خبرهای داغ:
امام جمعه دستگرد؛

زیارت در فرهنگ شیعه نوعی ابراز محبت است

حجت الاسلام قربانی گفت: یکی از واجباتی که هم شیعه می پذیرد هم اهل سنت قبول دارد که برای همه مسلمانان محبت به اهل بیت (ع) واجب است و یکی از راه های ابراز محبت؛ حضور در کنار قبور مطهر ائمه معصومین (ع) است.
کد خبر: ۸۹۴۷۷۹۶
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار، امام جمعه دستگرد در جمع مردم گفت: زیارت یکی از مناسک جامعه شیعی است، زیارت یعنی حاضر شدن فرد زیارت کننده در کنار قبر مزور زیارت شونده.
حجت الاسلام و المسلمین جمال قربانی با بیان این که اهل بیت (ع) ما را به زیارت زیاد سفارش کرده اند، افزود: در مورد زیارت سه دیدگاه وجود دارد.

وی دیدگاه اول را دیدگاه وهابیت عنوان کرد و گفت: طبق نظر وهابیت زیارت شرک است، آن ها حتی با استناد به یک حدیث زیارت سه مسجد را جایز می دانند؛ مسجد النبی، مسجد الحرام و مسجدالاقصی و اذعان دارند برای زیارت این سه مسجد می شود مسافرت کرد ولی برای اماکن دیگر اگر کسی مسافرت کرد این مسافرت سفر شرک و حرام است.

قربانی ادامه داد: دسته دیگر سفر زیارت را شرک نمی دانند اما زیارت اولیاء خدا و زیارت اموات را یکی می دانند، یعنی زیارت ائمه معصومین (علیهم السلام) را با زیارت مردگان یکی می دانند.

این کارشناس سیاسی گفت: طبق دیدگاه سوم؛ زیارت قبور اولیاء خدا همچون ائمه (ع) زیارت اموات نیست، محتوای آن متفاوت است، چون ما در اذن دخول حرم های اهل بیت (ع) می خوانیم:《اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی》؛ من شهادت می دهم که تو جایگاه مرا می بینی، کلام مرا می شنوی و جواب سلامم را می دهی.
وی خاطرنشان کرد: ولی خدا، مانند انسان مرده نیست که ارتباطش با عالم دنیا قطع شده باشد، خداوند از یک حیاتی برخوردار است که نه تنها ارتباطش با دنیا قطع نشده بلکه بر این عالم تأثیرگذار است.

این مسوول اظهار کرد: کسی که با این اعتقاد به زیارت ولی خدا می رود، اعتقاد دارد که ولی خدا جایگاه او را می بیند و جواب سلامش را می دهد اما حجاب ها مانع از شنیدن پاسخ سلام می شود.

قربانی خاطرنشان کرد: این اعتقاد شیعه است که زیارت ائمه معصومین (ع) زیارت اموات نیست، بلکه زیارت احیایی است که درجه حیات آن ها از بسیاری از زنده ها بیشتر است.
این سخنران در ادامه در رابطه با فلسفه زیارت، عنوان کرد: زیارت در فرهنگ شیعه نوعی ابراز محبت است، همانطور که قرآن کریم یکی از واجبات را مودت اهل بیت (ع) قرار داده است، بنا بر این؛ این یکی از واجباتی است که هم شیعه می پذیرد هم اهل سنت قبول دارد که برای همه مسلمانان محبت به اهل بیت (ع) واجب است و یکی از راه های ابراز محبت؛ حضور در کنار قبور مطهر ائمه معصومین (ع) است.

امام جمعه دستگرد گفت: انسان در زیارت با زیارت شونده ارتباط قلبی و عاطفی می گیرد، همان گونه که انسان تا کربلا نرفته است عشق کربلا را دارد ولی آن چنان بی تاب نیست ولی وقتی کربلا می رود و طعم زیارت را می چشد همیشه دلتنگ می شود چون در زیارت انسان ارتباط قلبی می گیرد.

این کارشناس دینی ادامه داد: این قدر سفارش به همنشین خوب شده است که با صالحیان نشست و برخاست کنید، صالح تر از معصومین (ع) چه کسی است؟ این محبت خیلی از آفت ها را به راحتی کنار می زند، انسان با محبت اهل بیت (ع) راحت تر می تواند مسیرکمال را طی کرده و  تزکیه نفس کند.

قربانی فلسفه دیگر زیارت را تکریم زیارت شونده برشمرد و تاکید کرد: ما وظیفه داریم شعائر دینی خودمان را زنده نگه داریم، وظیفه داریم بعضی از پرچم ها را بالا نگه داریم، تکریم امام معصوم (ع) وظیفه ماست.

وی تاکید کرد: باید خط امام برجسته باشد، چرا که وقتی ساخت و ساز حرم اهل بیت (ع) متفاوت باشد و در تمام طول شبانه روز بر روی مردم باز باشد این خودش چراغ راه و تعظیم شعائر الهی است.

این مسوول ادامه داد: فلسفه دیگر زیارت را حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) می فرمایند: زیارت وفای به عهد است؛ 《 ان لکل امام عهداً فی عنقِ اولیائه و شیعته》؛ هر امامی به گردن دوستان و شیعیانش عهدی دارد، بنا بر این یکی از کامل ترین و زیباترین جاهایی که انسان می تواند وفای به عهدش را نشان دهد این است که با هزینه خودش به زیارت ائمه معصومین (ع) برود و هر کسی اهل بیت (ع) را با ایمان و تصدیق و رغبت زیارت کند ائمه معصومین در قیامت شفیع او می شوند.

قربانی در پایان عنوان کرد: در حرم های اهل بیت خبرهایی است که ما جاهلان بی خبر هستیم، مثلاً در حرم علی ابن موسی الرضا محل آمد و شد فرشتگان است و هر لحظه فرشتگانی برای زیارت می آیند و فرشتگانی بر می گردند، حرم اهل بیت (ع) تکه ای از بهشت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار