خبرهای داغ:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد اشتغال در 7 ماه نخست امسال گفت: در راستای رونق و توسعه تولید در استان همدان 600 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده که بر اساس آمار دریافتی تا دو هفته اخیر 11 هزار و 401 شغل در استان ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۹۴۶۱۹۴
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷

تخصیص 600 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق و توسعه تولید در استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی ربیعی امروز در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی  اظهار داشت: استان همدان دارای سرمایه اجتماعی خوبی است.

وی بر ایجاد کانون توسعه همدان با همبستگی نخبگان تاکید و بیان کرد:  باید این سرمایه اجتماعی را توسعه و سرمایه‌داران را به سرمایه‌گذاری در استان تشویق کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود یک هزار و 167 واحد تولیدی در استان عنوان کرد:  به میزان 27 درصد از این واحدها در حوزه کشاورزی، 28 درصد در حوزه صنعت و 45 درصد در حوزه خدمات فعالیت دارند که ظرفیت خالی اشتغال در خدمات وجود دارد.

وی با عنوان اینکه اشتغال و توسعه آینده استان در حوزه خدمات می‌تواند جهت‌گیری خوبی باشد، گفت: 25 درصد تسهیلات اشتغالزایی در 45 درصد اشتغال هزینه شده و این موضوع نشانگر قیمت شغل پایین است.

ربیعی با اشاره به هدفگذاری 20 هزار شغل در استان همدان تصریح کرد: در استان همدان از ابتدای سال به تعداد  11هزار و 401 نفر اشتغال ایجاد و تعداد 6 هزار نفر بیمه شده  است  و با توجه به اینکه مشاغل غیر رسمی افزایش یافته نسبت بین 6 هزار شخص بیمه شده و 11 هزار شغل ایجاد شده قابل قبول است.

وی با تاکید بر تثبیت شغل در استان عنوان کرد: تثبت شغل نخستین سیاست ما است و با وجود ایجاد اشتغال در استان، این نگرانی را داریم  که 26 واحد دارای مشکل هستند که 6 مورد آن حاد و 711 شغل را تهدید می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 50 درصد مشاغل به سمت مشاغل غیر رسمی رفته است و با تاکید بر اینکه باید تثبت شغل در ارکان مختلف وجود داشته باشد، گفت: حل تمام مشکلات در پول خلاصه نمی شود و باید مدیریت، عدم بازار مناسب،  نبود بازار مصرف، اختلاف سهامداران و دیگر شاخص ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

* تخصیص 155 میلیارد تومان اعتبار در بحث اشتغال روستایی به استان همدان

وی سهم استان همدان از تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی اشتغالزایی را به میزان 340 میلیارد تومان برآورد کرد و بیان داشت: نیمی از این مبلغ ابلاغ شده و در تلاش هستیم که نرخ سود را به 16 و در برخی نقاط تا یک و دو درصد برسانیم.

ربیعی اضافه کرد: چنانچه استان همدان بتواند این مبلغ را جذب کند به طور قطع  برای جذب بیشتر این اعتبارات کمک خواهیم کرد چراکه قدرت جابجایی اعتبار را داریم و سهیمه را افزایش خواهیم داد  تا استان همدان در رتبه نخست قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 155 میلیارد تومان اعتبار در بحث اشتغال روستایی به استان همدان تخصیص یافته است، گفت: بر این اساس 6 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تخصیص می‌یابد و بانک‌ها نیز به همین میزان آورده داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سهم استان همدان از تسهیلات رونق تولید 460 میلیارد تومان است، افزود: تاکنون 20 هزار و 400 میلیارد  تومان آن پرداخت شده و 6 میلیارد تومان دیگر می‌توانیم به استان همدان اعطاء کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت استان در بحث گردشگری و بوم‌گردی عنوان کرد: وضعیت آب و خاک همدان مناسب است و در این بخش مشکل حادی وجود ندارد اما نباید در این حوزه فشار بیشتری به منابع طبیعی وارد شود بلکه باید در کنار بخش‌های کشاورزی، شغل‌های پایداری هم ایجاد  و وضعیت موجود را حفظ کرد.

ربیعی با اشاره به کشش اشتغال پوشاک گفت: این کشش زیاد است و  با وجود 210 شغل در بخش پنبه و نساجی ماهانه یک میلیون شغل تنها در بخش پوشاک ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در کشور سیاست  تولید وجود ولی سیاست اشتغال وجود نداشت به ارائه مصادیقی در این خصوص پرداخت و  اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده مشکل ما در نساجی در رنگرزی و در کفش مشکل طراحی است و در بخش زنبور عسل هر کندوی ما 8 کیلو عسل تولید می‌کند در صورتی که متوسط 16 تا 40 کیلو در سایر کشورها تولید عسل دارند ضمن اینکه ما نمی‌توانیم آن را صادر کنیم پس تولید باید افزایش یابد.

* جهت‌گیری دولت  در بحث  فقر مقابله با شکنندگی جامعه است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با ارائه تسهیلات اشتغالزایی قصد پول پاشیدن را نداریم، تاکید کرد: متاسفانه در بخش گردشگردی اکثر تسهیلات در راستای ایجاد هتل اعطاء شده درصورتی که باید بوم گردی را افزایش داده می‌شد.

وی با بیان اینکه با یک تفکر و ایده نو می توانیم با سیاست اشتغالی که مد نظر قرار داده ایم توفیقاتی ایجاد کنیم، گفت: باید مزیت روستا و شهرستان خود را تطبیق دهیم و  برای بالفعل کردن مزیت روستاها و شهرستان‌ها به دانش کارشناسان بین‌المللی نیازمند هستیم چراکه اگر بخواهیم کشور متحول شود به تکنسین و اشخاص با استعداد نیازمند داریم که در این زمینه با کمبود مواجه هستیم.

ربیعی به ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به 200 هزار  سرباز  در پادگان‌ها اشاره و عنوان کرد: با همکاری وزرات علوم و بر اساس ایده ای که مقام معظم رهبری مطرح کرد از 3 سال پیش در پادگان ها مستقر و  به 200 هزار سرباز آموزش های فنی و حرفه‌ای ارائه داده‌ایم.

وی با بیان اینکه 11 هزار و 414 شغل غیر رسمی وجود دارد بر رسمی شدن مشاغل غیر رسمی تاکید و بیان کرد: در حال حاضر برای  6 هزار شغل دفترچه وجود دارد و باید مشاغل غیر رسمی به مشاغل رسمی تبدیل شود که در تحقق این مهم نیاز به همکاری نمایندگان مجلس و مسئولین ذیربط نیاز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارائه روش هایی در خصوص رسمی کردن مشاغل غیر رسمی پرداخت و عنوان کرد: برای این امر نیاز است که  برای مدتی خودمان حق بیمه را پرداخت کنیم و این‌ها صفت شغل و صفت بازار کار است.

وی از آموزش رایگان به عنوان یکی دیگر از روش های رسمی کردن مشاغل یاد کرد و یادآور شد: ما در راستای مداخله در بازار کار هزینه ای نکردیم در صورتی که باید آموزش های رایگان ارائه  و از این  طریق مداخله کنیم که این از صفات مداخله در بازار کار است.

ربیعی تصریح کرد: تامین اجتماعی در بخش رانندگان و قالی بافان یک ریال پول دریافت نمی کند و دیگر کشش اضافه کردن نداریم.

وی  با بیان اینکه جهت‌گیری دولت  در بحث  فقر مقابله با شکنندگی جامعه است، ادامه داد: رئیس جمهور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ریشه‌کن کردن فقر را در اولویت خود قرار داده تلاش ما بر این است که فقر مطلق را محدود کنیم و با توجه به اینکه شکنندگی تنها  در حوزه اقتصادی نیست و در اجتماعی نیز وجود دارد  دولت برنامه‌هایی در راستای محدود کردن فقر در نظر دارد.

*شناسایی 1448 بازمانده از تحصیل در استان همدان  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیامدهای ناشی از فقر و مشکلات اقتصادی اشاره و تاکید کرد: در استان همدان  یک هزار و 448 بازمانده از تحصیل شناسایی شده  که  برای آن  بودجه مختصری اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه آمار کودک آزاری و همسر آزاری در استان همدان بسیار پایین است، گفت:  این نشان از سرمایه اجتماعی بالا در همدان است ضمن اینکه باید به موضوع اعتیاد و ترک آن در استان توجه بیشتری شود.

ربیعی با اشاره به اینکه  با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور فقر درمان نداریم، یادآور شد:  در سایر ابعاد اجتماعی نیز برنامه‌ریزی داریم تا فقر مطلق را محدود کنیم.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دولت صیفی کار نیست بلکه دولت گردوکار است، گفت: از هم‌افزایی دستاورد کمی داشتیم و باید دستاوردهای ناشی از هم افزایی را بیش از پیش داشته باشیم و تلاش کنیم تا نسل های آینده سهمی از صندوق های بازنشستگی داشته باشند آنچنان که در شرایط فعلی ما از آن استفاده می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یک میلیون افزایش مستمری هنر نبود، خاطرنشان کرد: باید بیش از گذشته تلاش کرد کرد چراکه دوران سختکوشی است و شرایط  به گونه ای است که 5 سال فرصت جبران گذشته داریم و اگر منافع ملی را تقویت نکنیم دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.

وی تصریح کرد: سخت‌کوشی و عقلانیت باید سرلوحه کار تمام  مدیران باشد و  و به جای فکر کردن به دوران مدیریت خود به آینده مردم توجه کنیم  و به رضایت کوتاه‌مدت اکتفا نکنیم.

ربیعی  با تاکید بر اینکه عقلانیت و سخت کوشی و مدارا سه اصلی است که باید مدیران به آن توجه لازم را داشته باشند، گفت: هر مدیری باید با کار کارشناسی به نتیجه برسد و همه باید کنار هم کار کنیم و در کنار هم باشیم تا اصل عقلانیت، سخت کوشی و مدارا به ثمر بنشند.

وی عنوان کرد: حق نداریم حتی در مورد یک تومان اشتباه کنیم بلکه باید بنیان‌هایی را ایجاد کنیم که دولت‌های آینده بر روی این بنیان‌ها کار کنند و مشخص شود تا چه میزان اشتغال ایجاد شده و سهم استان را از جی تی پی افزایش دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات