نقد و بررسی رمان "بازگشت هرداد" در کانون زنجان

به مناسبت هفته کتاب نقد و بررسی رمان "بازگشت هرداد" نوشته «فریبا کلهر» در کانون زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۴۷۹۵۲
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی مرکز فرهنگی‌هنری شماره 1 کانون پرورش فکری استان زنجان کتاب رمان "بازگشت هرداد" نوشته «فریبا کلهر» را نقد و بررسی کردند.

اعضای نوجوان مرکز شماره یک زنجان، در بیست و یکمین جلسه انجمن "عصر یک کتاب" که همزمان با هفته ملی کتاب بود به نقد و بررسی رمان «بازگشت هرداد» پرداختند.

در این جلسه، غیر از مربی ادبی مرکز، مربیان فرهنگی نیز کتاب را خوانده و در بحث و گفتگو شرکت داشتند.

این رمان، قصه زندگی  دختری به اسم "ثمر" را روایت می کند که در یک دهکده ساحلی با پدرش زندگی می کند. ماجرای اصلی کتاب، از آن جایی شروع می شود که او می فهمد مادرش یک پری دریایی است و باید صاحبان دریا را از چنگال دیوها و هیولاها نجات بدهد.

داستان روایتی فانتزی و خیالی دارد و بیشتر برای گروه سنی"د" مناسب است.

شروع داستان نثری روان و یکدست دارد، توصیفات زیبا و جزئی پردازی ها دقیق و موشکافانه است. شخصیت جانان(پدر راوی) و خاله، قوی تر از شخصیت اصلی پرداخت شده اند. با توجه به موقعیت زمانی و مکانی داستان که در کنار یکی از سواحل اتفاق افتاده، هیچ گونه لهجه و گویش و تکیه کلام خاصی در دیالوگ ها دیده نمی شود.

با اینکه ماجراها فانتزی و شخصیت ها مخصوص گروه سنی نوجوان انتخاب شده اند اما گاهی با مفاهیم و روایتی بزرگسال مواجه هستیم.

رمان بازگشت هرداد در ردیف داستانهای رئالیسم جادویی قرار دارد که در رقابت با آثار تخیلی خارجی و نمونه های موفق داخلی، جذابیت چندانی ندارد.

تاب «بازگشت هُرداد» از مجموعه کتاب‌ رمان نوجوان امروز، نوشته «فریبا کلهر» برای گروه سنی «د» و «ه» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

ارسال نظرات