خبرهای داغ:
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 4300 شهید روحانی در دوران دفاع مقدس را شناسایی کردیم و آخرین کنگره شهدای روحانیت نیز در قم برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۴۹۲۴۱
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای عالی کنگره شهدای روحانی استان قم با آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به حضور روحانیون در دفاع مقدس اظهار کرد: روحانیت به اشکال مختلف در دوران جنگ تحمیلی حضور داشتند، در خود انقلاب اسلامی هم نقش روحانیت چشمگیر بود.

وی ادامه داد: حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس به شکل‌های مختلف بود، امام خمینی(ره) نقش بی بدیلی در آن دوران داشت، صدام سیاست دفاع متحرک را در سال 65 اتخاذ و در این راستا با انجام حمله به مناطق مختلف کشورمان، برای جلوگیری از انجام عملیات بزرگ توسط ایران تلاش کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از عوامل موثر در آزادی شهر مهران، فرمان امام خمینی(ره) و حضور چشمگیر روحانیت بود، رزمندگان در عملیات آزادسازی شهر مهران به دلیل فرمان امام راحل با تلاش زیادی این شهر را آزاد کردند.

ذوالنور با اشاره به حضور روحانیت در نقش فرماندهی در جنگ تحمیلی اظهار کرد: در سطوح مختلف فرماندهی دوران دفاع مقدس، روحانیون حضور داشتند، بسیاری از فرماندهان  نظامی در آن دوران از روحانیون و طلاب بودند.

وی ادامه داد: روحانیون نقش تبلیغی در دوران دفاع مقدس نیز داشتند و خطوط مقدم را به محل ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) تبدیل کردند، جو معنوی در دوران دفاع مقدس توسط روحانیون ایجاد شد، ده‌ها نفر از امامان جمعه شهرهای مختلف در دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از روحانیون برای اینکه بیشتر به فعالیت رزمی در دوران دفاع مقدس بپردازند، کسوت خودشان را در جبهه پنهان کردند، اما به هر حال رفتار این روحانیون رزمنده بر روی دیگر رزمنده‌ها تاثیر می‌گذاشت.

ذوالنور با اشاره به روحانیون رزمی تبلیغی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: این روحانیون در بخشی از زمان به عنوان نیروی رزمی و در بخشی دیگر از زمان به تبلیغ می‌پرداختند.

وی ادامه داد: برخی از روحانیون رزمنده در دوران دفاع مقدس به کارهای تخصصی همچون غواصی و تک تیرانداز می‌پرداختند، در این دوران حتی روحانی پزشک و روحانی خلبان نیز داشتیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: حدود 4 هزار و 300 شهید روحانی در دوران دفاع مقدس را شناسایی کردیم، کنگره‌هایی در سراسر کشور برای این شهدا برگزار شده است، آخرین کنگره شهدای روحانیت نیز در قم برگزار خواهد شد.

ذوالنور با اشاره به زمان برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانیت اظهار کرد: این کنگره در سال 97 در شهرهای تهران و قم برگزار می‌شود، طی سال‌های اخیر کتاب‌هایی در زمینه شهدای شاخص روحانیت تدوین شده است.

وی ادامه داد: مدفن 108 شهید روحانی غیرایرانی در شهر قم است، یادواره‌های شهدای روحانی در سطح مدارس علمیه نیز برگزار شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: تعداد شهدای روحانی استان قم در دوران دفاع مقدس حدود هزار شهید است و کنگره بزرگداشت این شهدا در روز 9 دی ماه در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود، کتاب‌های متعددی برای شهدای روحانی استان قم تدوین شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که کنگره‌های بزرگداشت شهدا تنها یک مراسم ختم نباشد، بلکه در این کنگره‌ها، تدوین کتاب‌ها و تولید محصولات فرهنگی مرتبط با شهدا صورت بگیرد.

ارسال نظرات