خبرهای داغ:
موضوع کارزار مجازی «‌می تو» ‌و اینکه چطور این کارزار تا این حد مورد استقبال قرار گرفته و ادامه یافته است،‌ مشخص می‌شود. زنان کشورهای غربی یکی از بحران‌هایی که سال‌هاست درگیر آن هستند.
کد خبر: ۸۹۴۷۲۵۵
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،انحطاط جنسی در غرب حالا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. بعد از کارزار مجازی «من هم» ‌که در آن بازیگران و هنرپیشه‌های هالیوودی از تجاوزات و آزار جنسی سخن گفتند و ابعاد تازه و تاسف‌باری از این ماجرا را لو دادند حالا یک زن ورزشکار حرفه‌ای از آزار جنسی آنهم در سطح بالای فدراسیون فوتبال سخن گفته است.

در ادامه همین جنبش زنانه برای مقابله با فساد جنسی هوپ سولو، دروازه بان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا که بیش از صد بازی در تیم ملی این کشور انجام داده است با پیوستن به کارزار #Metoo یا من هم از آزار جنسی که دیده بود روایت کردد.

هوپ البته هفته پیش اشاره‌ای به این موضوع نکرد؛ ولی روز گذشته که گفت‌وگویش با رسانه پرتغالی‌زبان «اکپرسو» منتشر شد، بسیاری متوجه شدند حداقل یکی از مواردی که سولو مورد آزار جنسی قرار گرفته چیست. «سپ بلاتر پایم را لمس کرد!»؛ این مهم‌ترین بخش از صحبت‌های سولو، دروازه‌بان پرافتخار تیم ملی فوتبال آمریکا، است.

اشاره سولو به داستان آزار جنسی‌اش از سوی بلاتر، مربوط به سال ٢٠١٣ می‌شود؛ جایی که این بازیکن دعوت شده بود تا جایزه بهترین بازیکن زن دنیا را اهدا کند. سولو می‌گوید: «قبل از اینکه به همراه بلاتر روی سن بروم، او با دست پایم را لمس کرد. زمانی که روی سن رفتم تا برنامه را اجرا کنم، عصبی و مضطرب بودم؛ ولی بلاتر جوری رفتار می‌کرد که انگار این اتفاقات کاملا طبیعی است!». سولو در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از چهار سال تازه ماجرای بلاتر را برملا می‌کند، می‌گوید: «شیوه برخورد من در این مواقع کاملا مشخص است؛ من می‌روم و رودررو حرفم را با طرف می‌زنم. چیزی که در این داستان من را بیشتر اذیت می‌کند، این است که بعد از رفتن روی سن، دیگر بلاتر را ندیدم؛ وگرنه حتما به سمتش می‌رفتم و در صورتش می‌گفتم که هرگز حق نداری به من دست بزنی.»

این روایتی جالب از یک فساد گسترده در فضای ورزشی اروپاست که آزادی در آن شعار هر روز و شب است. صحبت‌های این زن ورزشکار به اینجا گرایش می یابد که آزارواذیت جنسی موردی شایع در غرب است؛ فقط در هالیوود نیست، بلکه هر جایی و از سوی هرکسی می‌تواند رخ بدهد.

این زن دروازه بان آمریکایی به نمونه دیگری هم اشاره می‌کند که نشان می‌دهد همیشه آزار و اذیت جنسی از سوی مردان صورت نمی‌گیرد: «جالب است بدانید من از سوی تعدادی از بازیکنان تیم که هنوز هم حاضر هستند مورد آزار قرار گرفته‌ام؛ زمانی که دوش گرفته‌ام یا زمانی که در رختکن بوده‌ام؛ ولی همان‌موقع حرفم را صریح و رک در صورتشان گفتم؛ به آنها گفتم هرگز اجازه ندارید بدن من را لمس کنید! هرگز!»

همین هفته پیش بود که جین سیمور بازیگری که دستکم ایرانیان وی را در نقش پزشک دهکده به خوبی می‌شناسند از رویدادی سخن گفت که او را تا مرز کنار گذاشتن کامل بازیگری پیش برده است.

وی در گفت و گو با برنامه «سانرایز» اعلام کرد که در آغاز وارد شدن به دنیای بازیگری از سوی یکی از قدرتمندترین تهیه‌کنندگان هالیوود مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

او در این باره گفت: «خیلی با خودم کلنجار رفتم که درباره این رویداد صحبت کنم یا نه و به این نتیجه رسیدم که اکنون صحبت‌ کردن از آن خیلی اهمیت دارد.»

به گفته سیمور یکی از تهیه‌کنندگان قدرتمند آن روزهای هالیوود به او پیشنهاد بازی در یکی از آثارش را ارائه کرده و در قبال این کار او را مورد آزار جنسی قرار داده بود. هنگامی که سیمور مقاومت می‌کند و در مقابل او می‌ایستد با تهدید روبه‌رو می‌شود.

بازیگر «پزشک دهکده» در این باره گفت: «او فرد قدرتمندی بود. در واقع او برای یکسال تمام مانع فعالیت من در عرصه بازیگری شد. این موضوع حتی مرا به سمت کنار گذاشتن بازیگری پیش برد.»

حالا موضوع کارزار مجازی «‌می تو» ‌و اینکه چطور این کارزار تا این حد مورد استقبال قرار گرفته و ادامه یافته است،‌ مشخص می‌شود. زنان کشورهای غربی یکی از بحران‌هایی که سال‌هاست درگیر آن هستند را حالا بی پرده در فضای عمومی به اشتراک می‌گذارند تا شاید راه حلی برای این موضوع پیدا شود. جالب اینجاست که این سطح از فساد و آزار جنسی بسیار قابل تامل است. چطور افرادی در سطح بازیگران هالیوود و ورزشکاران مطرح غربی که در مرکز توجه رسانه‌ها هستند تا به این حد توانایی ابراز چنین مشکلاتی که برایشان بحران هایی در زندگی ایجاد کرده است، ندارند. فضای آزاد غربی که همواره به طور کاملا شعاری از آن یاد می‌شود چه حقیقتی در پس خود دارد که حالا ابعاد آن اینگونه بیرون می‌زند. درواقع باید گفت که آزادی در غرب بیشتر به سمت بی بندوباری سوق دارد تا آزادی واقعی. قدرت در غرب حرف اول را می‌زند و آزادی پوششی برای توجیه و موجه جلوه دادن بسیاری از فسادهای جنسی و مالی و ... است که روزانه در غرب اتفاق می‌افتد و چیز شایعی است. اما باید گفت آزادی که نتواند مشکل افراد را حل کند و درد آنان را به اطلاع جامعه برساند به چه دردی می خورد.

 

 

 

ارسال نظرات