نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: چشم انداز و مسیر مشخصی در حوزه تخصیص آب سد‌های کردستان وجود ندارد.
کد خبر: ۸۹۴۶۱۷۲
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
 به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، علی محمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از تحریریه خبرگزاری خبرآنلاین در سنندج با بیان اینکه در استان کردستان بیش از ۲۰ سد ساخته شده است، افزود: بخشی از عملیات سدسازی در کردستان پس از سال ۸۸ و اختصاص مبلغی از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری انجام گرفت.

وی اظهار داشت: کردستان سرشار از منابع آبی است با این حال تنها ۱۰ درصد زمین‌های آبی کردستان زیر کشت است در حالی که این آمار در کل کشور ۴۷ درصد است که نشان از اختلاف بسیار با میانگین کشوری دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: درخواست اصلی ما از دولت رسیدن سهم کردستان به میانگین کشوری با هدف رونق کشاورزی در استان است.

مرادی با اشاره به تذکر نمایندگان کردستان به رئیس جمهور در خصوص تخصیص آب سدها، افزود: قرار است از سد آزاد ۴۰ میلیون متر مکعب آب به سد قشلاق برای مصرف آب شرب شهر سنندج انتقال یابد.

وی اظهار داشت: در ماده واحدی که در برنامه ششم توسعه گنجانده شد، تاکید گردید که آب سد‌های کشور نخست باید آب شرب مناطق اطراف خود را تامین کند و پس از آن برای مصارف خارجی مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان گفت: قرار است ۲۳ میلیون متر مکعب آب از سد ژاوه به سد سنگ سیاه دهگلان انتقال یابد که این امر می‌تواند موجب رونق هرچه بیشتر کشاورزی در دشت‌های شرق کردستان شود.

مرادی با بیان اینکه طرح تبدیل زمین‌های دیم به آبی در دستور کار است، افزود: رعایت عدالت خواسته مردم کردستان از وزارت نیرواست.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس اظهار کرد: در سال‌های گذشته عدم حضور نمایندگان کردستان در کمیسیون کشاورزی و کارگروه آب و بی اطلاعی از قوانین این بخش موجب اعمال ظلم‌هایی به مردم کردستان شد که جبران بخشی از آن‌ها امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به عدم مدیریت برخی از سد‌های داخل کردستان، گفت: در سد گاوشان نیز میزان اعلام شده برای زمین‌های زیر کشت انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در کردستان به درستی شناسایی نشده است، گفت: باید به جای رونق صنعت، کشاورزی را از حالت سنتی به صنعتی تبدیل می‌کردیم.

مرادی افزود: بخش عظیمی از کشاورزی امروز در کردستان به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین مقرون به صرفه نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس در پایان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی در کردستان می‌تواند تاثیر بالایی در کاهش جمعیت بیکار استان داشته باشد، اظهار داشت: زمانی که می‌بایست سرمایه گذاری در کردستان انجام می‌گرفت، مردم استان درگیر دفاع از مرز‌ها بودند و امروزه باید با اقدامات ویژه و جدای از فعالیت‌های روزمره این توسعه نیافتگی جبران شود.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات