یک پرورش دهنده مرغ قرقاول در بیله سوار می در گفتگو با بسیج: درآمد قابل توجیه و با صرفه اقتصادی بالای این عرصه یکی از ویژگی های پرورش قرقاول است
کد خبر: ۸۹۵۰۰۲۴
|
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

صرفه اقتصادی بالا درآمد قابل توجیه اقتصادی از ویژگی های پرورش قرقاول است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، توحید نوروزوند یکی از فعالین اقتصاد مقاومتی و از پرورش دهندگان قرقاول و دانش آموخته رشته کشاورزی در شهرستان بیله سوار است که در حیاط شخصی منزل خود مشغول پرورش قرقاول بوده و هر سال در فصل بهار از محل فروش تخم قرقاول هایش سودی قابل توجه کسب می کند.

وی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردبیل درباره پرورش این مرغ می گوید: پرورش قرقاول با توجه به وجود تقاضای بسیار زیاد در کشور، ناچیز بودن هزینه‌های تولید و نگهداری و نیز امکان پرورش آن به صورت خانگی، در حال حاضر سودآورترین عرصه تولید طیور محسوب می‌شود.

این تولید کننده قرقاول می گوید: با وجود علاقه زیاد مردم به مصرف گوشت قرقاول و نیز نگهداری این پرنده به صورت زینتی، تولید و پرورش آن در سطح بسیار محدودی در کشور انجام می‌شود درحالیکه طی چند دهه اخیر گرایش‌های زیادی به مصرف گوشت قرقاول در جوامع غربی مشاهده شده است که علت آن مشخص شدن خواص فوق العاده گوشت و تخم قرقاول است.

نوروزوند درباره ورودش به عرصه پرورش قرقاول گفت: ابتدای کار بصورت زینتی چند قطعه خریداری کرده بودم با مطالبی که خوانده بودم متوجه شدم تقاضا برای گوشت و تخم قرقاول در کشور زیاد بوده و تولید آن نیز در کشور بسیار اندک است و در عین حال هزینه پروش قرقاول در مقابل سایر طیور ناچیز است.

 

وی گفت: پارسال با توجه به تقاضا زیاد برای تخم این پرنده، امیدوارم با همکاری بسیج سازندگی شهرستان امسال خرید و افزایش قرقاول را به 100 قطعه برسانم.

قرقاول از اواخر زمستان تا اواسط تابستان تخم گذاری میکند و قیمت هر تخم قرقاول بسته به شرایط و نژاد بین 5 تا 35 هزار تومان بفروش می رسد تخم قرقاول در عین حال حاضر گرانترین تخم در میان پرندگان است و علت آن هم تقاضای زیاد و تولید کم است.

صرفه اقتصادی بالا درآمد قابل توجیه اقتصادی از ویژگی های پرورش قرقاول است

با تخمینی که زده می شود با 100 قطعه می توانم در سه ماهه اول سال حداقل 10میلیون تومان سود خالص دریافت کنم.

او درباره هزینه تولید قرقاول می گوید: هزینه پرورش قرقاول به حدی کم است که میتوان آن را صفر یا خیلی کم در نظر گرفت به حدی که هزینه غذای 100 مولد در سال رقمی کمتر از 2 میلیون تومان است.

وی در انتها بیان کرد: با حمایت بسیج سازندگی شهرستان قرار است محوطه پرورش وسعت یافته و اقدام به خرید جوجه و مولد نمایمو با توجه به اینکه قرقاول در برابر سرما و گرما کاملا مقاوم است به همین دلیل نیازمند سالن برای نگهداری و وسایل سرمایشی و گرمایشی نیست و همین مساله یکی از عواملی است که هزینه تولید را به شدت کاهش می دهد.

گفتگو بهروز پیری

ارسال نظرات