سردار جمیری:

هفتمین جشنواره کشوری شعر بسیج تحت عنوان " قدقامت زخم" در مهردشت ابرکوه

سردار جمیری: کنگره قد قامت زخم باهدف تولید محتوای فاخر و اشعار عاشورایی با مضامین بلند و انسان‌ساز در دل حسینیه ایران اتفاق خجسته‌ای است که انشاله شاهد تداوم آن در سال‌های آینده باشیم.
کد خبر: ۸۹۴۹۱۹۵
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه، هفتمین جشنواره کشوری شعر بسیج تحت عنوان «قد قامت زخم» در استان یزد برگزار می‌شود که میزبانی مراسم افتتاحیه آن بر عهده شهر مهردشت گذاشته‌شده است.
به همین مناسبت "سردار جمیری" فرمانده سپاه الغدیر استان یزد پیامی را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده که به متن آن به شرح ذیل است:
قلم را عهدی است شگفت که خداوند بدان قسم یاد کرده است:
ن. والقلم و ما یسطرون
قسم به قلم و آنچه می‌نگارد
و خوشا آنان که از چشمه‌سار حقیقت، واژه‌ها را سیراب می‌کنند و جامی از شهد شعر و شعور را به جان‌های تشنه که در جستجوی زلال حقیقت‌اند، تعارف می‌کنند.
شعر را رسالتی است بزرگ که از عصر پیامبر بزرگ اسلام، همدوش مردان مبارز در جهت نشر مفاهیم اسلام به میدان آمد آنگاه‌که در مسجد مدینه از گلوی حسان بن ثابت طنین‌انداز می‌شد و لرزه بر جان دشمنان می‌انداخت چنان‌که پیامبر در وصف حسان چنین فرمودند: اللهم ایده بروح القدس
شعر، شمشیر حق در نیام کلمات است که، چون مبارزی نستوه می‌ایستد و پیام هیهات منا الذله عاشورا را فریاد میزند.
گاه از دل دردمند کمیت برمی‌خیزد
و گاه مدارس آیات می‌شود و بر لبان دعبل جاری که به ازای لباس زیبایی که بر تن حقیقت پوشانده است، جامه از دست امام خویش می‌گیرد و به‌راستی کدام صله بالاتر ازنظر و عنایت اهل‌بیت؟
شعر، گاه، فریاد رجز‌های حضرت عباس است در میدان نبرد: والله ان قطعتم یمینی /انی احامی ابدا عن دینی
و گاه خطبه جان‌سوز حضرت سکینه است که عاشورایی حسینی را در ابیات خویش جاودانه می‌سازد.
شعر ودیعه الهی است و خوشا آنان که این امانت الهی را پاس می‌دارند و امام خامنه‌ای عزیز چه زیبا رسالت شعر را بیان می‌کنند:
شاعر چه نقشی دارد؟ مردِ هنری و مردِ فرهنگی- مرد شامل زن‌ها هم می‌شود- یعنی انسان هنری و انسان فرهنگی، در این صحنه چه وظیفه‌ای دارد؟ به نظر من وظیفه خیلی سنگین است، خیلی بزرگ است. مهم‌ترین وظیفه هم تبلیغ و تبیین است؛ «الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه و لایخشون احد الا الله)؛ این یک معیار است؛ حقیقتی را که درک می‌کنید، آن را تبیین کنید. کسی انتظار ندارد برخلاف آنچه که می‌فهمید حرف بزنید. نه آ‌نچه را که می‌فهمید، بگویید. البته برای اینکه آنچه می‌فهمید درست و صواب باشد، باید تلاش و مجاهدت کنید؛، چون در حوادثِ فتنه‌گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است.»
و اینک کنگره قد قامت زخم به میزبانی یزد و به همت بسیج هنرمندان، می‌تواند جریان شعر حقیقت مدار را در استان پایه‌ریزی نماید.
یزد به‌عنوان حسینیه ایران و با توجه به ظرفیت عظیم هیآت مذهبی و توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به مقوله شعر هیآت، می‌تواند پرچم‌دار شعر عاشورایی کشور باشد.
هیآت مذهبی به‌عنوان جریان عظیم هنری خودجوش و مردمی، می‌تواند نقش بسیار پررنگی در تبیین و نشر مفاهیم اسلامی، عاشورایی و انقلابی داشته باشد.
کنگره قد قامت زخم باهدف تولید محتوای فاخر و اشعار عاشورایی با مضامین بلند و انسان‌ساز در دل حسینیه ایران اتفاق خجسته‌ای است که انشاله شاهد تداوم آن در سال‌های آینده باشیم.
ارسال نظرات