خبرهای داغ:
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز همواره دشمن سعی در ضربه زدن به نظام داشته است و در هر برهه از زمان با توجه به شرایط زمانی خود با نقشه های متنوع این کار را دنبال کرده است
کد خبر: ۸۹۴۷۰۱۲
|
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
خبرگزاری بسیج قزوین: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز همواره دشمن سعی در ضربه زدن به نظام داشته است و در هر برهه از زمان با توجه به شرایط زمانی خود با نقشه های متنوع این کار را دنبال کرده است.
اوایل انقلاب با ترور شخصیت های مهم و حمله به ایران توسط صدام و بعد از آن با تهاجم فرهنگی سعی در ضربه زدن به نظام را داشتند اما با رهنمود های امام(ره) و بعد از آن مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم نتوانستد به مقاصد شوم خود برسند. نقشه امروز دمشن برای ضربه زدن به مردم ایران فشارهای اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه است و با این کار سعی دارند مردم را از حکومت ناراضی کنند.
اما این بار هم مردم ایران با رهنمود های مقام معظم رهبری و ایستادگی در برابر دشمنان، سربلند ببیرون خواهند آمد. دشمنان ما همواره بر این امر تاکید داشته اند که هر بار سعی در ضربه زدن به نظام را داشته اند و نقشه های شوم برای مردم ایران کشیده اند با درایت مقام معظم رهبری این نقشه ها نقش بر آب شده است.
این بار نیز با فشار های اقتصادی و تحریم های سخت گیرانه سعی در شکستن مقاومت مردم هستند و رهبر فرزانه انقلاب راه اصلی مقابله با این حربه را اقتصاد مقاومتی عنوان میکنند و همواره از مسئولین می خواهد تا با تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی راه حمله به دشمن را ببندند .
اما متاسفانه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه اقدام لازم برای این کار توسط مسئولین صورت نگرفته است و این دستور همواره در سطح یک شعار در بین مسئولین دولتی ما مانده است و اقدام عملی قابل توجی در این بخش انجام نشده است.
واژه اقصاد مقاومتی اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید در این دیدار مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را نوعی کار آفرینی معرفی میکند و راه اصلی برای مقابله با فشار اقتصادی و آمادگی کشور برای جهش، را اقتصاد مقاومتی عنوان میکنند
اقتصاد مقاومتی یعنی مقام سازی اقتصاد در داخل به نحوی که وابستگی کشور از نظر اقتصادی به بیرون کم شود تا در صورت تهدیدات دشمن، آسیب جدی در این حوزه به کشور وارد نشود.
اقتصاد مقاومتی نوعی نگاه به ظرفیت های داخلی نیز می باشد. در بسیاری از موارد ظرفیت های بالقوه ای در داخل کشور وجود دارد که از آن استفاده نمی شود.
کشور ما از نظر دار بودن این ظریفیت ها در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و ظرفیت های داخلی زیادی وجود دارد که میتوان با استفاده از این ظرفیت ها هم وابستگی کشور به بیگانگان را کم کرد و هم اشتغال و کار آفرینی را در داخل افزاییش داد و سطح رضایت مندی مردم را بالا برد.
رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 96 در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام نیز به ظرفیت های داخل کشور اشاره کردند و فرمودند: "کشور از لحاظ نیروی انسانی دارای پنج میلیون دانشجو، ده میلیون دانش آموخته دانشگاهی و ۳۳ میلیون نیروی کار جوان است که این، یک ثروت عظیم است."
امروز مشکل اساسی بسیاری از کشورهای توسعه یافته نبود نیروی انسانی توانمند است حال اینکه کشور ما به فرموده مقام معظم رهبری داری یک ثروت عطیم از نیروی انسانی است که می تواند به راحتی چرخ های اقتصادی یک کشور را به حرکت در آورد.
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود ایران را از لحاظ منابع طبیعی نیز پیشرفته و ثروتمند خواندند و خاطرنشان کردند: در حالیکه جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیا است اما کشور، در همه منابع طبیعی، سهمی بیش از یک صدم دارد و در مجموع ذخایر نفت و گاز نیز در دنیا اول است.
اما با توجه وجود طرفیت های عظیم داخلی چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر منابع طبیعی چرا کشور ما در حوزه اقتصادی و بعضا در حوزه فرهنگی دچار مشکل است؟ جواب این سوال نیز در سخانان مقام معظم رهبری در ابتدای سال 96 در حرم مطهر رضوی علیه‌السلام وجود دارد.
مفام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود علت اصلی ضعف های موجود را ضعف مدیرتی میداند و خاطر نشان میکنند:این ضعفها مربوط به مدیریتها و کمبودها و ناتوانی‌های برخی مدیران است نه حرکت عمومی نظام اسلامی.
رهبر انقلاب اسلامی، «بیکاری بخصوص بیکاری جوانان تحصیل کرده» و «مشکلات معیشتی مردم بویژه طبقات ضعیف» را دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی برشمردند و خاطرنشان کردند: مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می شود.
با توجه به سخنان مقام معظم رهبری می توان دریافت که مشکلات در حوزه اقتصادی و معیشتی تاثیر مستقیمی بر فرهنگ مردم دارد و بخشی از مشکلات در حوزه های اجتماعی و فرهنگی را می توان با رونق اقتصادی و معیشتی مردم حل کرد.
اما راه برون رفت از مکشلات اقتصادی در کشور به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه به ظرفیت های داخلی است.
تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند این است که هم مسئولین و مردم وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا به نتیجه برسد.
مهمترین وظیفه دولت برای تحقق این امر انتخاب مدیران متعهد، کار آمد، جوان و مدیرانی به دور از سیاسی کاری است. به فرموده مقام معظم رهبری که می فرمایند: "اگر ما میدان را برای جوانها باز کنیم، بسیاری از گره ها باز خواهند شد". امروز هم حل مشکل اقتصادی تنها با میدان دادن به جوان ها می تواند حل شود که این از وطایف دولت است.
حمایت از تولید کنندگان داخلی و جلو گیری از قاچاق کالا و واردات بی رویه نیز از دیگر وظایف دولت برای تحقق این امر است. و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و تامین امنیت برای سرمایه گذاری در داخل با وضع قوانین حمایتی از طریق نمایندگان مجلس و حمایت از طریق قوه قضایه می تواند نیروی محرکه خوبی برای جذب سرمایه گذاران به داخل کشور باشد.
اقتصاد مقامتی یعنی اقتصاد سالم و بدون فساد، پس یکی از ملزومات دست یابی به این امر مبارزه با مفاسد اقتصادی است که از وظایف مهم قوه قضائیه می باشد و این امر در این برهه زمان بیش از بیش احساس می شود و باید مسئولین قوه قضائیه با جدیت تمام به این امر بپردازند.
توجه به اصل 44 قانون اساسی و مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت نیز از الزامات اقتصاد مقامتی است. سپردن بخشی از وظایف دولت به موسسات مردم نهاد و در گیر کردن مردم نیز بخش زیادی از مشکلات موجود اداری و بروکراسی را کم خواهد کرد.
مدیرت مصرف یکی دیگر از وظایف دولت و مردم است که مسئله مهم در اقتصاد مقاومتی می باشد. آمارها نشان میدهد که مصرف انرژی در ایران 5 برابر متوسط جهانی است که این امر نشان دهنده این است که ما در بخش انرژی اسراف میکنیم و این امر باید اصلاح شود تا بخشی از مشکلات اقتصادی حل شود.
برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بخش زیادی از هزینه های جاری دولت کاسته شود. هزینه های جاری در دولت یازدم نسبت به دولت قبل 90 درصد افزایش پیدا کرده است که این امر با توجه به شعار های دولت مبنی بر توجه به اقتصاد مقاومتی هم خوانی ندارد.
توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و ارتباط موثر دانشگاه با صنعت نیز می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور باشد و مشکلات موجود در این بخش را بر طرف کند.
اما در قبال دولت مردم نیز برای رشد و شکوفایی در حوزه اقتصاد وظایفی دارند که باید انجام دهند. مهمترین وظیفه مردم در این امر استفاده از محصولات داخلی و خرید کالای ایرانی است که می تواند بستر مناسبی برای افزایش تولیدات داخلی را فراهم نماید.
البته یکی از وطایف دیگر دولت و تولید کنندگان داخلی این است که سطح کیفی محصولات داخلی را افزایش دهند تا مردم رقبت بیشتری برای مصرف کالای داخلی نشان دهند.
در این امر فرهنگ سازی نقش مهمی را ایفا می کند و رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید در بحث فرهنگ سازی برای مصرف کالای های داخلی توجه ویژه ای داشته باشند.
مقام معظم رهبری در رابطه به مصرف کالای داخلی می فرمایند: "ما تا به کار ایرانی و سرمایه‌ی ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمیگیرد؛ و اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمیکند؛ و اگر استقلال اقتصادی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد - یعنی در مسئله‌ی اقتصاد نتوانست خودش تصمیم بگیرد و روی پای خود بایستد - استقلال سیاسی این کشور تحقق پیدا نمیکند؛ و اگر استقلال سیاسی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد، بقیه‌ی حرفها، جز حرف، چیز دیگری نیست. تا یک کشور اقتصاد خود را قوی نکند، پایدار نکند، متکی به خود نکند، مستقل نکند، نمیتواند از لحاظ سیاسی و فرهنگی و غیره تأثیرگذار باشد"
1001/ت30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها