این روزها در بازار لوازم آرایشی به راحتی کالای بی کیفیت و قاچاق اسرائیلی در غفلت مسئولین نظارتی به فروش می‌رسد و در این میان مردم بدون اطلاع از کیفیت این محصولات آنها را مصرف می کنند.
کد خبر: ۸۹۴۶۵۵۱
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، اوضاع نابسامان فروش لوازم آرایشی در حالی هر روز تشدید پیدا می‌کند که نیمه تیرماه سال گذشته قرار شد با یک طرح ضربتی این بازار ساماندهی پیدا کند البته از چند هفته قبل از اجرای این طرح بنرهایی تحت این عنوان «بر اساس ماده 18 مبارزه با قاچاق کالا و ارز خرید، فروش، عرضه حمل و نگهداری کالای خارجی که بدون مدارک قانونی وارد کشور شده است قاچاق محسوب می‌شود و برابر قانون علاوه بر ضبط کالا، مرتکبین نیز مجازات خواهند شد» هم در سراسر ناصر خسرو تا کوچه مروی نصب شد.

در این بنر به کاسبان هشدار داده شده بود: «در این راستا طرح تشدید مبارزه با کالای قاچاق با اولویت کالاهای سلامت محور (دارو، مکمل دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی) از صبح روز شنبه دوازدهم تیرماه با همکاری تمامی دستگاه‌های نظارتی اجرا خواهد شد.»

طرحی که قرار بود در آن با عوامل فروش کالاهای قاچاق برخورد شود حتی عمر یک ماه هم نداشت نکته جالب آنکه تعدادی از کسبه که قبلاً در مورد اجرایی شدن این طرح اطلاع داشتن کالاهای خود را در انبارها نگهداری و بعد از یک ماه به ویترین‌ مغازه‌ها برگردانده و شروع به فروش آنها کردند به نحوی که بازار خرید و فروش لوازم آرایشی مثل روز اول شد و اجناس قاچاق و تقبلی به راحتی در آن به فروش رسید. 

در حال حاضر اگر سری به بازار بزنید خبری از این طرح نیست و فقط به صورت دوره ای بازرسین تعزیرات به مغازه ها مراجعه و اسناد واردات آنها را بررسی می کنند . اما این موضوع عاملی برای مقابله جدی با کالاهای قاچاق نیست و هر کس به راحتی می تواند به طروق مختلف محصول خود را بفروش برساند.

عدم نظارت بر واردات و فروش انواع لوازم آرایش باعث شده تا متخلفین از این خلع استفاده کرد و لوازم آرایش بدون کیفیت را راهی بازار کرده و با قیمت‌های نازل به فروش برسانند. جالب اینکه در این کالاهای قاچاق اجناسی با برند تولید اسرائیل هم دیده می شود که مردم بدون اطلاع از کیفیت این محصولات آنها را مصرف می کنند.

 محمد هاشمی سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره با اعلام اینکه فرایند مبارزه با ورود کالاهای تقلبی و قاچاق حتماً موضوعی فرا ارگانی و نیازمند فعالیت‌های هماهنگ و همسوی ارگانهای مختلف است، می گوید: علی رغم تلاش‌های بسیار صورت گرفته و موفقیت‌های بدست آمده، با توجه به گستردگی مرزهای جغرافیایی و برخی عدم ثبات‌های دیپلماتیک در کشورهای همسایه امکان قاچاق بطور کامل از بین نرفته است، اما آنچه مسلم است این است که هیچ محصولی تولید شده در سرزمین‌های اشغالی هرگز در ایران مجوز واردات اخذ نکرده و نخواهد کرد.

نکته مهم در این موضوع عدم اجماع مسئولین در مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی است زیرا با تمام شعارهایی که در دستگاه ها برای مبارزه با کالاهای قاچاق عنوان می‌کنند اما در عمل هنوز خبری از اقدامات اجرایی نیست و در این میان این قاچاقچیان هستند که هر روز به سود بالایی دست یافته و بدون توجه به سلامت مردم اقدام به فروش این محصولات می کنند.

*بازار داغ دستفروشان لوازم آرایشی/مسئولان اراده جدی ندارند

سید حسین دکمه چی رئیس اتحادیه خرازی فروشان در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه قاچاق لوازم آرایشی هر روز در حال افزایش است و در این رابطه هنوز تصمیم کارآمدی اتخاذ نشده است. البته ما نظارت لازم را به فروشندگان زیر مجموعه این اتحادیه انجام می دهیم به نحوی که آنها به هیچ عنوان اجازه فروش کالای قاچاق را ندارند.

وی با بیان اینکه نامه نگاری های مختلفی برای برخورد با دستفروشان لوازم آرایشی انجام داده ایم، گفت: متأسفانه در این رابطه هم به نتیجه ای نرسیدیم و دستفروشان به راحتی اقدام به فروش لوازم آرایشی بی کیفیت که عمدتاً قاچاق هستند میکنند.

دکمه چی با اعلام اینکه اتحادیه نمی تواند به تنهایی مانع فروش کالاهای قاچاق در بازار شود، افزود: این موضوع ارائه جدی مسئولان را می طلبد البته سال گذشته طرح ضربتی برای مدیریت بازار لوازم آرایشی آغاز شد اما آنهم هم عمر کوتاهی داشت و امروز کمررنگ شده است.

ارسال نظرات