خبرهای داغ:
یک متخصص بسیجی تغذیه و رژیم درمانی گفت:
دکتر شهریار اقتصادی گفت: سن دیابت در کشور پایین آمده و به دانش آموزان رسیده است. خوردن تنقلات و افزودن کالری‌های بی ارزش به بدن به همراه کم‌تحرکی، فاکتورهای مهمی در افزایش ابتلا به دیابت در کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۴۷۲۵۹
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، یکی از بیماری‌هایی که در سنین کودکی و سال‌های تحصیلی شیوع پیدا می‌کند، دیابت است. اگر کودکان مبتلا به این بیماری در مسیر درست هدایت نشوند و مورد حمایت والدین و اولیای مدرسه قرار نگیرند به‌طور حتم در کنترل قند خون‌شان با مشکل مواجه می‌شوند. ترس از افشای بیماری و امتناع از تزریق به موقع انسولین حتی می‌تواند کودک را در خطر بالا رفتن قند خون و اختلال هوشیاری قرار دهد. این مساله نه‌تنها در کوتاه‌مدت باعث اُفت کیفیت زندگی کودک می‌شود، بلکه در درازمدت نیز اهداف آموزشی و توانایی او را برای تحصیل تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

بنابراين بايد برنامه‌ريزي صحيحي در اين خصوص در مدارس صورت گيرد و همه کارکنان مدرسه بايد به اهميت اين امر واقف شوند. گروه هدف در برنامه‌ريزي برای دانش‌آموزان، والدين و کارکنان مدرسه هستند. با توجه به کمبود نيروي انساني و مراقبان سلامت در مدارس و نيز اهميت بيماري مذکور و عوارض حاد و خطرناک ‌آن، بايد ساير کارکنان مدرسه نيز در صورت عدم حضور مراقب سلامت، با اين بيماري آشنا باشند و در جهت کنترل اين بيماري در دانش‌آموزان مبتلا مشارکت فعال داشته باشند.

دکتر شهریار اقتصادی درباره دیابت در دانش آموزان به طنین یاس گفت: در حال حاضر دیابت یکی از مشکلات بهداشتی در دنیا و به ویژه در ایران محسوب می‌شود. علت افزایش بیماری دیابت و پایین آمدن سن ابتلا، به سبک زندگی مردم برمی‌گردد. عدم تحرک و پُرخوری فاکتورهای محیطی و زمینه‌ساز دیابت هستند. البته زمینه‌های ارثی آن هم وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مهم‌ترین پدیده‌ای که زمینه‌ساز دیابت بوده و دنیا با آن در چالش است فاکتورهای محیطی است، ادامه داد: مبتلایان به دیابت نوع دو بیش از 95 درصد بیماران را تشکیل می‌دهند که افزایش نرخ این بیماری در کودکان ایرانی دیده می‌شود. در این میان دختران ایرانی به خاطر کم تحرکی بیشتر از پسران دچار دیابت می‌شوند اما عمدتا در دنیا میزان ابتلا به دیابت بین دختران و پسران یکسان است.

وی گفت: علت افزایش دیابت در بین سنین کودکان و نوجوان، پرخوری به دلیل استرس‌های زیادی است که هنگام تماشای طولانی مدت تلویزیون و انجام بازی‌های رایانه‌ای به آنها وارد می‌شود. کودک به هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی و رایانه‌ای دچار استرس‌هایی می‌شود که تنها راه تسکین خود را در خوردن تنقلات و افزودن کالری‌های بی ارزش به بدن خود می‌بیند.

اقتصادی تاکید کرد: کودکان و دانش آموزان دیابتی باید از نظر کنترل وزن و افزایش تحرک تحت مراقبت باشند. باتوجه به اینکه هر انسان تا سن 19 سالگی قابلیت رشد دارد بنابراین نمی‌توان کودکان زیر این سن را تحت رژیم‌های درمانی شدید با محدودیت‌های رساندن انرژی به بدن برای کاهش وزن قرار دهیم. در واقع آنچه مهم است "رژیم کنترل وزن" همراه با افزایش ورزش و تحرک و حذف خوراکی‌هایی با کالری بی‌ارزش است. از طرفی کودکان و دانش‌آموزان مبتلا به دیابت باید توسط متخصص تغذیه و متخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم مرتبا ویزیت شوند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، به غذاها و خوراکی‌های غیرمفیدی که در مدارس فروخته می‌شود اشاره کرد و گفت: نوشابه، کیک، بستنی، پُفک، چیپس، شیرینی، سوسیس و کالباس اصلا غذاهای سالمی نیستند و دارای کالری زیاد با ارزش غذایی بسیار پایین هستند که به افزایش دیابت کمک می‌کنند اما متاسفانه در بوفه مدارس فروخته می‌شود لذا به مادران توصیه می‌شود میان وعده‌های سالم را در خانه تهیه کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سن دیابت در کشور پایین آمده و به دانش آموزان رسیده است و اکنون موضوع چاقی بچه‌ها بیشتر از گذشته مطرح می‌شود. جمعیت دیابتی دانش آموزان، خطر افزایش دیابت بزرگسالی طی نسل‌های آینده را بیشتر می‌کند.

 

 
ارسال نظرات