با توجه به اینکه انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک، اثرات افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا را در هفته گذشته خنثی کرد، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی در روز جمعه اندکی کاهش یافت.
کد خبر: ۸۹۴۶۲۵۱
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به اینکه انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک، اثرات افزایش تعداد دکل‌های نفتی امریکا را در هفته گذشته خنثی کرد، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی در روز جمعه اندکی کاهش یافت.

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز اعلام کرد شرکت‌های نفتی آمریکایی در هفته گذشته 9 دکل نفتی بر تعداد دکل‌های نفتی این کشور افزودند که دومین افزایش در 3 هفته گذشته به شمار می‌رود. تعداد دکل‌های نفتی فعال این کشور به 738 دکل رسیده است.

هر بشکه نفت برنت با 41 سنت کاهش 63.52 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 43 سنت کاهش 56.74 دلار معامله شد.

در اوایل هفته گذشته قیمت نفت برنت به 64.65 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رقم از ژوئن 2015 به شمار می‌رود. نفت خام آمریکا نیز به 57.92 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رقم از جولای 2015 به شمار می‌رود.

هر دو شاخص نفتی بیش از 2 درصد طی هفته گذشته افزایش قیمت داشتند که پنجمین هفته متوالی افزایشی محسوب می‌شود.

به گفته تاجران، قیمت بالای نفت در هفته‌های اخیر ناشی از تلاش‌های اوپک برای کاهش تولید و همچنین تقاضای بالا و افزایش تنش‌های سیاسی بوده است.

همچنین این انتظار در بازار وجود دارد که در نشست آتی اوپک در 30 نوامبر بر سر تمدید مدت زمان توافق کاهش تولید در مارس 2018 توافق صورت گیرد.

تحلیلگران کامرزبانک در یادداشتی نوشتند: «بازیگران بازار انتظار دارند که اوپک توافق خود را پس از مارس 2018 تمدید کند و ذخایر نفت بیشتر کاهش یابد.» با این حال، «افزایش قیمت به افزایش تولید نفت شیل آمریکا منجر خواهد شد.»

بانک گلدمن ساکز نیز نسبت به بی‌ثباتی قیمت‌ها با توجه به افزایش تنش‌ها در غرب آسیا، به ویژه در میان اعضای اوپک عربستان و ایران به همراه افزایش تولید نفت آمریکا هشدار داد.

یک عامل دیگر در افزایش قیمت‌ها، افزایش تقاضا در جنوب شرق آسیا بود که نفت ذخیره شده در تعدادی از نفتکش‌ها در اطراف سنگاپور و مالزی از ماه ژوئن نصف شده است.

ارسال نظرات