خبرهای داغ:
رئیس شورای رهبری جنبش توحید اسلامی گفت: امت اسلام چه شیعه و چه سنی برای اینکه امتی قدرتمند و باعزت باشند، گزینه ای جز ادامه راه امام حسین ندارند.
کد خبر: ۸۹۴۶۳۷۷
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، شیخ «هاشم منقاره» رئیس شورای رهبری جنبش توحید اسلامی و عضو جبهه عمل اسلامی و اتحادیه علمای بلاد شام است  به برخی ویژگی های قیام امام حسین(ع) اشاره داشت.

این عالم اهل سنت در ابتدا اظهار کرد: خداوند تعالی به اهل بیت پیامبر به ویژگی های مهمی بخشیده و به ایشان جایگاهی والا وفضیلت هایی غیر قابل شمارش داده تا جایی که در قرآن آمده: (إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا ) (الأَحْزَاب:۳۳) واین آیه کریمه به روشنی و صراحت در تکریم جایگاه اهل بیت است و برای ایشان کرامات ومناقب بالایی قائل شده و این فضیلت ویژه همان پاکیزه شدن اهل بیت از هر رجس وناپاکی است.

وی ادامه داد: همچنین سید و سرور خلائق پیامبر اسلام  (ص) وصیت کرده: «شما را خدا را در مورد اهل بیتم بر شما یادآوری می کنم؛ خدا را در مورد اهل بیتم بر شما یادآوری می کنم؛ خدا را در مورد اهل بیتم به شما یادآوری می کنم». زندگی این امامان سراسر جهاد وفداکاری در راه خداوند بوده است.

هاشم منقاره معتقد است: قیام و نهضت امام حسین برای خدا بود و در این راه جان خود و خانواده گرانقدر، فرزندانش را فدا کرد واصحاب ایشان هم در کنارش به شهادت رسیدند و این نهضت پر برکت مایه حیات اسلام شد تا مسلمانان با الهام از این حرکت جاودانه همیشه الهام بگیرند. و برای همین است که مستکبران در تمام عصرها تلاش داشته اند این نور الهی را خاموش کنند اما خواست و مشیت الهی بر این بوده که این ستمگران شکست بخورند تا نهضت و مکتب امام حسین علیه السلام در طی عصر ها و قرن ها جاودانه بماند.

متن زیر مشروح گفتگوی ما با این عالم اهل سنت در مورد قیام امام حسین(ع) است که به بهانه اربعین حسینی از نظر می گذرد.

*پیام شهادت امام حسین علیه السلام برای امت اسلامی چیست؟

پیام شهادت امام حسین علیه السلام برای ما مسلمانان این است که باید با اسلام زندگی کنیم؛ در عقیده مان، در شریعت مان و روش ها و اهداف زندگی مان باید اسلام مد نظر باشد. وقتی ما از  اسلام می گوییم منظورمان همه مسلمانان است، یعنی باید طوری زندگی کنیم که پیامبر می خواست و قرآن خواسته است. خداوند در کتابش روی وحدت مسلمانان تأکید دارد: «إن هذه أمتکم أمة واحدة وأنا ربکم فاعبدون»، پس امت اسلامی باید علیرغم تفاوت های فکری و مذهبی و فقهی ای که وجود دارد وحدت خود را حفظ کند چرا که اصل اسلام یکی است واین فهم ها و برداشت های ماست که تنوع و تفاوت دارد.

اما امام حسین علیه السلام الگو و اسوه این امت در امر وحدت است. همه مسلمانان اذعان و اعتقاد دارند که «حسن وحسین سرور جوانان بهشت هستند» و همه مسلمانان می دانند که پیامبر (ص) فرمود: «من حسین را دوست دارم، و هرکه حسین را دوست داشته باشد خداوند دوستش دارد».

دل های مسلمانان از حب حسین علیه السلام وعشق به شناخت و معرفت آن حضرت مملو است وشهادت این امام همه امت را بر مفهوم عدالت و انصاف در برابر بدخواهان اسلام و مسلمین  وفتنه گران متحد ساخت

دل های مسلمانان از حب حسین علیه السلام وعشق به شناخت و معرفت آن حضرت مملو است وشهادت این امام همه امت را بر مفهوم عدالت و انصاف در برابر بدخواهان اسلام و مسلمین  وفتنه گران متحد ساخت.

حسین بن علی در واقع یک نهضت و مکتب ابدی برای همه نسل ها و همه گروه های فکری و سنی و برای بشریت در طول زمان است. خونی که آن حضرت نثار اسلام کرد تبدیل به نماد وحدت اسلامی در جنبه های مختلف شده که در طول و ادامه رسالت پیامبر قرار دارد. او نماد و تمثیل زنده ای از وحدت و رسالتی است که پیامبر مبلغ آن بود. بر همین اساس باید به اهمیت وحدت اسلامی و وحدت انسانی در شعارهای امام حسین علیه السلام پرداخت. ایشان بشریت را به عدالت، محبت، برابری و ارزش های انسانی والا که ضامن کرامت بشر است دعوت کرده است.

*جایگاه امام حسین علیه السلام در میان اهل سنت و احادیث شان چگونه است؟

اهل سنت امام حسین علیه السلام را یکی از چهره های درخشان امامان از نسل و خاندان پیامبر (ص) می دانند، امامانی که صفت های والای انسانی در ایشان تجسم یافت وبه قله های عظمت و بزرگی رسیدند و ستون های دین اسلام را برپا داشتند و شعار حق وعدالت را روی زمین گسترانیدند

اهل سنت امام حسین علیه السلام را یکی از چهره های درخشان امامان از نسل و خاندان پیامبر (ص) می دانند، امامانی که صفت های والای انسانی در ایشان تجسم یافت وبه قله های عظمت و بزرگی رسیدند و ستون های دین اسلام را برپا داشتند و شعار حق وعدالت را روی زمین گسترانیدند و در راه تحقق آرمان های اسلام ومبارزه با جباران و ستمگران عصرشان همه نوع سختی و رنج را به جان خریدند.

شهادت امام حسین و سیره معنوی ایشان نمونه و الگوی راسخی از ثبات و استقامت در راه خدا و عقیده است.

لذا اهل سنت معتقدند پیامبر اسلام عنایت ویژه ای به امام حسین از همان زمان طفولیت ایشان داشته و جالب ترین صحنه از رفتار پیامبر با نوه بزرگوارشان آنجایی است که پیامبر با انگشت اشاره خود حسین علیه السلام را از گرسنگی سیر کرد. (روایت است که چون حسین علیه السلام به‌دنیا آمد، فاطمه سلام الله علیها بیمار شد و شیر او خشکید. پیامبر به دنبال زنی شیرده فرستاد ولی کسی پیدا نشد. پس خود حضرت انگشت اشاره در دهان حسین علیه السلام می‌گذاشت و او می مکید تا سیر شد.) همچنانکه صحابه پیامبر همیشه ذکر کرده اند که پیامبر به نوه اش حسین (ع) محبت ویژه ای داشته و در همین زمینه ابی هریره می گوید: «پیامبر را دیدم که حسین را در آغوش گرفته بود و گفت خدایا من حسین را دوست دارم، پس هر که او را دوست داشت را دوست بدار».

روایت های رسیده از پیامبر اسلام دلالت بر عمق رابطه و محبت پیامبر به نوه اش حسین بن علی دارد. حسین از پیامبر بود چرا که روح و منش پیامبر را با خود داشت و به دنبال اصلاح انسان و ارتقاء سطح بشریت بر اساس ایمان به خدا و خواستار گسترش خیر بر روی زمین بود.

*موضع علمای اهل سنت نسبت به قاتل امام حسین و کسانی که در این امر مشارکت داشتند چیست؟ چرا برخی مورخین عرب مدعی شده اند امام حسین برای قدرت قیام کرد نه اصلاح؟

قتل امام حسین علیه السلام از بزرگ ترین گناهان و مخالفت امر خدا و رسولش بود و انجام دهنده آن وکمک کنندگان در این امر و هر کس هم که به آن راضی بوده ظالم است و مستحق عقاب الهی. شکی نیست که امام حسین علیه السلام مظلومانه به شهادت رسید و این حادثه مصیبت بزرگی برای مسلمانان است اما این شهادت منزلت و جایگاه ایشان را بالا برد، امام حسین و برادر بزرگوارش به سعادت ابدی الهی که جز با آزمایش و ابتلا به بلایا میسر نمی شود رسیدند چرا که این دو اساسا در خانه اسلام و در سایه عزت و امنیت نبوی تربیت یافتند اما یکی با سم و آن دیگری در میدان جنگ به شهادت رسید و این سعادت بزرگی برای هر دو امام بود.

انقلاب امام حسین همانطور که خودش اشاره داشته برای اصلاح امر امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر بود نه برای فساد و ظلم و عصیانگری.

*امروز در جهان معاصر، امت اسلامی و مخصوصا و شیعیان و اهل ینت چگونه می توانند ادمه دهنده راه آن امام شهید باشند؟

امت اسلام چه شیعه و چه سنی برای اینکه امتی قدرتمند و باعزت باشند گزینه ای جز ادامه راه امام حسین ندارند به ویژه با توجه توطئه هایی که از هر طرف این امت را در بر گرفته و دشمنانی که برای رسیدن به اهداف استکباری شان می خواهند جسم این امت را تکه تکه کنند

امت اسلام چه شیعه و چه سنی برای اینکه امتی قدرتمند و باعزت باشند گزینه ای جز ادامه راه امام حسین ندارند به ویژه با توجه توطئه هایی که از هر طرف این امت را در بر گرفته و دشمنانی که برای رسیدن به اهداف استکباری شان می خواهند جسم این امت را تکه تکه کنند. سیره این امام چراغی برای وحدت اسلامی است و از طریق تمسک به راه و ورش ایشان می توان در همین جهان معاصر یک امت متحد و مقاوم شکل داد که البته این نیاز به روحیه همزیستی بین مذاهب مختلف اسلامی و بررسی منابع اصلی  آن در برخورد با افکار پیروان هر مذهب دارد.

باید علما و اندیشمندان اسلام از همه مذاهب و فرق که دارای سعه صدر هستند دور هم جمع شوند و به موضوعات و اختلافات اصلی وبحث برای یافتن راه حل های منطقی و درست بر اساس قرآن و احادیث شریفه بپردازند و از این طریق و بر اساس عقل به یک اجماعی بر روی احکام شرعی مورد نیاز مسلمانان در زندگی شان برسند همانطور که قرآن می فرماید: ﴿وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَی اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَی فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴾

به هر حال احترام متقابل بین مذاهب اسلامی و عدم اهانت به نمادها و مقدسات همدیگر و رفتار با پیروان مذاهب دیگر بر این اساس که همه موحد و مسلمان هستند یک ضرورت است و باید ازدواج بین اتباع مذاهب حلال و خون و شرف و اموال و مساجد و اماکن مقدس هر مذهبی برای همه مسلمانان محترم و محفوظ باشد وهمه باید در برابر اتهاماتی که تکفیری ها با هدف فتنه انگیزی به مذاهب دیگر وارد می کنند بایستیم.

*به نظر شما نهضت امام حسین چه نقشی در وحدت امت اسلامی و مبارزه با فتنه های مذهبی ای که تکفیری ها به دنبالش هستند می تواند داشته باشد؟

نقش نهضت حسینی بر اساس سیاق تاریخی اصیلی که دارد در کاهش اختلافات فرقه ای و مذهبی کاملا روشن است و امروز این نهضت در انقلاب اسلامی ایران تبلور یافته است. انقلاب مبارکی که به دست امام خمینی (قدس سره) بنیان نهاده شد و امام خامنه ای (دام ظله) ادامه دهنده همان مسیر ومنهج وحدت گرا و مقاوم است.

ما هم در «جنبش توحید و عمل اسلامی» در لبنان به سهم خود از ابتدای آغاز این انقلاب با آن پیوند و ارتباط یافتیم و امروز مسیر و سرنوشت مان یکی شده و کاملا به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در وحدت امت اسلامی و حمایت از مقاومت اسلامی لبنان به عنوان یک  الگوی وحدت گرا و مقاوم در برابر اسرائیل واقف هستیم و این همان میوه منهج و روش حسینی است که باید در همه جا گسترش یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها