دامادی اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان بوده که بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید در اولویت قرار گیرد چرا که تجربه زلزله‌هایی ازجمله منجیل و بم نشان داده که افرادی زیر آوارها زنده هستند.
کد خبر: ۸۹۴۸۰۶۴
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمد دامادی درباره حادثه زلزله در استان کرمانشاه و تخریب گسترده واحدهای نوساز به‌ویژه مسکن مهر در گفت‌وگویی اظهار کرد: بارها و بارها هشدار دادیم که در بخش ساختمان‌سازی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که باید بررسی شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ایران روی گسل قرار دارد و جزء مناطق حادثه‌خیز محسوب می‌شود همه تنها بعد از حادثه متأثر می‌شوند ولی اقدامات اساسی صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بخش اجرا و مسائل فنی ساختمان با مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که مغفول مانده است، اضافه کرد: عدد زلزله اخیر در کرمانشاه بزرگ بوده که طبیعتا تخریب‌های گسترده‌ای به همراه داشته است ولی اینکه مدرسه یا سقف بیمارستان در این حوادث تخریب می‌شوند باید بررسی شود که این ساختمان‌ها با چه آیتم‌های فنی ساخته می‌شوند که امنیت وجود ندارد.

این مسؤول با اعلام اینکه مسکن مهر ایده خوبی بوده ولی به‌دلیل نداشتن صلاحیت فنی افراد در حوزه اجرا و ارزانی قیمت با مشکلات بسیاری مواجه شده است، تصریح کرد: باید به این مهم توجه شود که نباید ارزانی را افراد را قربانی کنیم.

دامادی با بیان اینکه از حوادث اخیر در غرب کشور همانند گذشته درس نخواهیم گرفت، افزود: زمانی‌که قیمت مسکن نسبت به بازار بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، نشان از ضعف در کار دارد و مهم‌ترین قربانی در چنین ساخت‌هایی مسائل فنی است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان بوده که بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید در اولویت قرار گیرد چرا که تجربه زلزله‌هایی ازجمله منجیل و بم نشان داده که افرادی زیر آوارها زنده هستند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مباحث فنی این حادثه باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: باید ببینیم کجای کارمان در بخش ایمنی ساخت و ساز و یا رعایت مسائل فنی لنگ است.

این مسؤول یادآور شد: در حال حاضر نقشه‌های بسیاری از شهرهای کشور دونقشه‌ای بوده که اشکالات فنی در کمیسیون ماده صد جریمه می‌شود که باید بررسی شود در غیر این صورت باید برای آینده کشور نگران بود چرا که حوادث و بلایای طبیعی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

دامادی اظهار کرد: می‌توان حدس زد در آینده شهرهای بزرگی از جمله تهران در صورت بروز این‌گونه حوادث فاجعه انسانی بزرگی خواهیم داشت چرا که با توجه به ساخت‌وساز غیراصولی و غیرفنی و بافت قدیمی و همچنین جمعیت بالا اگر تمام ادوات و امکانات دنیا بسیج شوند نمی‌توانند آن را مهار کنند مگر اینکه از هم اکنون به فکر باشیم.

وی با بیان اینکه  قانون برخورد با مسببان وجود دارد، اما برای یک‌بار هم مشاهده نشده که پس از روی دادن حوادث بررسی‌های لازم صورت گیرد، افزود: مهم‌تر از برخورد با مسببان بررسی ریشه‌ای موضوع است و دلیل اینکه چرا خسارت زلزله اخیر به‌اندازه زلزله‌های بسیار بزرگ بوده،  باید موردتوجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زمانی‌ که به نظرات کارشناسی و فنی توجهی شود و مراکز پژوهش‌های کشور فقیرترین نهادهای کشور محسوب شوند، توقعی بیشتر از این نمی‌توان داشت، خاطرنشان کرد: در صورت برخورد هم هیچ اتفاقی روی نخواهد داد زیرا جان آدم‌ها اهمیتی ندارد.

دامادی در پایان گفت: هرگاه حادثه‌ای روی می‌دهد مسائلی را به میان می‌کشیم و در جلساتی بحث‌های مربوط به آن مطرح می‌شود، اما نتیجه تنها حرف زدن است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها