خبرهای داغ:
مديركل امور تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: امام حسن(ع) پايه‌گذار انقلاب بزرگ امام حسين(ع) است , در حقيقت زمينه‌سازي اين انقلاب و شناخت حق و باطل در صلح امام حسن(ع) وجود داشت.
کد خبر: ۸۹۴۸۶۴۴
|
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام یحیی کمال امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم، ضمن تسلیت سالروز رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: امام حسن(ع) در شرایطی زندگی می‌کردند که تشخیص مرزهای حق و باطل، معروف و منکر و مسیر صحیح اسلام با مسیر اسلام‌نماها دشوار شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در دوران پیش از این امام بزرگوار ارزش‌های جامعه تغییر کرده بود و در حقیقت این امر دگرگونی در نگاه، اعتقاد و رفتار در جامعه مسلمین به وجود آورده بود.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه سران مسلمین نمی‌توانستند مرزهای حق و باطل را بین امیر مؤمنان(ع) و سایر رقبا تشخیص دهند گفت:  در چنین شرایطی معرفی اسلام حقیقی و ناب دشوار بود زیرا می‌خواستند اسلام اصیل را معرفی کنند و در حقیقت مبلغانی در جامعه باشند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر ارزش‌ها در جامعه آن دوران در جریان جنگ با معاویه منجر به انعقاد صلحی شد که به ناچار امام حسن(ع) این صلح را پذیرفت و تنها راه حفظ اسلام، جامعه اسلامی و جلوگیری از تفرقه و جنگ بین مسلمانان را این راه انتخاب کردند.

کمال یادآور شد: امام حسن(ع) صلح را پذیرفتند  تا فرصت بهتری برای معرفی اسلام فراهم شود و بتوانند چهره‌های اسلام نما را تشخیص دهند و مردم و جامعه حقیقت را درک کنند.

وی با اشاره به برکات صلح امام حسن(ع) گفت: این صلح خیرات و برکات برای مسلمین داشت یکی از برکات صلح این بود که چهره اسلام نمای خلافت بنی امیه را مشخص کرد و به این وسیله توانستند نشان دهند اینها کسانی نیستند که اسلام حقیقی را تبلیغ کنند بلکه بنی امیه کسانی هستند که اسلام ناب را تحریف می‌کنند.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خفقان، اختناق، ظلم، هواپرستی، منفعت‌طلبی و سودجویی آن دوران در جامعه مانع شد که با امام حسین(ع) همراهی شود.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) پایه‌گذار انقلاب بزرگ امام حسین(ع) است گفت: هر چه از مکتب تشیع داریم از خون امام حسین(ع) است ولی زمینه‌سازی انقلاب و شناخت حق و باطل در حقیقت عاملی بود که در صلح امام حسن(ع) وجود داشت.

کمال تحلیل‌های نادرست را  یکی از مهمترین عوامل مظلومیت امام حسن(ع) ذکر کرد و افزود: برخی در زمینه موضوع صلح امام حسن(ع) به ناحق تحلیل نادرست دارند و تصور می کنند امام برای حفظ جان خود و نداشتن علاقه به مبارزه به صلح پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: خلفای بنی امیه به شدت ظاهرنمایی می‌کردند به طوری که در میان مردم شعارها و ظواهر اسلامی را رعایت می‌کردند تا خود را به عنوان جانشین پیامبر و خلیفه اسلام معرفی کنند.

 مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: معاویه به عنوان چهره اسلامی و متدین در بین مردم معروف بود و این مسئله، کار را برای امام حسن(ع) سخت کرده بود به طوری که برای مقابله با این شرایط باید کار فرهنگی صورت می‌گرفت و جنگ در این شرایط به جز خونریزی نتیجه‌ای نداشت.

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم همه زوایای زندگی امام حسن(ع) را مورد توجه قرار دهیم؛ سبک زندگی اهل بیت(ع) از مهمترین مسائلی است که می‌توان از آنها درس و الگو گرفت.

کمال با اشاره به سخنی از امام حسن(ع) گفت: ایشان فرمودند بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است آنچه با چشم دیدی حق است و آنچه با گوش‌ها می‌شنوی بسیاری باطل است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها