مشارکت دانش آموزان مازندران برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

سرپرست دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه برنامه مشارکت اجتماعی دانش‌آموزی برنامه‌ای اجتماع‌محور است بیان کرد: امروز در دو هزار کلاس تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش منعقد شده است و به صورت عملیاتی در این مدارس در 31 استان کشور آغاز شده است.
کد خبر: ۸۹۴۶۸۸۸
|
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، بهمن صدیق اظهار کرد: پرداختن به مقوله آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور قبل از اینکه برنامه‌ای برای آن تدوین شود نیازمند اطلاعات، شواهد معتبر است.

وی با بیان اینکه ما برای پرداختن به ابعاد مسئله سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی را طراحی کردیم که فاز پایلوت آن به اتمام رسیده و به مرحله اجرا در آمده است افزود: در اوایل مهر سال جاری نخستین کارگاه آموزشی برای بهزیستی استان‌ها تشکیل شد و مرحله دوم در استان گیلان در اواسط آذرماه برگزار می‌شود.

سرپرست دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همه موارد و مسائل با استفاده از نرم‌افزارها تجزیه و تحلیل می‌شود و تبدیل به گزارش شده و در اختیار مقامات مسؤول قرار می‌گیرد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: براساس این بررسی‌ها برای هر استان برنامه‌هایی مربوط به خود در اختیار نهادهایی که با ساختارهای اجتماعی سرو کار دارند قرار می‌گیرد و رابط کاربری مناسبی برایش تعریف می‌شود.

صدیق یادآور شد: گروهای همیار سلامت در کشور نزدیک به 50 هزار عضو دارد برنامه‌های اجتماع‌محور از جمله فعالیت‌هایی است که در این راستا در سطح بومی تاثیرگذار است.

وی با اعلام اینکه برنامه‌های اجتماع محور، اعتماد و اتکا به مردم و به نتیجه رسیدن کارها با مردم در مشارکت با دولت از رویکردهای ما در پایگاه‌های سلامت اجتماعی است بیان کرد: این سیستم به شدت در حال بروزرسانی است سیستمی چابک، منعطف با سامانه رصد آسیب‌ها که بتوانند بال‌های مهمی برای تاثیرگذاری در ارکان جامعه باشند.

سرپرست دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه گروه‌های سلامت در حال بروزرسانی هستند تا ابتکار عمل را بهتر در دست گیرند تاکید کرد: سامانه رصد برای بررسی و دریافت معضلات اجتماعی بوده که تلاش کرده‌ایم تا گزارشات در این ارتباط به صورت استاندارد و با یک زبان مشترک باشد.

این مسؤول با بیان اینکه برای حل مشکلات باید چاره‌اندیشی شود افزود: بحث فضای مجازی امروز تمام نهادهای ما را به چالش دعوت کرده است.

صدیق با اشاره به اینکه پیام من به همه کسانی که صاحب‌نظر هستند و دست‌اندرکار بوده این است که اجازه ندهیم ابعاد این مسئله بزرگ‌تر از این شود افزود: برای اینکه نهادها و ساختارها با ابعاد این موضوع روبرو شوند اصلا این مسئله را قبول دارند؟ نهادها به جای این فضاها چه چیزی می‌دهند؟ نهادهایی که می‌خواهند تصمیماتی اتخاذ کنند نیاز به شناختن بیشتر مسئله دارند.

وی ادامه داد: در واقع ما به جوانان چه می‌دهیم و از آنان چه می‌خواهیم، اصلا ما به عنوان نهادهایی که مسؤولیت داریم کدام یک از شرایط و الزامات و تکالیفی که برای سنین جوانی وجود دارد را اجابت می‌کنیم.

سرپرست دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: به مدت دو سال است که برنامه مشارکت اجتماعی دانش‌آموزی را با همکاری وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

این مسؤول با اعلام اینکه برنامه مشارکت اجتماعی دانش‌آموزی برنامه‌ای اجتماع‌محور است بیان کرد: امروز در دو هزار کلاس تفاهم‌نامه با آموزش و پرورشمشارکت  منعقد شده است و به صورت عملیاتی در این مدارس در 31 استان کشور آغاز شده است.

صدیق با بیان اینکه نمایشگاه دستاوردهای مشارکت‌های دانش‌آموزی به نمایش گذاشته می‌شود افزود: فضای مجازی را بگیریم چه چیزی جایگزین آن کنیم؟ طرح‌هایی مانند مشارکت اجتماعی دانش‌آموزی بخشی از پاسخ است که نوجوانان رشد اجتماعی، کار تیمی، تعهد، مسؤولیت‌پذیری نسبت به محیط‌زیست و محیط اطراف و زندگی شخصی را تمرین کنند.

وی گفت: این طرح در پایه هشتم اجرا می‌شود و نیازمند ساخت ظرفیت است و ساختارها باید همراهی و همکاری داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها