صدور مجوز افزایش قیمت نان توسط ستاد تنظیم بازار، انتقاداتی را متوجه اتاق اصناف کرده است. با افزایش متوسط 15درصدی قیمت نان، فشار اقتصادی بیشتری بر طبقه فرودست جامعه وارد می‌شود
کد خبر: ۸۹۴۷۸۹۲
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

به گزارش بسیج اصناف بازاریان و تجار خبرگزاری بسیج، صدور مجوز افزایش قیمت نان توسط ستاد تنظیم بازار، انتقاداتی را متوجه اتاق اصناف کرده است. وجه مشترک این انتقادات این است که با افزایش متوسط 15درصدی قیمت نان، فشار اقتصادی بیشتری بر طبقه فرودست جامعه وارد می‌شود چرا که سهم نان در سبد خرید و سفره این قشر بسیار بیشتر از سایر طبقات است.
این انتقاد به صورت منطقی این نتیجه را دنبال می‌کند که اتاق اصناف به عنوان نماینده مردم موظف است به هر شکل ممکن جلوی افزایش قیمت نان را بگیرد و از تحت فشار قرار گرفتن اقشار کم درآمد جلوگیری کند.
در مصاحبه ای که رئیس اتاق اصناف ایران درباره افزایش قیمت نان در حاشیه اجلاس اتاق اصناف داشت: ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی موافقت کرده است و این افزایش نرخ به شرط آن است که چانه نان در مجموعه صنعت تولید نان کشور اصلاح شود. اتاق اصناف هم مکلف شده است با هماهنگی اتحادیه صنفی، وزن نان را به نوعی بازتعریف کند. اگر این اتفاق رخ دهد کیفیت نان در تولید اصلاح شده و مقداری بهبود پیدا خواهد کرد.

این افزایش قیمت نان زمینه افزایش تورم و کاهش قدرت خرید عموم مردم را فراهم می‌آورد حال آنکه ستاد تنظیم عملاً دست به انتخاب چنین اقدامی در شرایط فعلی اقتصاد زده است در واقع با افزایش قیمت نان برای یک بار دیگر، فشار محتمل تورمی را بر مردم بیشتر و سفره آنها را کوچک کرده است.

افزایش 15 درصدی قیمت نان منجرب به فشار بر مردم می شود
اینکه محاسبات فوق در نگاه نخست از منطقی بودن تصمیم برای افزایش قیمت نان حکایت دارد اما به نظر می‌رسد دولت و مسئولین به شیوه دیگری می توانستند مدیریت کنند که به اقشار ضعیف فشار وارد نشود و با عدالت اجتماعی سازگار باشد.


کیفیت نان بار دیگر بهانه ای شده است برای ستاد تنظیم تا قیمت نان را افزایش دهد این افزایش در حالی است که در آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که اعتراض مردم به موضوع کیفیت نان در سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده و تا به حال رسیدگی نشده است.

حال موضوع کیفیت نان در صدر شکایات مردم قرار دارد، چه تعهدی وجود دارد که کیفیت نان با قیمت نان همخوانی داشته باشد؟ مردم می گویند نان گران شده بدون آنکه کیفیتش تغییر کند و حتی برخی معتقدند بد کیفیت تر و کوچک تر هم شده است!

آیا ضرب المثل «یک لقمه نان و پنیر هست!» رنگ می بازد یا ورق برمی گردد و نان کماکان زینت بخش سفره های فقرا می ماند، باید منتظر ماند.


افزایش 15 درصدی نان منطقی نیست


در گفتگو با یک کارشناس تولید نان های صنعتی و سنتی عنوان شد: نان قوت غالب مردم کشور بوده و دولت باید توجه ویژه ای به این مایحتاج مردم داشته و سعی در حفظ قیمت های آن بکند.


این کارشناس عنوان کرد: افزایش 15 درصدی قیمت نان در این شرایط منطقی به نظر نمی رسد و این افزایش به طور یقین تبعات زیادی در جامعه خواهد داشت که دولت باید سعی در کارشناسی این وضعیت بکند.


وی ادامه داد: از دولت انتظار داشتیم که راهکارهای مناسبی برای کاهش هزینه های نانوایان ارائه دهد و با راه حل های مختلف از افزایش قیمت ها جلوگیری کند و فشار به مردم وارد نمی کرد.


این کارشناس با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها فشار بزرگی برای مردم است، گفت: این هزینه برای قشر زیر خط فقر فشار بزرگی را وارد خواهد کرد و تبعات آن را به طور یقین در جامعه خواهیم دید.

درخصوص کم فروشی آیاتی در قرآن آورده شده است که عبارتند از:

وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ ( مطففین 1-4)

وای بر کم فروشان، کسانی که هرگاه از مردم پیمانه بگیرند کامل می گیرند. و هر گاه به ایشان پیمانه دهند یا بر ایشان (کالایی را) وزن کنند، کم می گذارند. آیا آنها گمان ندارند که برانگیخته خواهند شد؟

وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَزِنُواْ بِالقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً ( اسراء 35)

و چون با پیمانه داد و ستد کنید، پیمانه را تمام دهید و با ترازوی درست وزن کنید، که این بهتر و سرانجامش نیکوتر است.

راهکار ها برای جلوگیری از فشار بر مردم و نانوایان چیست؟
1-ثبات قیمت نان و افزایش روند صعودی قیمت های حامل انرژی
2-دولت باید از کشاورزان و زارعان حداکثر حمایت را داشته باشد
3-سامان دهی نگهداری گندم در سیلوها (از نظر نحوه نگهداری و مدت لازم برای تثبیت کیفیت دانه گندم).
4-برای اصلاح و یکدست سازی تولید نان مرغوب، ارگانیک، بهداشتی و سالم باید کارخانه های تولید و فرآوری خمیر احداث شوند.
5-تلاش برای آموزش نانوایی‌ها به منظور افزایش کیفیت پخت نان ضروری است.
6-دوره‌های آموزشی نانوایان در کنار خرید و اعطای تسهیلات و داشتن تجهیزات مورد نیاز و مواد اولیه کیفی و مناسب در جهت حداکثرسازی کیفیت نان و تحصیل رضایت مردم ضروری است

 

ارسال نظرات