استاندار هرمزگان توسعه شیرین‌سازی آب دریا جهت تأمین آب شرب را از استراتژي‌های مهم در هرمزگان برشمرد و گفت: با این اقدام می‌توان آب سدها، روان آب‌ها، آب‌های فصلی و چشمه‌ها را جهت تغذیه دشت‌ها و منابع زیرزمینی حفظ و بخشی از آن را برای کشاورزی مورداستفاده قرار داد.
کد خبر: ۸۹۴۶۳۹۰
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، منطقه خلیج‌فارس، فریدون همتی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان هرمزگان با تأکید بر لزوم افزایش آبياري قطره‌ای در اراضي زیر کشت کشاورزی جهت صرفه‌جویی در مصرف آب، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان باید در این خصوص نظارت لازم را داشته باشد تا سطح زیر کشت با اجرای طرح آبياري قطره‌ای افزایش پيدا نكند و صرفه‌جویی لازم در مصرف آب صورت گيرد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای چنین طرح‌هایی صرفه‌جویی و حفظ تعادل منابع آب و جلوگیری از نابود شدن دشت‌ها و منابع آب زیرزمینی است و بر این اساس نیاز است نظارت دقیقی صورت گیرد تا آب در بخش کشاورزی هدر نرود.

استاندار هرمزگان توسعه شیرین‌سازی آب دریا جهت تأمین آب شرب را از استراتژي‌های مهم در هرمزگان برشمرد و بیان کرد: با این اقدام می‌توان آب سدها، روان آب‌ها، آب‌های فصلی و چشمه‌ها را جهت تغذیه دشت‌ها و منابع زیرزمینی حفظ و بخشی از آن را برای کشاورزی مورداستفاده قرار داد.

همتی تصریح کرد: برای ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان نیاز است مکان‌یابی مناسبی صورت گیرد تا همه آن‌ها در یک منطقه تجمیع نشوند و شاهد آلودگي زیست‌محیطی نباشیم و این امر نیز به‌عنوان یک سیاست کلان موردتوجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب در رسانه‌ها و به‌خصوص صداوسیما در خصوص وضعيت آب، اظهار کرد: نیاز است برنامه‌هایی با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی کشاورزی برای آگاهي بخشی در خصوص ضرورت استفاده از الگوهای نوین کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب در صداوسیمای استان تولید و پخش شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان كرد: مردم بايد با واقعيت‌هاي موجود در زمينه كمبود منابع آب بيشتر آگاه شوند تا شرايطي فراهم شود كه از ظرفيت عظيم مشاركت مردمي جهت رفع تهديد كم‌آبي بهره ببريم.

همتي با اشاره به برخي از مصوبات اين نشست، عنوان كرد: براساس تصميمات اتخاذشده تا پايان خرداد سال 97 نزديك به 800 كنتور هوشمند در دشت ميناب نصب خواهد شد كه براي اين كار اعتباري بالغ‌بر سه ميليارد و 500 ميليون تومان در نظر گرفته‌شده و تخصیص‌یافته است.

وي همچنين از آماده‌سازي 500 هكتار از اراضي پایین‌دست، دشت شميل جهت راه‌اندازی گلخانه‌هاي كشاورزي خبر داد و افزود: در اين اراضي توليد محصولات كشاورزي صادرات محور با صرفه‌جویی در مصرف آب در دستور كار خواهد بود.

استاندار هرمزگان با تأکید بر اينكه نبايد تنها منتظر اعتبارات دولتي بمانيم، ادامه داد: نياز است در مباحثي همچون توسعه آبخيزداري، حفاظت از آب و طبيعت برنامه‌هاي جديد عملياتي تعريف و از مشاركت مردم و خيرين در اجراي آن‌ها بهره برد.
به نقل از ایسنا
ارسال نظرات