آشوری در اختتامیه اولین همایش آو‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان در شاهرود گفت: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند ضمن تجلیل از پیرغلامان، آوا‌ها و نغمه‌های اصیل را به درستی به نسل جدید معرفی کند.
کد خبر: ۸۹۴۸۲۶۱
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، شعبان علی آشوری در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اختتامیه اولین همایش آو‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان در شاهرود ضمن بیان اینکه ۵۳ پیرغلام در همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان به میزبانی تکیه بازار شاهرود تجلیل شدند، اظهار کرد: برای برگزاری این مراسم دو سال کار تحقیقاتی صورت گرفت به این صورت که در کل استان بیش از ۱۵۰ پیر غلام شناسایی شد که هر یک با سبک و سیاق منطقه خودشان در مراسم محرم و صفر نوحه می‌خواندند و امروز خوشبختانه شاهد تجلیل از آن‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی برای نخستین بار در استان سمنان برگزار شد، افزود: پیرغلامان استان در دو بخش به صورت انفرادی و گروهی در قالب سحر خوانی و مناجات، پامنبری و واویلا خوانی، مرثیه‌خوانی، نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی و مصیبت‌خوانی، چاوش‌خوانی، تعزیه، سنگ‌زنی، شمع و چراغ و واقعه خوانی هنر خود را به منصه ظهور گذاشتند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مرحله شهرستانی همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان از ۱۱ لغایت ۱۴ آبان توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان برگزار و داوری شد، ابراز داشت: ۳۵ نفر از شاهرود در مرحله شهرستانی این همایش شرکت کردند که ۱۳ نفر توانستند به مرحله استانی راه پیدا کنند.
آشوری هدف از برگزاری این همایش را زنده نگه داشتن سبک قدیمی و اصیل عزاداری در ایام محرم و صفر دانست و تصریح کرد: در سنوات اخیر تحریف‌های بسیاری در مراسم مذهبی به وقوع پیوسته است که برگزاری این همایش‌ها می‌تواند ضمن تجلیل از پیرغلامان، آوا‌ها و نغمه‌های اصیل را به درستی به نسل جدید معرفی کند.
وی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم و گروه‌های مختلف مذهبی از اجرای هر ساله این مراسم به صورت منطقه‌ای و ملی خبر داد و افزود: هنوز بسیاری از پیرغلامان استان سمنان به علت جامع نبودن تحقیقات محلی به نحو مطلوب شناسایی نشدند لذا با برگزاری این گونه همایش‌ها به دنبال کشف آوا و نغمه‌های مخصوصی هستیم که مختص یک روستا است و در منطقه دیگر اجرا نمی‌شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود بابیان اینکه مداحی‌های جدید باید از آوا‌ها و نغمه‌های مذهبی الهام گرفته شود، عنوان کرد: اجرای مراسم به همان سبک سنتی مخاطبان بیشتری دارد بنابراین باید تلفیقی صورت گیرد تا اشعار قدیمی همچنان حفظ و به جوان‌ها انتقال پیدا کند.
ارسال نظرات