کد خبر: ۸۹۴۸۷۹۷
|
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
رئیس کمیسیون اشتغال و تولید مجلساختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه روستا‌ها شورای اسلامی امروز در نشست شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان در یاسوج با بیان اینکه براساس برنامه، نرخ بیکاری باید تا پایان برنامه پنجم به ۷ درصد تنزل می‌یافت این در حالی است که این رقم اکنون ۱۲ و ۶ دهم درصد است گفت: جمعیت فعال کشور در سال ۹۵ بیش از ۹۲۰ هزار نفر بود حال آنکه میزان اشتغال ایجاد شده ۷۳۰ هزار شغل بوده است.
غلامرضا کاتب افزود: نرخ رشد بیکاری باید براساس برنامه، ۴ دهم درصد در شش ماهه امسال کاهش می‌یافت، اما نه تنها چنین نشد بلکه به همین اندازه افزایش یافت.
وی کاهش جمعیت روستایی و مهاجرت به شهر‌ها را عامل مهم بیکاری خواند و گفت: جمعیت روستا‌ها نسبت به ۳ تا ۴ دهه‌ی گذشته نصف شده که پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۶ درصد برسد.
رئیس کمیسیون اشتغال و تولید مجلس روند رو به رشد مهاجرت روستائیان را تهدیدی جدی خواند و افزود: دولت و مجلس توجه به توسعه روستا‌ها و اشتغال پایدار روستائیان را در اولویت قرار داده که اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این مهم گواه این ادعا است.
وی با اشاره به اینکه این اعتبار با تایید رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد گفت: معادل همین مبلغ نیز بانک‌های عامل تسهیلات با بهره سود ۴ درصد برای توسعه روستا‌ها و اجرای طرح‌های اشتغالزایی و تولیدی باید پرداخت کنند.
وی به ظرفیت‌های فراوان، توانمندی‌ها و ثروت‌های بی شمار خدادادی در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و ادامه داد: وجود ۲۸ هزار بیکار در استانی با این قابلیت‌ها دور از انتظار است در حالی که شکوفایی این توانمندی‌ها می‌تواند همه نیاز‌های استان در زمینه اشتغال را تامین کند.
رئیس کمسیون اشتغال و تولید مجلس بی توجهی به عملیاتی کردن طرح‌های آمایش سرزمینی را از دیگر مشکلات فراروی سرمایه گذاری در حوزه تولید و اشتغال خواند و گفت: اگر در هر منطقه بر اساس قابلیت‌ها سرمایه گذاری می‌شد اکنون مشکلی در زمینه تولید و اشتغال نبود.
وی افزود: توسعه‌ی روستاها، جلوگیری از مهاجرت بی رویه به شهرها، اجرای دقیق طرح‌های عمرانی بر اساس طرح‌های آمایش سرزمینی و اصلاح نظام بودجه ریزی، اصلاح نظام آموزشی و انطباق آن با نیاز‌های کشور برای توسعه، اشتغال، رونق، تولید و مهار بیکاری ضروری است.
ارسال نظرات