خبرهای داغ:
هفته فیلم اروپایی با نمایش آثاری از هشت کشور این قاره شامل یونان، بلغارستان، آلمان، لهستان، اتریش، دانمارک، هلند و اتریش با همکاری DMC و گروه هنری آریانا در سینما ناجی شهر تبریز در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۹۵۰۸۰۸
|
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هفته فیلم‌ اروپا که به تازگی با مشارکت امور بین‌الملل انجمن سینمای جوانان ایران و موسسه های فرهنگی اتحادیه اروپا با عنوان EUNIC به‌ نمایندگی توماس کلویبر در تهران موزه سینما برگزار شده بود، این‌بار در تبریز کار خود را آغاز کرد.
الکساندر ریگر رئیس شبکه موسسه های فرهنگی اروپایی در ایران و رئیس انجمن فرهنگی اتریش در ائین افتتاح این هفته فیلم گفت: ایران به سرزمینی با قدمت طولانی و موفق در فیلم‌سازی شهرت دارد.
وی با اشاره به قرار گرفتن تبریز در آستانه رویداد تبریز ٢٠١٨ گفت: مایه‌ خرسیندی است که امسال هفته فیلم اروپا نه تنها در تهران بلکه در تبریز نیز برگزار می‌شود زیراکه تبریز در سال ٢٠١٨ پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی خواهد بود و امیدواریم سال دیگر بتوانیم یک سری برنامه های فرهنگی اروپایی را در این شهر برگزار کنیم.
وی، با اشاره به اهداف موسسه های فرهنگی اروپایی در ایران،‌ گفت: ما شبکه‌‌ای از موسسه های ملی اروپایی هستیم که از طریق سفارتخانه‌‌هایمان کار کرده و در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مشارکت می‌ کنیم.
وی گفت: هدف ما ایجاد مشارکت‌ها و شبکه‌های موثر بین سازمان‌ها، بهبود و ترویج تفاهم و تنوع فرهنگی و تقویت همکاری‌ها و گفت و گو‌هاست.
ریگر افزود: ما می‌خواهیم پل‌هایی بین اروپا و ایران بسازیم.
وی گفت: در طول برگزاری هفته فیلم اروپایی در تبریز هر یک از اعضای اروپایی شبکه ما منتخبی از بهترین و جدیدتـرین فیلم‌ها را به نمایش خواهند کذاشت تا به تماشاچیان این امکان را بدهند، ‌نظری بر گرایش کنونی در اروپا داشته باشند چون ایران به سرزمینی با قدمت طولانی و موفق فیلم‌سازی شهرت دارد و برای موسسات فرهنگی اتحادیه اروپا اهمیت داشت که این بخش فرهنگی را به عنوان یکی از اولویت‌ های ما انتخاب کنند تا به گفت و گوی میان فرهنگی با ایران تعمق بخشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هم گفت: هفته فیلم اروپا در تبریز طلیعه‌ ورود به رویداد تبریز ٢٠١٨ است .
محمد محمدپور با اشاره به اهمیت و جایگاه سینما در دنیای کنونی،‌ اظهارکرد: هنر - صنعت سینما شیوه‌ای ارتباطی و پدیده‌ای فراگیر و جهان شمول است که همواره چون ابزاری موثر جهت برقراری تعاملات فرهنگی و اجتماعی محسوب شده و بهترین قالب برای طرح مضامین مختلف اجتماعی و انسانی است و با توجه به اهمیت و نقش این هنر در بهبود و ارتقای ویژگی های شخصیتی انسان باید بیش از پیش مورد توجه اصحاب فرهنگ و هنر قرار گیرد .
وی افزود: یک اثر سینمایی در هر پلان خود بازتاب جامعه‌ای است که در آن نفس می‌کشیم و زندگی می‌کنیم، هنری که ویژگی‌های منحصربفرد و جلوه‌های بصری و هنری قدرتمندی در آن گنجانده شده و تاثیرگذاری شگرفی بر مخاطبان دارد و به عبارتی خیال را که حقیقتی فراتر از فردیت فرد است و هرکس به مقتضای وجودش نصیبی سزاوار از آن بخشیده شده، با واقعیت در هم آمیخته و پیام را به تاثیرگذارترین وجه منتقل می‌سازد.
محمدپور گفت: نقش و تاثیر زبان هنری سینما بر فرهنگ جوامع از دیرباز تا کنون مقوله انکار ناپذیری بوده و همواره در طول سالیان فرهنگ های مختلف برای تبلیغ خود از ابزار مختلفی همچون سینما بهره گرفته و با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند و در این میان تبریز اولین شهری است که خورشید سینمای ایران از آن طلوع کرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ تقویم کهن فرهنگ و هنر آذربایجان و تبریز، اولین های بسیاری را در خود ثبت کرده است و این شهر گوهرپرور به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی و هنری در ایران با پیشینه غنی تاریخی، نقش اساسی در شکل گیری مکاتب و صنایع هنری مختلف داشته و همواره زبانزد عام و خاص بوده و هست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد:‌ آذربایجان منشا و خاستگاه تحولات بزرگی در زمینه هنر بوده است و ما به واسطه بزرگان علم و اندیشه و هنر توانسته ایم در نضج تمدن دنیا نقش بسزایی در طول تاریخ داشته باشیم و اگر بگوییم که آذربایجانیان در اکثر عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی پرچمدار بوده اند، سخنی به گزاف نگفته ایم و اندک تاملی در مکاتب هنری و ادبی تبریز موید این سخن است.
وی با اشاره به پیشینه تبریز در هنر سینما گفت:‌ در سال ١٩٠٠ میلادی مطابق با ١٢٧٩ شمسی یعنی پنج سال پس از اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر در ١٨٩٥ در پاریس، در تبریز اولین سینمای ایران به شکل امروزی به نام سینما سولی (خورشید) دایر شد که با گنجایش ١٠٠ نفر هر روز یک نوبت فیلم نمایش می‌داد، با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی سینما نیز دچار تحولات اساسی شد و با تغییرات اساسی، ساختار و ماهیتی ایرانی- اسلامی پیدا کرد و با فرم و قالبی جدید دوران رشد و شکوفایی خود را آغاز کرد که امروز در سیر تکوینی خود در عرصه‌های مختلف سینمایی جهان نقش و نمود اثرگذاری داشته و صاحب افتخارات برجسته‌ای شده است.
محمدپور گفت:‌ سینمای ایران و سینمای آذربایجان و تبریز با برخورداری از سرمایه‌های انسانی برجسته و حرفه‌ای راه توسعه و تکامل را با قوت ادامه می‌دهد و در تعامل با جهان سهم خود را در این عرصه ایفا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در این هفته فیلم تعداد پنج فیلم بلند و شانزده فیلم کوتاه از اتریش، ‌بلغارستان، دانمارک، ‌آلمان،‌ یونان، مجارستان، لهستان و هلند از ساعت 18 در سینما ناجی تبریز اکران می شود.
شب گذشته، فیلم کوتاه “بار سنگین خاطره” از کشور اتریش، فیلم کوتاه “آواز” از کشور مجارستان، فیلم کوتاه “چاق شدن به روش سالم” از کشوربلغارستان و فیلم 106 دقیقه ای “قبل از شفق سحر گاهی” نماینده کشور اتریش اکران شد.
امشب فیلم‌های «ریاضت» از یونان،‌ «هالک قرمز» از یونان، «بازگشت» از یونان،‌ «ماسایی» از یونان، «چلسی» از یونان و «قین» از هلند اکران می‌شود.
در سومین شب فیلم‌های «ساعت گربه وحشی» از دانمارک و «گرد آورنده» از لهستان و دوم آذرماه نیز فیلم بلند «چهار پادشاه» از آلمان و فیلم‌های کوتاه «ادامه دادن» از اتریش، «شب بخیر» از اتریش، «درس‌های رانندگی» از یونان، «مارچ» از یونان، «انجیر» از یونان، «دانه» از یونان، «عبور» از یونان و «اویوا» از یونان اکران می‌شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها