مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

پیامبر گرامی نخستین واقف در اسلام است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دهه وقف از ۲۸ صفر و همزمان با رحلت نبی مکرم اسلام(ص) آغاز می‌شود، گفت: پیامبر گرامی نخستین واقف در اسلام بوده و امید است بتوانیم به وظایف خود در راستای صیانت از موقوفات به نحو شایسته عمل کنیم.
کد خبر: ۸۹۴۸۵۰۶
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام علی مصائبی افزود: دهه‌ وقف فرصتی است تا بتوانیم عملکرد سالانه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان را گزارش داده و مردم را از وضعیت موقوفات استان باخبر کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه آماده دریافت پیشنهادت و انتقادات مردم، مسئولان و سایر افراد هستیم، خاطرنشان کرد: هرگز نباید بدون اطلاع و مطالعه، بیاناتی مطرح شود، باید در ابتدا بدانیم که وظایف سازمان اوقاف چه بوده و در چه مواردی تولیت دارد.
 
حجت‌الاسلام مصائبی در ادامه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در «موقوفات متصرفی» بطور مستیقم تولیت دارد، ولی موقوفات غیرمتصرفی برای خود متولی داشته و در استان بیش از ۲۰۰ متولی خاص و عام داریم که اداره کل اوقاف و امور خیریه در موقوفاتی که متولی دارند، نظارت می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت رسیدگی صفر تا ۱۰۰ به امور بقاع متبرکه و امام زادگان(ع) به طور مستقیم بر عهده‌ی سازمان اوقاف است، یادآور شد: در مسابقات قرآنی نیز متوای اصلی برگزاری سازمان اوقاف است، البته دستگاه‌های دیگر هم مسابقاتی را برگزار می‌کنند اما سازمان اوقاف متولی اصلی مسابقات قرآنی است.
 
حجت الاسلام مصائبی با بیان اینکه متولی اصلی مساجد و آرامستان‌های متروکه نیز سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: مساجد و آرامستان‌های متروکه موقوفه بوده و برخی از آرامستان‌ها نیز موقوفات معاطاتی هستند و همچنین با توجه به اینکه مساجد موقوفه هستند از این رو احکام هئیت امنای مساجد را سازمان اوقاف صادر می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه موقوفات احیا نشده‌ی فراوانی در استان وجود دارد که نیازمند کمک و همیاری همگان است تا احیا شوند، افزود: در بحث موقوفات احیا، ترویج فرهنگ وقف و مهم‌تر از همه، حفظ و حراست و همچنین اجرایی کردن نیات واقفان از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه است.
 
وی با بیان اینکه در هشت ماه اول سال‌جاری دو هزار و ۳۰۰ سند اجازه با مردم تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: در اجرای نیات واقفان نیز همواره تلاش کرده‌ایم و علاوه بر اجرای نیات به طور خصوصی، به صورت نمادین نیز در سالجاری به بیش از ۳۰ نوعروس کمک جهیزیه اعطا شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اضافه کرد: در شش ماهه اول سالجاری به بیش ۱۵۰۰ دانش‌آموز بی‌بضایت کمک‌ کرده و همچنین از محل اجرای نیت واقفان ۱۵۰ نفر را به زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع) و بیش از ۵۰ نفر را به زیارت کربلای معلی اعزام کرده‌ایم.
 
وی یادآور شد: از محل اجرای نیات مذهبی و فرهنگی نیز در سالجاری بیش از ۱۱۵ مبلغ دعوت شدند تا در ایام مختلف سال نسبت تبلیغ امور فرهنگی و مذهبی اقدام کنند و همچنین در اجرای نیات اطعام نیز در ماه‌های رمضان، ذی‌حجه و محرم الحرام بیش از ۴۰ هزار پرس غدا توزیع شده است.
 
حجت‌الاسلام مصایبی گفت: در شش ماه اول سالجاری، ۱۷۵ سند برای موقافات اخذ شده که این اسناد شامل بیش از 550 رقبه هستند، همچنین در مباحث حقوقی نیز ۸۳ رای نیز بر له موقوفات اخذ شده که بیش از ۳۰ رای آن اجرایی شده است، شاخص‌ترین این رای‌ها در مورد موقوفه‌ی ربع رشیدی مبنی بر ابطال سند ماکلیت پلاک 477، وصیت ثقه‌الاسلام اندبیل، مغازه‌های فخر علما در مراغه و... بوده است.
 
وی اضافه کرد: در راستای عمران و آبادانی بقاع متبرکه نیز کارهای مبارکی انجام شده و اکثر بقعه‌ها مثل سید حمزه بندکشی شده و مورد تعمیر قرار گرفته‌اند؛ بقعه امام‌زاده سیدحمزه(ع) ساختمانی میراثی بوده و با توجه به فرارسیدن تبریز 2018 خودمان دست به کار شده و با هماهنگی میراث فرهنگی تعمیراتی در این بقعه انجام داده‌ایم.
 
وی یادآور شد: در برخی از پاساژهای موقوفه بازار نیز تعمیراتی انجام شده و در امام‌زاده ابراهیم(ع)مراغه، امام‌زاده اسماعیل(ع)میانه، امام‌زاده ابراهیم(ع) صوفیان، امام‌زاده داود(ع) شندآباد، امام‌زاده احمد(ع) مرند و... عملیات عمرانی در حال اجرا بوده و از توان خود و خیران استفاده می‌کنیم تا بقاع متبرکه استان در شریط خوبی قرار گیرند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از انعقاد قراردادهایی با ضریح‌سازان اصفهانی برای ساخت ضریح برای برخی امام‌زادگان خبر داد و گفت: قریب به ۱۵ مسجد در تبریز در حال بازسازی هستند و همچنین مجمع خیران مسجدساز را نیز تشکیل داده‌ایم تا بهتر بتوانیم در این راستا عمل کنیم.
 
وی با اشاره به استقرار موکب اربعین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به عنوان "مدافعان حرم" در ایام منتهی به اربعین حسینی در عراق، اظهار کرد: در این ۱۷ روز از قبل نیات واقفان از زائران حسینی پذیرایی کردیم.
 
وی با تاکید بر اینکه در هیچ کجا فروش موقوفات نداریم، گفت: بحث فروش در موقوفات معنایی نداشته و تنها در قالب واگذاری منفعت و اجاره است و صرفا در جایی که موقوفه تبدیل به احسن شود می‌توان در راستای آن اقدام کرد که اعطای جواز آن نیز در اختیار نماینده ولی فقیه در استان است.
 
حجت‌الاسلام مصایبی در مورد کشتارگاه موجود در حوالی امام‌زاده سید محمد کججانی(ع) نیز بیان کرد: سال‌هاست این موضوع را پیگیری می‌کنیم و اهالی روستا نیز اعتراض بسیاری در این راستا داشته و اعلام کرده‌اند، اما هنوز برخورد جدی در این خصوص ندیده‌ایم!
 
وی با تاکید بر اینکه پرونده‌ی موقوفه‌ قائم‌مقام فراهانی در تهران است، اضافه کرد: توانستیم اصل وقف‌نامه قائم‌مقام فراهانی را از کتابخانه مرکزی مجلس خارج کنیم و همچنین وقف‌نامه مسجد کبود را نیز از کتابخانه کاخ موزه گلستان تهران پیدا کردیم؛ مسجد کبود بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ رقبه دارد.
 
وی بیان کرد: ۹۰ درصد موقوفاتی که در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، درآمدزا هستند و ۱۰ درصد فاقد درآمد هستند، یک سری از موقوفات نیز هنوز احیا نشده و برخی از موقوفات نیز به دلیل نبود آب فاقد درآمد هستند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر وجود هفت هزار و ۱۰۰ حسینه و مسجد در استان، یادآور شد: این آمار شامل کلیه مساجد و حسینه‌ها اعم از فعال و غیر فعال است.
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها