سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد:
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد گفت: امسال 18 سهمیه وقف داشتیم که تاکنون انجام شد و چندین موقوفه جدید در حال ثبت است.
کد خبر: ۸۹۴۹۳۳۵
|
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، فضل‌الله نجفي  در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن هفته وقف اظهار داشت: وقف به‌عنوان چشمه همیشه جوشان و به‌عنوان برنامه بدون عیب و نقص در اسلام برای تعادل اجتماعی در جامعه با نیت‌های گسترده و متفاوت به وجود آمده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد گفت: وقف با صدقه و کمک کردن بسیار متفاوت است چراکه صدقه کمک خوبی است که فقط یک‌بار انجام می‌شود اما اثرات و منفعت وقف تا روز قیامت وجود دارد بنابراین مهم‌ترین برنامه اسلام برای فقرزدایی و دستگیری از فقرا و قشر آسیب‌پذیر جامعه وقف است.

وی گفت: امسال 18 سهمیه وقف داشتیم که تاکنون انجام شد و چندین موقوفه جدید در حال ثبت است که موقوفات بنا به خواسته واقف و نیت واقف وقف می‌شود مثلاً موقوفات قرانی، مسجد، حسینیه و... داشتیم.

نجفی در رابطه با دیگر فعالیت‌های اوقاف شهرستان بیان کرد: در طرح مودت اسفالت 2 کیلومتر راه به امام‌زاده زیبا محمد،طرح تربیت حفظ قرآن هزار و 950 نفر ثبت در سامانه داشتیم که 450 نفر با همکاری اداره کل زندان‌ها بوده و برگزاری مسابقات قرانی افراد بالای 18 سال تا مرحله استانی انجام شد.

وی گفت: 30 خادم افتخاری امام‌زاده عبدالله و امام‌زاده زید ابن علی جذب کردیم، معرفی هیئت‌امنای امام زادگان انجام شد و در محرم و صفر بیش از 30 هیئت مذهبی را بر اساس نیت واقفان پشتیبانی کردیم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: در طرح آرامش بهاری و نشاط معنوی خرم‌آباد حائز رتبه شده و در ماه محرم و صفر برنامه‌هایی همچون لبیک یا حسین، لبیک یا رسول‌الله، شیرخوارگان حسینی و.. را داشتیم.

وی بابیان اینکه بعضی از مردم و مسئولان موقوفات نسبت به موقوفات بی‌مهری داشته و موقوفه خواری صورت گرفته است، تصریح کرد: در بقاع متبرکه طرح آزادسازی امام‌زاده زید ابن علی راداریم که 30 پرونده برای آن‌ها کاملاً ثابت‌شده که یا در حال تجدیدنظر یا در حال اجرا است.
 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: پرداخت هزینه متصرفین طبق طرح در سالیان گذشته تصویب‌شده که یک‌سوم این طرح توسط اوقاف، یک‌سوم استانداری و یک‌سوم اداره کل میراث و فرهنگی پرداخت می‌کند و درخواست ما از مسئولان این است اعتبارات را در اختیار به گدارند که طولانی نشود.
 

نجفی با اشاره به اینکه امام‌زاده دوبرادران سید علی و بوالوفا نیز نیازمند آزادسازی است گفت: با توجه به‌عکس های موجود در سال 50 اطراف امام‌زاده قبرستان امام زادگان وجود داشته که بخشی در تصرف دولتی و بخشی در تصرف شخصی است که با توجه به اینکه امام‌زاده بیش از هزار سال قدمت دارد نیازمند همکاری مسئولان جهت آزادسازی است.

وی افزود: 25 پرونده در مراجع قضایی مطرح کردیم که 7 مورد نتیجه داشته ورای به نفع اوقاف و امور خیریه صادرشده است بقیه نیز در حال بررسی هستند.

وی بابیان اینکه در بحث تبلیغ فرهنگ وقت نشست تخصصی با دستگاه‌ها صورت گرفته است؛ عنوان کرد: در بخش پرداخت اجارات حقوق موقوفه در نظر گرفته نشده دراین‌باره رسیدگی انجام دادیم تا اجاره موقوفه حق الارض مشخص شود.

وی بابیان اینکه شاید نوعاً حدود 13 بقعه متبرکه داشته باشیم، افزود: بقاع متبرکه همه نیازمند بازسازی هستند تا بستری لازم برای برنامه‌های تبلیغی داشته باشیم و همت دولت در بخش فرهنگی جهت احیا و آبادانی آن‌ها را لازم داریم.

نجفی بابیان اینکه وقف سنتی همیشه ماندگار است و چون منفعت وقف عمومی و برای همه مردم است ف گفت: هرکسی به هراندازه از اموالش را وقف کند به همان اندازه از مالیات معاف می‌شود چراکه منفعت وقت و مالیات عام‌المنفعه است پس واقف به همان اندازه که وقف می‌کند از مالیات معاف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسانی که مستأجر موقوفات هستند در مورد حقوق موقوفات احتیاط کنند افزود: باید جانب احتیاط را رعایت کند تا حقی از موقوفه گردن مستأجر نیاید.
 

نجفی بابیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی شوند، عنوان کرد: مسئولان توجه کنند قطب فرهنگی یعنی موقوفه چیزی مشهود باشد و همه به‌عنوان جایگاه فرهنگی بشناسند.
 

وی گفت: امام زادگان مأمنی برای مردم هستند و مردم حوائج خود را از آن‌ها می‌گیرند و به تأسی از اینکه از ائمه به‌عنوان واسطه برای برآورده شدن حاجات در نظر می‌گیریم از امام زادگان نیز به این نیت درخواست داریم و محلی برای حل اختلافات است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خرم‌آباد بابیان اینکه می‌خواهیم امام زادگان قطب فرهنگی، محل آموزش دین اسلام باشد، تصریح کرد: امتیاز بقاع متبرکه نسبت به مسجد است که مردم به‌صورت خودجوش با عشق و علاقه می‌آیند پس بابد از این ظرفیت استفاده بهینه برد تا به قطب فرهنگی تبدیل شود.
 

وی عنوان کرد: بقاع متبرکه در قسمتی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را نشان می‌دهد چراکه برخی تاریخی و بیش از هزار سال قدمت دارند و لازم است که در کنار هر امام‌زاده مرکز میراث فرهنگی نیز وجود داشته باشد لذا گاها در سطح شهر برای فرهنگ و تمدن شهر و استان هزینه اماکن ملی می‌شوند انتظار می‌رود در کنار این‌ها امام زادگان را که قدمتی در همین حدود دارند را آباد کنیم.
 

انتهای پیام/
ارسال نظرات