خبرهای داغ:
رئيس مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم:

ولايتعهدي امام رضا(ع) زمينه گسترش انديشه اهل بيت(ع) را فراهم كرد

رئيس مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم گفت: ولايتعهدي امام رضا(ع) زمينه گسترش انديشه اهل بيت(ع) را فراهم كرد و اين امام بزرگوار با بصيرت و هوشياري توانستند به اين امر برسند.
کد خبر: ۸۹۴۹۲۶۴
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
 

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: اهل بیت(ع) و شیعیان در زمینه مسئله حکومت و ولایت این مطلب را بیان کردند که ولایت و حکومت مسئله الهی است؛ پیامبر اکرم(ص) نیز بر این مسئله تأکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیان دیگر این است که مسئله ولایت در بین مردم حل و فصل می‌شود؛ این دو جریان به صورت موازی و با تسلط جریان خلافت در زمان بنی امیه و بنی عباس امتداد پیدا کرد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرصت کوتاهی برای توسعه معارف اهل بیت(ع) فراهم شد گفت: زمانی که بنی عباس به حکومت رسید فشار بر پیروان مکتب اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) افزایش پیدا کرد به طوری که پیشوای هفتم شیعیان سال‌هایی در زندان به سر بردند.

وی عنوان کرد: در زمان هارون الرشید این تسلط بسیار گسترده و فشار بر اهل بیت(ع) افزایش پیدا کرد و پس از مرگ هارون الرشید با توجه به اختلاف بین مأمون و امین به طور مجدد قدرت مکتب اهل بیت(ع) اوج گرفت.

کلباسی یادآور شد: مأمون به دلیل استفاده از این مسئله به سمت امام هشتم برای تقویت موقعیت خود گرایش پیدا کرد و بر همین اساس به طرح مسئله جانشینی پرداخت و حضرت بنا به مصالحی از جمله انجام وظیفه امامت و ابلاغ پیامی که باید به مردم برسانند؛ این مسؤولیت را پذیرفتند.

وی با اشاره به نتایج ولایتعهدی امام رضا(ع) گفت: این امر منجر شد تفکر، اندیشه امامت و تشیع توسعه گسترده‌ای به ویژه در مناطق شرقی پیدا کند و به همین دلیل توطئه شهادت امام از سوی مأمون شکل گرفت.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از طرفی مأمون قصد داشت از وجود امام هشتم برای تقویت جایگاه خود استفاده کند و از طرفی دیگر امام در این زمینه بصیرت و هوشیاری داشتند و با ولایتعهدی اندیشه اهل بیت(ع) را توسعه دادند به طوری که اگر حضرت این مسؤولیت را نمی‌پذیرفتند آثار عظیم فرهنگی شکل نمی‌گرفت.

کلباسی با اشاره به حدیث سلسله الذهب گفت: پیشوای هشتم شیعیان فرمودند کلمه توحید قلعه من است کسی که وارد این قلعه شود از عذاب خدا در امان است و شرط آن را پذیرش ولایت عنوان کردند و این عقیده باید در تمام اجزای زندگی جریان پیدا کند.

 وی یادآور شد: سفر و حضور امام رضا(ع) در ایران برکات زیادی داشته و فرهنگی را شکل داده است که امروز آثار آن در ظاهر و باطن مشاهده می‌‌شود.

ارسال نظرات