سید ولی زادمیر، با تاکید بر اهمیت نقش جهاد کشاورزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: باید با همکاری جهاد کشاورزی به افزایش ضریب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۸۹۴۷۰۷۲
|
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر: زادمیر اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون زا با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از توان داخلی به ویژه در بخش کشاورزی می‌توان وابستگی‌های خود را در این زمینه کاهش داد.
وی کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف انرژی را رویکرد اصلی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: تولید محصولات کم آبخواه راه حلی مناسب برای کاهش هزینه‌های جاری در بخش کشاورزی است که در این بین باید به سالم بودن تولیدات از لحاظ مسائل زیست محیطی توجهات لازم صورت گیرد.
وی تغییر الگوی کشت به گیاهان دارویی در منطقه را با توجه به کم آبی موجود ضروری دانست و گفت: روی آوردن به کشت گیاهان کم آبخواه می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر واقع شود که کشت گیاهان دارویی با توجه به نیاز منطقه می‌تواند آینده خوبی را برای شهرستان اشکذر رقم بزند.
۶۶ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان یزد
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان را ۶۶ هکتار با متوسط عملکرد ۱۲۷۶ کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه ۱۰ ساله سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان باید در سال ۱۴۰۴ به ۵۶۰ هکتار افزایش یابد.
«محمدرضا ابراهیمی» با بیان این‌که توسعه کشت ۱۲ گونه گیاه دارویی از سوی کمیته فنی گیاهان دارویی استان تأیید شده است، گفت: بسترسازی برای توسعه صادرات فراورده‌های گیاهان دارویی، دستیابی به قوانین پویا و کارآمد در حوزه گیاهان دارویی، شناخت ظرفیت‌های گیاهان دارویی و طب ایرانی در تولید فراورده‌های دامی و مواد غذایی سالم از اهداف کوتاه مدت سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه کاشت گیاهان دارویی است.
وی افزود: ارتقای سطح آموزش و کشت، افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان اهداف پایان برنامه محسوب می‌شوند.
ابراهیمی در مورد محدودیت‌های کاشت و توسعه گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: با وجود اهمیت بسیار بالای کشت و کار این گیاهان در کشور، متاسفانه هنوز کشت و کار آن‌ها افزایش پیدا نکرده است و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند، گیاهان دارویی مورد نیاز خود را از طبیعت برداشت کنند.
وی ادامه داد: دلیل آن را می‌توان راحت و کم‌هزینه بودن برداشت از عرصه‌های طبیعی و درآمدزایی بدون سرمایه‌گذاری برای برخی از افراد بومی دانست.
ارسال نظرات