خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری:

قدرت اختیار اهل بیت منطبق بر اختیار الهی است

امام جمعه موقت اصفهان، گفت: اگر فردی بر این عقیده باشد که اراده خداوند بر مطهر کردن ١۴ معصوم بوده است و خود این افراد در این امر دخالتی نداشته اند، پس نباید مورد مدح قرار بگیرند، دچار عقیده جبری گری شده است.
کد خبر: ۸۹۴۷۶۱۵
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز در جمع طلاب اصفهانی، با اشاره به آیه تطهیر، اظهار کرد: اشکال وارد شده بر این عقیده این است که می گویند، ١۴ معصوم (ع) نباید برای این طهارت مزدی از جانب پروردگار دریافت کنند چرا که دریافت مزد مربوط به عمل اختیاری است و تطهیر آنها جز جبر پروردگار چیز دیگری نخواهد بود.

وی  بیان کرد: آیه تطهیر در حدیث شریفه کساء نکات بسیار مهم و ارزشمندی دارد لذا در این آیه به وضوح می خوانیم که تطهیر امری جبری از جانب خداوند نیست.

استاد حوزه علمیه، با تاکید بر اشتباه بودن عقیده جبریون، تصریح کرد: این گروه در تفسیر این آیه می نویسند، قطعا خداوند اراده کرده است که تطهیر برای این خاندان محقق شود ، که این عقیده اشتباهی است.

آیت الله مهدوی، عنوان کرد: خطر در این است که بگوییم خداوند در به فعلیت رساندن امور خلقت بین بنده های خویش تبعیض قائل شده است.

امام جمعه موقت اصفهان، در ادامه افزود: انجام عمل نیک علتی است برای دریافت ١٠ برابر پاداشی که از جانب خداوند دریافت می کنیم، لذا در این امر تقدم رتبی در مقابل تقدم زمانی معنا پیدا می کند.

عضو مجلس خبرگان ر هبری، اظهار کرد : تقدم رتبه برای انجام عمل نیک آن است که رتبه انجام یک حسنه نسبت به دریافت ١٠ حسنه از جانب خداوند برتری دارد ولی تقدم زمانی آن است ابتدا بایستی یک کار نیک انجام دهیم تا ١٠ حسنه دریافت کنیم که این امری اشتباه است.

وی بیان کرد: اهل بیت نیز همانند تمام انسان ها دارای قدرت فکر و اختیار هستند و می توانند مرتکب گناه و خطا شوند ولی این کار را انجام نداده اند، چون قدرت اختیار آنها همیشه منطبق بر اختیار الهی است.

آیت الله مهدوی، تصریح کرد: معصومین همیشه از پروردگار خویش اطاعت می کنند و در انجام امور خود هیچ گونه لغزشی ندارند که اراده الهی نیز بر تطهیر آنها است.

نماینده ولی فقطه در جمعیت هلال احمر اصفهان، اضافه کرد: خداوند در آفرینش خلقت جاهل نیست و خلقت این جهان همه بر اساس علم الهی بنا شده است لذا پروردگار با علم مطلق خویش علت غایی خلقت جهان هستی را ١۴ معصوم می داند.

امام جمعه موقت اصفهان، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید« من با علم خود می دانستم که در خلقت جهان ١۴ نفر معصوم مطلق هستند لذا به آفرینش این جهان اقدام کردم.

ارسال نظرات