محصولات بهداشتی و آرایشی ذغالی آرپی که در حال حاضر در نقاط مختلف جهان وایران عرضه می شود برای اولین بار در کشور توسط شمس دهقانی مخترع جوان هرمزگانی تولید شده است این مخترع هرمزگانی برای اولین بار درجهان نیز اقدام به تولید صابون نرم کوسه کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۶۸۴۹
|
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
 

 

 
 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ امروزه در کشور ایران و بسیاری از نقاط جهان از ذغال برای پخت غذا،گرم کردن شومینه های منازل وحتی قلیان استفاده می کنند.ذغال جسم بی جانی وسیاه رنگی است که مردم هرمزگان از چوب درخت هایی همچون لیمو،کرت،و کهور آن را تولید می کنند.

روش سنتی تولید ذغال در هرمزگان به وسیله مردم عادی به این شکل است که بعد از قطع چوب درختان و قرار دادن آنها در برابر حرارت زیاد و تغییر رنگ ذغال آنها را در زیر خاک دفن می کنند و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه ذغال را در بازار به فروش می رسانند.
با ظهور کوره های ذغال ساز این فرآیند شکل دیگری به خود گرفت وکارخانه ها ی بزرگی جهت تولید ذغال ایجاد شد اما وجود دستگاهها و کوره های ذغال ساز به دلیل سرعت کار بیشتر باعث قطع درختان بیشتری نیزمی شود.

ذغال های معمولی دارای مضرات بسیاری است که می توان به مهم ترین آنها یعنی سرطان زا بودن و تولید سم در بدن اشاره کرد.

اکنون محققان موفق به کشف نوع دیگری از ذغال به نام ذغال کربنی شدند. این نوع ذغال که مواد اولیه آن چوب و ذغال سنگ نارس است دارای مزایای بسیاری است و تحقیقات نشان داده این نوع ذغال برای درمان بیماری هایی از جمله نفخ و کاهش مشکلات صفرا در زنان باردار و کاهش کلسترول قابل استفاده است.

در حال حاضر با توجه به رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تولید وحمایت از کالاهای ایرانی،جوانان ولایتمدارهرمزگانی نیزعلی رغم کمبود ها برای به چرخ درآوردن چرخه اقتصاد کشور تلاش می کنند.

یکی از جوانان ولایتمدار هرمزگانی با پی بردن به خواص ذغال کربنی فعال اقدام به اختراع و تولید خمیر دندان،صابون وشامپوی ذغالی که مواد اولیه آنها نیز در کشور قابل دسترسی کرده است.

شمس دهقانی مخترع جوان هرمزگانی و مدیرعامل شرکت تک کاج در گفت وگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اولین اختراعش در زمینه تولید صابون کوسه بوده است که یک اختراع جهانی به شمار می آید، اظهار کرد: بعد از تولید اولین محصول و عرضه آن در بازار و رصد شرکت های خارجی و ارزیابی موفقیت آنها به دنبال تولید محصولات بومی ایرانی رفتم.

مخترع جوان هرمزگانی در ادامه گفت: یکی از محصولاتی که درایران تولید وصادر می شود پسته است که باعث شد اختراع بعدی من در این زمینه باشد و صابون و شامپوی پسته را تولید کردیم.

دهقانی تصریح کرد: بعداز محصولاتی که منبع اصلی آن پسته بود اقداماتی برای تولید محصولات ذغالی همچون صابون ذغالی، شامپوی ذغالی و خمیردندان ذغالی صورت گرفت که اکنون در بازار قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اینکه صابون ذغالی یکی از قویترین روشن کننده های پوست است، بیان کرد: این صابون ذغالی علاوه بر پاکسازی پوست سموم روی پوست را نیز از بین می برد.

مدیر عامل شرکت تک کاج گفت: از آنجایی که در گذشته مردم به خمیر دندان دسترسی نداشتند از ذغال و نمک برای پاکسازی و سفیدی دهان ودندان استفاده می کردند وما به دلیل تغییر شکل زندگی مردم و استفاده آنها از وسایل امروزی خمیردندان ذغالی را با فرآیندی نوین به شکل امروزی در اختیار مردم قرار دادیم.

دهقانی افزود : با وجود تمایل بنده برای اختراع صابون ها در استانی که زاد گاه من است به دلیل رطوبت هوا و دیر خشک شدن صابون ناچار شدم به استان یزد مهاجرت کنم واین محصولات را در استان یزد تولید کردیم.

وی بیان کرد: شاید این ذهنیت ایجاد شود که ذغال به کار رفته در این محصولات ذغال معمولی است که اکثرا مردم به آن دسترسی دارند و یا خود آنها اقدام به تولید آن می کنند اما ذغال کربنی فعال با ذغال معمولی که دربازار است متفاوت است و در واقع ذغال کربنی فعال برای مصارف بهداشتی و آرایشی قابل استفاده است.

مخترع جوان هرمزگانی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی این شرکت به کشورهای اوکراین،عراق، روسیه ، ودیگر کشورها صادر می شود، گفت: این شرکت جزء محدود شرکت هایی است که بر روی محصولاتش قیمت ها را به ریال،دلار،درهم ویورو درج می کند حتی این محصول با برند ایران یعنی آر پی در جهان شناخته شده است.

دهقانی در ادامه افزود: متاسفانه بازار تولید و فروش مواد آرایشی بهداشتی همچنین مواد شوینده در اختیار شرکت انگلیسی است که با برندهای مختلف از جمله داو،شامپو کلییر،سینره و سیگنال در بازار های ایرانی حضور دارند و به شرکت های داخلی اجازه نفس کشیدن در بازار را نمی دهند. در واقع محصولات ایرانی برام مردم نیز ناشناخته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در نقاط مختلف کشور دراین شرکت مشغول کار هستند.

مدیرعامل شرکت تک کاج گفت: محصولات شرکت تک کاج دارای کیفیت استاندارایران وهم کیفیت ایزوله صادرات در خارج از کشور است و می توان گفت با محصولات خارجی مشابه نیز قابل رقابت است.

دهقانی با اشاره به حمایت نکردن بعضی ازمسئولان ازجوانان مخترع بومی استان هرمزگان که فعالیت های جدید را آغازمی کنند،خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که به جوانان بومی استان هرمزگان اجازه فعالیت نمی دهد وجود مسئولان غیر بومی در این استان است و متاسفانه درهرمزگان حمایت های وسیعی از ما نشد اما با شروع فعالیت شرکت تک کاج دراستان یزد ما به عنوان برترین شرکت در زمینه تولید محصولات بهداشتی و آرایشی در کشور شناخته شدیم.

ارسال نظرات