«خاله زینت»،زن فعال هرمزگانی نامی آشنا برای مردم سلخ جزیره قشم است که در بیش از ۵ حوزه فعالیت های چشمگیری دارد به طوریکه مردم روستایش از برکت تلاش های او به آرامش و رفاه رسیده اند.
کد خبر: ۸۹۴۹۷۲۷
|
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛خاله زینت نامی آشنا برای مردم سلخ جزیره قشم است بی شک در سلخ نام خاله زینت را بر زبان جاری کنی واژه هایی چون تلاش کوشش، خستگی ناپذیر در ذهن ها تداعی می شود خاله زینت یکی از زنان این سرزمین است که توانسته فعل خواستن را به زیبایی هر چه تمام صرف کند و او شیرزنی است  که در بیش از۵ حوزه فعالیت های چشمگیری دارد که مردم روستایش از برکت سعی و تلاش او به آرامش و رفاه رسیده اند.

زینت دریایی، فعال فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده در خصوص زندگی و فعالیت های خود، اظهار کرد: از سن ۱۱ سالگی که چهارم ابتدایی بودم وارد فعالیت‌های اجتماعی شدم و در ۱۲سالگی ازدواج کردم و ۱۸ سال بیشتر نداشتم ۳ فرزند به دنیا آوردم و اکنون که ۵۰ سال از زندگی ام می‌گذرد تجربه‌های متفاوتی را از سر گذرانده ام.

این زن موفق هرمزگانی بیان کرد: در کتاب «در گرگ و میش راه» به خاطراتم پرداخته و همچنین فیلم مستند «زینت، یک روز به‌خصوص» بخش‌هایی از زندگی ام را به تصویر کشیده و در حال حاضر مشغول اداره باغ آیین‌های زینت هستم و باغی که به‌عنوان قطب گردشگری روستای سلخ جزیره قشم برای بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی این روستا کارآفرینی کرده است.

دریایی در ادامه تصریح کرد: وقتی ۱۱ سالم بود در روستای ما که «سلخ» نام داشت که این روستا در جزیره قشم واقع شده است که در آن زمان دکتر نبود و فقط در ماه یک بار دکتر می آمد و اهالی برای تزریق یک آمپول باید مسافت ۷۰ کیلومتری را در یک جاده خاکی طی می‌کردند به همین دلیل با تشویق پدرم کارهای تزریقات و پانسمان را یاد گرفتم و تا جایی که می‌توانستم به مردم کمک کردم.

مدرسه‌ای که ۶۵ کیلومتر با روستا فاصله داشت

وی در ادامه با بیان اینکه پدرم در کار طب سنتی فعالیت می کرد و از بچگی همراه پدرم برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به صحرا می رفتم و چیزهایی یاد گرفته بودم، افزود: روستای سلخ جزیزه قشم در آن زمان مدرسه راهنمایی نداشت و من برای تحصیل در کلاس اول راهنمایی باید به روستای لافت می‌رفتم که باید مسافت ۶۵ کیلومتری را تا لافت طی می کردیم من ساعت ۵ صبح باید خودم را به وسیله نقلیه ای که وجود داشت به مدرسه می‌رساندم و به همین دلیل اذیت شدم.

فعال فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: تمام دانش‌آموزان مدرسه لافت پسر بودند و فقط من در میان آنها دختر دانش‌آموز مدرسه بودم چرا که در آن زمان دخترها بیشتر از پنجم ابتدایی درس نمی‌خواندند. نوبت اول و دوم بین همه بهترین نمره را گرفتم اما زمان امتحانات نوبت سوم به دلیل رفت و آمد زیاد در گرما و سرما با موتور بیمار شدم و خانواده ام اجازه ادامه مدرسه را ندادند.

دو هزار بچه به دنیا آوردم

دریایی در رابطه با ازدواج خود، تصریح کرد: در سن ۱۲ سالگی ازدواج کردم و در سن ۱۴ سالگی نخستین فرزندم به دنیا آمد و از ۱۶ سالگی مامای مستقل شدم و در طول دوره‌ای که کار مامایی فعالیت می کردم ۲ هزار بچه به دنیا آوردم و همچنین از ۱۸ سالگی به کلاس‌های به‌ورزی رفتم و ۲ سال دوره تکنسین بهداشت خانواده را در بندرعباس گذراندم.

وی در خصوص مشکلاتش که پس از برداشتن برقع برایش به‌وجود آمده بود، اظهار کرد: در سال ۶۶ به زور مجبور شدم به دلیل موقعیت کاری ام برقع ام را در بیاورم چرا که باید در مرکز بهداشت لباس فرم می‌پوشیدم اما به دلیل برداشتن برقع آن زمان از جامعه دور شدم و به دید زنی که کار بسیار بدی انجام داده به من نگاه می‌کردند و به جایی رسیده بود که مرا به جمعشان راه نمی‌دادند و حتی در عروسی‌ها دعوت نمی‌کردند و دوست نداشتند با زنانشان در ارتباط داشته باشم.

این زن موفق هرمزگانی در ادامه به مطالب بالا بیان کرد: زنان وقتی اتفاقی برایشان رخ می داد یا مریض و می خواستند زایمان کنند به سراغم می‌آمدند و من کارشان را انجام می‌دادم اما متأسفانه این موضوع جا افتاده بود و می‌گفتند زینت دریایی که زن نیست، مرد است و من خیلی از این حرف ناراحت بودم و نمیخواستند باور کنند که یک زن هم می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. خوشبختانه بعد از حدود ۱۰ سال سختی کشیدن توانستم در آن جامعه جای خود را باز کنم.

زنی که از میان ۳۲۰ مرد نفر اول انتخابات شوراها شد

دریایی با بیان اینکه از بین ۳۲۰ مرد نفر اول انتخابات شوراها شدم، گفت: بعد از اینکه جامعه مجدد من را پذیرفت در انتخابات شوراها نام نویسی کردم و از آنجایی که تقریبا ۵۰ روستا در کار بهداشت و درمان، واکسیناسیون، مراقبت از محیط‌زیست، انجام زایمان و همچنین مراقبت از آب آشامیدنی و غیره فعالیت کرده بودم توانستم در انتخابات شورای شهر قشم از بین ۳۲۰ مرد کاندید شده رای نخست را کسب کنم.

وی با اشاره به انگیزه خود از شرکت در انتخابات شوراها، افزود: در روستای سلخ جزیره قشم مدرسه راهنمایی نداشت و خود با توجه به اینکه سختی در دوران راهنمایی کشیده بودم می‌دانستم دخترها چقدر به مدرسه نیاز دارند و همچنین بیمارستان در این روستا وجود نداشت و بیمارهایی را مشاهده کرده بودم که به دلیل یک خونریزی ساده و نبود امکانات تا وقتی که به مرکز استان می رسیدند در قایق حال بسیار بدی داشتند و حتی بعضی از آن‌ها از فوت کردند و همچنین آن زمان هم پیگیری مسایل خاص زنان بسیار کمتر از حال بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم به شورا بروم و خودم این کارها را پیگیری کنم و خوشبختانه در همان سال اول شورا توانستم مجوز مدرسه راهنمایی و دبیرستان دخترانه را بگیرم و همچنین جاده آسفالت شد و اتفاقات خوبی با کمک دیگر اعضای شورا رقم خورد.

فعالیت های زن موفق هرمزگانی در زمینه محیط زیست

این زن موفق هرمزگانی به فعالیت‌های خود در زمینه حفظ محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۵ سال قبل با همکاری پدرم یک NGO در حوزه محیط‌ زیست راه‌اندازی کردم و فعالیت‌های این NGO در زمینه نگه‌داری از ساحل ، ماهی‌ها، آهوها، درختان، کوه و استفاده از دانش بومی برای نگهداری از محیط دریا و….است که با کمک پدرم در این زمینه ها فعالیت می کردیم.

دریایی ادامه داد: چند سالی خارج از کشور بودم و به همین دلیل در کارهای این NGO متوقف شد و وقتی به ایران بازگشتم  مشاهده کردم به دلیل شغل کاذب قاچاق سوخت و جابه‌جایی غیراستاندارد سوخت، محیط‌‌زیست آسیب جدی دیده است و از یک سوی دیگر افکاری در جوانان به وجود آمده بود که به کار پایه‌ای دیگر اعتقادی نداشتند و می‌خواستند راه صد ساله را یک شبه طی کنند یا در این راه  خلاف تیر می‌خوردند یا کشته می‌شدند و یا وقتی نیروی انتظامی برای دستگیری آن‌ها می‌آمد گازوئیل‌ها را به دریا می‌ریختند و دریا را آلوده می‌کردند.

وی افزود: با کمک زنان دوباره NGO را بازسازی و شروع به فعالیت کردیم کار کردیم  در روستای سلخ آهویی به عنوان «جبیر» وجود دارد که بسیار نادر است و نسل آن در حال انقراض است و چند بار کسانی که شکار غیرقانونی می کردند را به محیط‌زیست معرفی کردیم که آن‌ها هم جریمه ۱۰ میلیونی می‌گیرند و فرد را آزاد می‌کنند آنها هم برای اینکه جریمه پرداختی را جبران کند چند آهوی دیگر شکار می‌کند و ما راه‌های دیگری برای جلوگیری از نابودی این آهو پیدا کردیم مثلا اینکه می‌خواهیم برای این قاچاقچیان و شکارچیان آهو حقوقی در نظر بگیرند تا خودشان نگهبان آهوها شوند.

راه‌اندازی باغ آیین‌های زینت در قشم

فعال محیط زیست هرمزگانی در خصوص فعالیت‌های خود در زمینه کارآفرینی و گردشگری، افزود: با کمک زنان روستای سلخ جزیره قشم صنایع دستی این منطقه را تقویت کردیم و زنان و دخترانی که در زمینه صنایع دستی فعالیت می کردند درآمد خوبی داشتند و سپس با کمک استاد انوش‌فر و دکتر ضیایی یک کوره سفال ساختیم که تعدادی از اهالی این روستا در آنجا فعالیت می کردند و جذابیت زیادی برای گردشگران داشت و حدود سه سال پیش کار گردشگری را با راه‌اندازی باغ آیین‌های زینت شروع کردیم که این کار با سایر بوم‌گردی‌ها متفاوت بود.

دریایی خاطرنشان کرد: در باغ خانه خودم که تقریبا ۲ هزار متر می باشد یک گاراژ ماشین داشتیم که آن را به سالن تبدیل کردیم و با چوب‌های دورریز و خورده ریزهای لنج‌سازی میز و صندلی درست کردیم و زیر درختان قرار دادیم چرا که پولی نداشتیم که خرج ساخت‌ و ساز کنیم که با استفاه از خوردریزها این کار گردشگری را انجام دادیم و یک آشپزخانه بزرگ هم در باغ ساختیم که در این باغ گروه‌های موسیقی به اجرا می پردازند و همچنین آیین‌های سنتی برگزار می شود تا با این راهکار بتوانیم گردشگر جذب کنیم.

روستای سلخ جزیره قشم به دهکده گردشگری تبدیل شده است/باغ‌ آیین‌های زینت و اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر

وی با بیان اینکه روستای سلخ جزیره قشم به دهکده گردشگری تبدیل شده است، تصریح کرد: اهالی این روستا می‌توانند محصولات خود مثل صنایع دستی، لبنیات و… را در باغ آیین‌های زینت به فروش برسانند و همچنین در آشپزخانه هم آشپز نداریم و هر کس که پخت غذا و نان وارد باشد می‌تواند در آشپزخانه کار کند و ما هم بر روی بهداشت آنها نظارت می‌کنیم و در حال حاضر در دهکده گردشگری غیر از مغازه‌داران و کسانی که قایق دارند برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است و حتی برخی از مردان که هیچ درآمدی نداشتند و دیدیم کاری بلد هستند آن‌ها را جمع کردم و صحبت کردیم تا شب‌ها برای گردشگران موسیقی بنوازند و کسب درآمد کنند.

ارسال نظرات