یک نخبه بسیجی تاکید کرد: شهید طهرانی مقدم از علم برای خدمت به دین استفاده می‌کرد و حتی روی دستاورد‌های خودش هم می‌نوشت «ساخت شیعه» یعنی همه چیز را در خدمت دین می‌خواست و معتقد بود که علم باید به دین خدمت کند.
کد خبر: ۸۹۴۷۰۸۸
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
 به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، امیرمحمد فتحی مقدم متولد سال ۱۳۷۶ که در کنکور سال ۱۳۹۴ رتبه ۶۸۹ کنکور را کسب کرده است. وی از اعضای مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر و دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر تهران است که اخیراً در مسابقات بین‌المللی در کشور اسپانیا به همراه تیم دانشگاه امیرکبیر موفق به افتخارآفرینی برای ایران اسلامی شده است.

به همین بهانه خبرنگار ما گفتگویی با این دانشجوی قرآنی، بسیجی و نخبه ترتیب داده است که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

وی صحبت خود را با این جمله آغاز کرد: خدا را شکر می‌کنم که به من پدر و مادری داد که من را با فضایی مثل مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر آشنا کردند و دغدغه آن‌ها این بود که ما با جلسات قرآن آشنا باشیم و دوستان قرآنی داشته باشیم.

این دانشجوی دانشگاه امبرکبیر در مورد مسابقات بین‌المللی اسپانیا ادامه داد: مسابقات در واقع «مسابقات کمیکار» بود که یک مسابقه دانشجویی برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی است و سالانه در جهان برگزار می‌شود، در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید خودرو‌هایی بسازند که از یک اندازه بزرگ‌تر نبوده و بتواند راهی را که از کم و بیش آن اندکی پیش از مسابقه آگاه می‌شوند با حمل میزانی از آب که اندکی پیش از مسابقه اعلام می‌شود بپیماید و نیروی پیش‌راننده این خودرو‌ها باید یک ماده شیمیایی باشد که محیط زیست را آلوده نکرده و هیچ گاز یا مایعی دیده‌شدنی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آن‌ها به کار نرفته باشد.

وی گفت: مسابقات کمیکار یعنی ساخت ماشین‌هایی که با انرژی سبز کار می‌کنند و آلودگی هوا ندارند بلکه انرژی آن‌ها از مواد شیمیایی تأمین می‌شود که علاوه بر نداشتن آلودگی تا حد امکان جدید و بهینه و از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد.

فتحی مقدم ادامه داد: موفقیت در این مسابقات نیاز به انجام یک سری محاسبات دقیق دارد به عنوان مثال اعلام می‌کنند ماشین شما باید بعد از پیمودن ۲۱ متر توقف کند و حالا علاوه بر قدرت و سرعت کافی باید به دقت محاسبه شود که چه میزان مواد شیمیایی استفاده کنی تا ماشین در آن ۲۱ متر بایستد.

وی خاطرنشان کرد: این مسابقات توسط انجمن مهندسان شیمی آمریکا که زیرمجموعه کنگره مهندسان شیمی جهان است برگزار می‌شود که امسال در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شد و حدود ۳۰ تیم از آمریکا، اسپانیا، کانادا، چین، کره جنوبی و… حضور داشتند که در این میان سه تیم ایرانی هم از دانشگاه‌های امیرکبیر، بوشهر و کاشان در این مسابقات شرکت داشتند.

فتحی مقدم افزود: تیم ما در گذشته یک بار در مسابقات جهانی مالزی مقام اول و در مسابقات جهانی سنگاپور مقام سوم را کسب کرده بود و برای شرکت در این دوره از مسابقات، تیم‌هایی که از کشور‌های مختلف در مسابقات جهانی مقام کسب کرده بودند غربال و انتخاب شده بودند.

این عضو مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر اظهار داشت: مسابقه در دو قسمت دقت و طراحی فنی برگزار می‌شد و اگر تیمی می‌توانست در طراحی فنی، مقام کسب کند وارد مرحله دقت می‌شد و لذا ابتدا اساتیدی از طرف کنگره مهندسان شیمی آمریکا ماشین‌ها را بررسی می‌کردند و سپس وارد مرحله دقت می‌شدند.

کسب سه عنوان توسط سه تیم ایرانی

وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات خوشبختانه تیم ما که با عنوان تیم ثامن دانشگاه امیرکبیر شرکت کرده بود در طراحی فنی مقام اول را کسب کرد و تیم بوشهر نیز در بخش دقت موفق به کسب مقام اول شد و جایزه خلاقیت را هم تیم کاشان برنده شد و لذا هر سه تیم ایرانی موفق به کسب مقام در این مسابقات شدند و این در حالی بود که تیم‌های مهمی مانند تیم‌های تگزاس، مک گیل، مادرید و… حضور داشتند، اما ایرانی‌ها موفق به کسب جوایز شدند.

این دانشجوی نخبه گفت: تیم ما شامل پنج دانشجو بودیم که به همراه استاد خود دکتر مصطفی کشاورز مروج در این مسابقات شرکت کرده بودیم و آنچه در مورد تیم ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود این است که استاد ما فردی متدین و ولایتمدار بود و تأکید داشت تمامی اعضای گروه نیز از دانشجویانی باشند که علایق مذهبی و انقلابی داشته باشند و لذا با توجه به گروهی که تشکیل داده بودیم حتی در خود دانشگاه هم مورد طعن برخی اساتید و دانشجویان قرار می‌گرفتیم و آن‌ها به ما می‌گفتند شما را چه به این کار‌ها و شما بروید دنبال هیأت و بسیج خودتان باشید! ولی ما با توکل و تلاش خود توانستیم آبروی بچه مذهبی‌ها را حفظ کنیم.

وی در مورد ارتباط خود با مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر تأکید کرد: من از سال اول راهنمایی در کلاس‌های این مجمع شرکت می‌کردم و از سال اول دبیرستان هم در کلاس‌های حفظ و تفسیر حضور داشتم و باید بگویم همان نیروی معنوی که از این جلسات به ما رسیده بود باعث شد که در دانشگاه هم همین مسیر را طی کنم و گر نه با توجه به جوی که در دانشگاه‌ها حاکم است اگر پایه معنوی انسان قبل از ورود به دانشگاه قوی نباشد ممکن است دچار انحرافاتی فکری و عقیدتی شود.

این عضو تیم دانشگاه امیرکبیر در مسابقات کمیکار اسپانیا در مورد تأثیر حضور این تیم در این مسابقات گفت: مسابقات همزمان با روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شد و لذا همه ما با پیراهن‌های مشکلی و با نوشتن شعاری بر روی پیراهن‌ها در این مسابقات حاضر شده بودیم که ترجمه این شعار این بود که «کربلا یک پیام برای انسانیت است» و در آنجا اعضای تیم‌های سایر کشور‌ها از ما در مورد کربلا سؤال می‌کردند و ما برای آن‌ها توضیح می‌دادیم و همچنین ما در شب قبل از مسابقه که همزمان با شب تاسوعا بود در شهر بارسلون گشتیم و یک حسینیه که متعلق به پاکستانی‌ها بود پیدا کردیم و در عزاداری شرکت کردیم که این موضوع هم کمک معنوی زیادی به ما کرد.

فتحی مقدم افزود: یکی از نکات جالبی که در بارسلون اسپانیا دیدیم این بود که در آنجا واقعاً آب بر روی مردم بسته بود یعنی باید برای خوردن آب پول می‌دادی و به ندرت در خیابان‌های این شهر شیر آب وجود داشت، ولی ما برای آن‌ها توضیح می‌دادیم که در فرهنگ ما بستن آب بر روی مردم انجام نمی‌شود و در خیابان‌های شهر‌های ما شیر‌های آب فر اوانی برای استفاده مردم وجود دارد.

خودباوری، دستاورد مهم مسابقات

وی ادامه داد: خودباوری که در این مسابقات نصیب ما شد یک دستاورد مهم بود چرا که ما با حداقل امکانات و با مشکلات شدید مالی که داشتیم در این مسابقات شرکت کردیم در صورتی که تیم‌هایی مانند تیم تگزاس با ۱۲ عضو و انواع امکاناتی که در اختیارشان بود در این مسابقات شرکت داشتند.

این دانشجوی نخبه تأکید کرد: ما مثلاً برای تهیه ماده شیمیایی مورد نیاز خود باید به ناصرخسرو می‌رفتیم و از آنجا مواد مورد نیاز خود را پیدا می‌کردیم و یا اگر قطعه‌ای را نیاز داشتیم خودمان باید می‌بردیم تراشکاری و تهیه می‌کردیم ضمن اینکه حتی مکان مناسبی هم در اختیار ما نبود و تمام کار خود را در همان اتاق بسیج دانشگاه انجام می‌دادیم و تمام آنچه ساختیم از صفر تا صدش کار خودمان بود، ولی وقتی فیلم تیم‌های خارجی را می‌دیدیم مشاهده می‌کردیم که بسیاری از امکانات برای آن‌ها فراهم بوده است.

حمایت لازم از جوانان نخبه و انقلابی انجام نمی‌شود

فتحی مقدم تصریح کرد: این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «ما می‌توانیم» برای ما ثابت شد و لذا از مسئولان انتظار داریم همان طور که حضرت آقا می‌فرمایند به جوانان اعتماد کنند، ولی متأسفانه باید بگوییم حمایت لازم از جوانان نخبه و انقلابی آن گونه که باید و شاید انجام نمی‌شود و تمام بودجه‌ای که در اختیار ما بود مبلغ ۱۰ میلیون تومانی بود که دانشگاه داد و آن هم به این دلیل بود که دانشگاه چنین بودجه‌ای برای این کار‌ها دارد و باید هزینه کند و گرنه به ما می‌گفتند خودتان بروید برای خودتان اسپانسر پیدا کنید.

وی ادامه داد: علاوه بر کمبود امکانات و بودجه باید بگویم روال و روند اداری که به عنوان مثال ما برای نظام وظیفه و خروج از کشور طی کردیم ۱۰ برابر خود آن مسابقات بین المللی انرژی ما را گرفت!

این دانشجوی نخبه و عضو مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر در توصیه‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌ها گفت: ما در همین مسابقات به وضوح دیدیم که اگر کمک خداوند نبود امکان موفقیت ما هم وجود نداشت و لذا توکل به خدا و ارتباط با محافل مذهبی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: من در دوره دبیرستان هم در کلاس‌های مجمع حافظان قرآن کاشمر شرکت می‌کردم و هم در کلاس‌ها ورزشی و در آزمون‌های آمادگی کنکور هم که شرکت می‌کردم همیشه رتبه‌های بسیار خوب کشوری را کسب می‌کردم و لذا والدین نباید تأثیر ارتباط با محافل مذهبی را نادیده بگیرند.

فتحی مقدم تأکید کرد: آنچه مهم است این که والدین گمان نکنند اصل زندگی همین درس خواندن و کار است و مسائل دینی باید در حاشیه باشد بلکه باید بدانیم که اصل و متن زندگی همین اعتقادات و اهداف دینی است و ما با کار و درس خواندن می‌خواهیم به دین خود خدمت کنیم لذا اصل زندگی، دین است.

الگوپذیری از شهید طهرانی مقدم

این دانشجوی نخبه که علاقه ویژه‌ای به شهید طهرانی مقدم، پدر علم موشکی ایران دارد از تأثیر علاقه به این شهید گفت و اظهار داشت: ما هر وقت در بین راه کم می‌آوردیم و خسته می‌شدیم یادآوری تلاش و همت شهید طهرانی مقدم مانند یک نیروی محرکه ما را به تداوم تلاش ترغیب می‌کرد و آنچه در این شهید برای من اهمیت داشت این است که شهید طهرانی مقدم از علم برای خدمت به دین استفاده می‌کرد و حتی روی دستاورد‌های خودش هم می‌نوشت «ساخت شیعه» یعنی همه چیز را در خدمت دین می‌خواست و معتقد بود که علم باید به دین خدمت کند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نیرو‌های نخبه باید در کشور بمانند و خدمت کنند تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این مملکت ساخته شود باید توسط جوانان همین کشور این کار انجام شود و برای این کار نیاز به جوانان متعهد و متخصص است چرا که بدون تخصص نمی‌شود کاری از پیش برد و بدون تعهد هم کسی در کشور نمی‌ماند و با وعده‌ها و امکانات موجود در آن کشور‌ها رفتن از کشور را ترجیح می‌دهد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها