همزمان با هفته کتاب صورت گرفت؛

پایان دور دوم جام باشگاه های کتابخوانی آذربایجان شرقی

با حضور مربیان، تسهیل گران و اعضای باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، دور دوم جام باشگاه های کتابخوانی به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۹۴۸۸۴۳
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه دور دوم جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان آذربایجان شرقی با اشاره با اینکه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرح جدیدی برای راه‌اندازی و فعال کردن محافل کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است، افزود: این باشگاه ها از شهریور ماه سال ٩٥ با حضور کودکان و نوجوانان علاقه مند در تبریز راه اندازی شده بود که امسال کودکان و نوجوانان شهرهای "مرند، عجب شیر و شبستر و خامنه "هم به این طرح پیوستند.

محمدپور با ارزیابی مطلوب این باشگاه های انگیزشی و ترغیبی هرمی ، هدف اصلی از برگزاری این باشگاه‌‌ها را کتاب‌خوانی گروهی کودکان و نوجوانان دانست و گفت: این طرح اهداف دیگری را هم دنبال می‌کند. از جمله:آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتاب‌فروشی، انتخاب و خرید کتاب ،مطالعه و بحث درباره کتاب ،چرخش کتاب در میان همسالان؛ هر عضو باشگاه کتابی که خریده را به اعضای دیگر داده تا آن‌ها هم مطالعه کنند.ارزیابی کتاب بر اساس نظر شخصی و دفاع از نظر خود در جمع همسالان،بحث و بررسی پیرامون کتاب‌ها و انتخاب یک کتاب به عنوان کتاب برگزیده باشگاه در فضای بحث و گفت‌وگوی میان همسالان ،نگارش نامه به نویسنده مورد نظر خود (ارتباط با نویسنده)، تهیه یک قطعه فیلم کوتاه (حدود ۱ دقیقه‌ای) با موضوع کتاب، تمرین فعالیت‌های مستقل فرهنگی توسط مربیان وبرقراری ارتباط مستقیم میان نویسندگان کودک و نوجوان با خوانندگان.

وی باشگاه های تعریف و ثبت شده در سایت ترویج کتاب خوانی کودک و نوجوان را ٥٧ باشگاه در سطح استان اعلام کرد و گفت: از این تعداد ٤١ باشگاه در تبریز، ٧ باشگاه در شبستر، ٤ باشگاه در مرند و ٥ باشگاه در عجب شیر ثبت و راه اندازی شده اند.

محمدپور گفت: حمایت های مالی و سوبسیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت طرح های متعدد در قالب های عیدانه، تابستانه ، پاییزه و .... سوق پیدا کرده، و بیش تر، تحریک تقاضا در این عرصه مدنظر است و ما نیز همین روند را دنبال می کنیم.

محمدپور در پایان با تکیه بر برگزاری نمایشگاه کتاب امسال و تخصیص بن کتاب یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومانی این نمایشگاه گفت: ما در این نمایشگاه بالغ بر ٨٠٠ هزار بازدید کننده و بالای پنج میلیارد تومان فروش کتاب داشته ایم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر صحبتهای خود به شکل گیری شخصیت انسان در سن ٣ سالگی اشاره کرد و گفت: مطالعه کتاب یه عنصر شخصیتی است که باید از همان سنین خردسالی شروع شود چرا که کتاب یک قالب مهم  برای افزایش آگاهی ، اندیشه ورزی و پرورش اندیشه بشری است. 

محمدپور که درجمع مربیان ، تسهیل گران و اعضای باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان سخن می گفت : از کتاب به عنوان سرمایه اجتماعی نام برد و خاطر نشان کرد:  کتاب یک عنصر حیات بخش است که می تواند باعث ایجاد نشاط اجتماعی شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار