با حضور شعرا و ادیبان سطح کشور دهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۸۹۴۷۲۳۴
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، دهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی در حالی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی قروه آغاز شد که شاعران و ادیبان مطرح کشور از سراسر ایران اسلامی در این مراسم حضور داشتند.

شهلا مژده رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه در این مراسم با اشاره به حضور ۳۱۰ شاعر از سراسر کشور در دهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی، اظهار داشت: ۶۵۰ اثر به مرحله داوری کنگره سراسری شعر عاشورایی راه یافته اند که این تعداد نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه این فراخوان به بیش از ۲۰۰ نهاد علمی، فرهنگی و هنری در تمام استان‌های کشور ارسال شده است، افزود: اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان قروه و دبیرخانه دائمی سوگواره فرهنگی هنری وادبی آئین‌های عاشورایی استان کردستان با حمایت معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان، دهمین کنگره کشوری شعر عاشورایی را در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال برگزار می‌کند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه خاطر نشان کرد: آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل حضرت امام حسین (ع) ویاران وفادارش، ترویج فرهنگ و ارزش‌های اصیل اسلامی، اشاعه فرهنگ و ادبیات آئینی عاشورایی، شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی و ادبی مرتبط با عاشورا، ارتقای سطح کیفی شعر و گسترش هرچه بیشتر آن از اهداف برگزاری کنگره دهم می‌باشد.

مژده با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۴۰ اثر به مرحله داوری راه یافته بودند، خاطر نشان کرد: فراخوان دهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی ۲۲ شهریور ماه سال جاری منتشر شد.

وی با بیان اینکه بخش شعر عاشورایی اصلی‌ترین بخش این کنگره می‌باشد، افزود: در بخش ویژه کنگره شعر‌هایی با موضوع ایثار و شهادت با تأکید بر شهدای کردستان و شهدای مدافع حرم به سه زبان فارسی، کُردی و تُرکی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه خاطر نشان کرد: در این بخش همچنین شاعران آثار خود را در خصوص شهید محسن حججی و شهدای جوان متمسک به سیره ائمه اطهار (ع) به دبیرخانه ارسال نموده اند.

شاعران باید نیاز شناس باشند/توجه به نماز در شعر عاشورایی ضروری است

حجت الاسلام حسن باباییان امام جمعه شهرستان قروه نیز در این مراسم با بیان اینکه شاعران باید با اشعار خود تاثیرگذار شوند گفت: بیان غنایی و رسای شعر یک هنر زیبا و شنیدنی است، اما اگر شعر در قالب حماسه بیان شود جان بخش و روح بخش خواهد بود و غیرت را در نهاد انسان زنده می‌کند که باید در شعر عاشورایی نیز اینگونه باشد

وی افزود: شاعر عاشورایی سرا باید بتواند شعر را در قالبی بیان نماید که تاثیرگذار شود و اثر بخشی آن برای جوانان ملموس باشد

باباییان ادامه داد: امروز عده‌ای به دنبال برگزاری کنسرت‌های موسیقی برای رفع افسردگی جوانان هستند و افسردگی را بهانه‌ای برای خواسته‌های خود قرار داده اند در حالی که جوانان ما چنین نیازی ندارند.

به گفته وی امروز شاعران ما باید به نیاز جامعه ما و به نیاز جوانان ما بپردازند.

امام جمعه قروه افزود: نیاز شناسی امروز وظیفه‌ای است که بر گردن شاعران عاشورایی سرا است و هنرمند ما باید در این مسیر گام بردارد.

وی خواستار توجه ویژه به نماز در اشعار شد و افزود: شاعران ما باید در چنین کنگره‌هایی توجه ویژه به نماز داشته باشند

در ادامه این مراسم نیز شاعران و ادیبان کشور به ارائه آثار خود و قرائت اشعار عاشورایی پرداختند.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات