زیارت اربعین حسینی از جمله اعمال توصیه شده است که چهلمین روز شهادت امام «حسین» (ع) در صحرای کربلا انجام می شود و دارای پیشینه ای دیرینه در تاریخ اسلام است.
کد خبر: ۸۹۴۶۲۱۴
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
به گزارش بسیج اشکذر ،زیارت اربعین حسینی از جمله اعمال توصیه شده است که چهلمین روز شهادت امام «حسین» (ع) در صحرای کربلا انجام می شود و دارای پیشینه ای دیرینه در تاریخ اسلام است.
منابع موثق تاریخی تاکید می کند، از زمانی که حضرت «زین العابدین»، امام «سجاد» (علیه السلام) با «جابر بن عبد الله انصاری»، صحابه پیامبر (ص) در کربلای معلی دیدار کرد، این سرزمین به قبلگاه عاشقان سید و سالار شهیدان، حسین بن علی و علمدار با وفایش، حضرت ابالفضل تبدیل شد.
این دیدار بنا به تاکید منابع موثق تاریخی در روز بیستم ماه صفر انجام شد که مصادف با اربعین حسینی بود. از آن تاریخ هر سال عاشقان و دوستداران سید الشهدا راهی «سرزمین طف» می‌ شدند تا روز بیستم ماه صفر ضمن حضور در محل واقعه جانگداز کربلا با امام حسین و حضرت ابالفضل تجدید عهد کنند.
نکته حائز اهمیت این است که هر سال که می گذرد، بر شمار زائران آن حضرت افزوده می‌ شود. آمار و ارقام موجود نشان می دهد، شمار زائران اربعین حسینی در سال ۱۹۶۸ میلادی به بیش از نیم میلیون زائر رسید و در اولین سال های دهه هفتاد بالغ بر یک میلیون نفر عنوان گردید.
حتی در دوره دیکتاتوری حزب منحل بعث و حاکمیت «صدام حسین» با وجود تمام سرکوبگری های نظام و اعمال فشارها و ممنوعیت های اعمال شده، زیارت اربعین همچنان ادامه داشت.
با سرنگونی رژیم بعث در سال ۲۰۰۳ میلادی زیارت اربعین شکل و شمایل جدیدی به خود گرفت و از آن تاریخ تاکنون هر سال بر شمار زائران آن حضرت در روز اربعین در قالب زیارت و راهپیمایی معروف اربعین افزایش می یابد، به گونه ای که براساس آمار و ارقام موثق شمار زائران در راهپیمایی اربعین سال گذشته (۲۰۱۶ میلادی) حدود ۲۷ میلیون نفر اعلام شد که بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها را زائران خارجی تشکیل می دادند که از کشورهای مختلف جهان راهی کربلا شده بودند.
تصاویری کمتر دیده شده از این واقعه بزرگ را مشاهده می کنید:

یکی از عکس ها مربوط به سال ۱۹۱۶ میلادی است و تجمع زائران حسینی برای حرکت به سمت کربلای معلی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی را نشان می دهد.


منبع:مشرق
ارسال نظرات