کارها استفاده کرده ایم.

به نظرم نساجی ایران و مهندسان توانمند این حوزه استحقاق این را دارد که در چادر جهانی شود؛ باید افق نگاهمان این باشد که پارچه چادر زنان ایرانی در داخل خود ایران تولید شود تا جایی که ما بتوانیم صادر کننده آن به دیگر کشورهای مصرف کننده باشیم. البته در حال حاضر هم به صورت محدود صادرات داریم.

انگیزه ای که من را به این کار کشاند

مدیر عامل موسسه پژوهش حجاب و عفاف بنیتا می افزاید: چندسال پیش در مراسم میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ۹۶عدد چادر به دانشجویان دختر هدیه دادیم و بعدا متوجه شدم که همین موضوع باعث شده تا تمام آن ها حجاب برتر را انتخاب کنند. این موضوع بسیار برای من دلچسب بود تا جایی که تصمیم گرفتیم تا بیشتر در حجاب ورود کنیم. یکی از ابتکارهای با سابقه ما، ورود به مراسم جشن تکلیف های دختران است؛ از حدود ۲۳ سال پیش طرح های مختلفی را برای سجاده و چادر نمازی دختران، برای جشن های تکلیف دانش آموزان در مدارس کلید زدیم که همین ابتکار باعث اقبال مدارس برای همکاری بیشتر با ما شد. کم کم به مناسبت های مختلف و با حضور در اماکن و سازمان های خصوصی و دولتی به دختران کوچک پارچه چادری هدیه می دادیم و با استقبال بی نظیری مواجه می شدیم.

دختران بی همتا، طرحی برای مقابله با سبک زندگی آمریکایی

قاضی پور می گوید: من زمان طاغوت را درک کرده ام و به خوبی به یاد دارم که در آن زمان با الگوگیری از سیستم آمریکا و ایجاد انحراف فکری در دختران ایرانی، موضوعی به نام ”انتخاب دختر شایسته” را در کشور باب کرده بودند و دخترانی را شایسته معرفی می کردند که زیبایی ظاهری داشته باشند، اما پس از انقلاب ارزش ها تغییر کرد و ما هم تصمیم گرفتیم تا با طرح ”دختر بی همتا” قدمی برای ترویج حجاب برتر برداریم.

طرح ”دختر بی همتا” که بیشتر شامل خانم های دانشجو بوده است، یکی از بزرگترین کارهای ما است که طبق آن به بانوان چادر هدیه می دهیم، بودجه این کار هم از بنیاد خود ما تامین می شود؛ مثلا درمراسم های سالانه میلاد و یا شهادت حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما دوخت چادر را به صورت رایگان انجام می دهیم و نیمی از حق الزحمه خیاطان را خودم و نیمی دیگر را موسسه و یا علاقه مندان پرداخت می کنند.

کافه حجاب، مکانی برای بانوان ایرانی

این تولیدکننده از دغدغه هایش برای حجاب بانوان می گوید:

در روزهایی که بسیاری از خانم های متدین و دوستدار حجاب به دنبال مکان های امنی هستند تا ساعتی را در کنار هم بگذرانند، کافه حجاب را در خیابان دولت تهران راه اندازی کردیم تا با برداشتن گامی در مسیر اعتلای حجاب، میزبان این عزیزان باشیم. البته خانم های غیرچادری هم می توانند به کافه بیایند. مکان نسبتا بزرگی را در اختیار داشتیم که آن را برای این کار مناسب دیدیم.

کافه حجاب می خواهد در جهت اغنای فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف موثر باشد بنابراین کتاب هایی مناسب این کار در آن جا قرار گرفته است. خانم های تحصیلکرده ای هم در آنجا حضور دارند که با حاضران ارتباط گرفته و برای ترویج حجاب با آن ها هم اندیشی می کنند. در کافه حجاب اهدای چادر به میهمانان هم صورت می گیرد. علاوه بر این بانوان خیاط مستقر هستند که در عرض کمتر از ۴۵ دقیقه مدل های مختلف چادر را برای خریداران می دوزند.

”خیاطان خانگی” قدمی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار

قاضی پور در پایان می افزاید: برای ایجاد اشتغال و همچنین حمایت از خانم های بی سرپرست، بدسرپرست و یا بانوان ناتوان مالی طرحی را به نام ”خیاطان خانگی” پایه ریزی کردیم و طبق آن به این بانوان آموزش برش چادر داده می شود تا با اصول و استانداردهای این کار آشنا بشوند. ما چادرهایی را به صورت امانی به آن ها می دهیم تا بفروشند و برای خود درآمدزایی کنند. همچنین از طریق سامانه اینترنتی، در مواقع لزوم و بسته به نوع فعالیت در مناطق مختلف، می توانیم برای انجام کار به نزدیک‌ترین خیاط مراجعه کنیم. تاکنون بیش از ۳۰۰۰ خانم در این طرح فعال شده اند. من معتقدم حجاب حق‌الله است و قرآن بارها راجع به شخصیت ممتاز زن سخن به میان آورده است؛ طبق قوانین الهی زن ناموس خداوند است و قرآن شخصیت ممتازی برای زن قائل است و حتی همه امامان ما به مسائلی که برخورد می‌کردند به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها متوسل می‌شدند، من هم همواره در کارهایم به ایشان توسل می کنم.

ارسال نظرات