به پاس زحمات این بانوی مجاهد

بزرگداشت بانوی مبارز انقلابی خانم دباغ در کوهبنان برگزار شد.

پاسداشت زحمات این بانوی انقلابی در اولین سالگرد مرضیه حدیدچی دباغ بزرگداشت این بانوی مبارز انقلابی در شهرستان کوهبنان برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۵۰۸۳۰
|
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان کرمان،  مرضیه حدیدچی (دباغ) متولد ۱۳۱۸ که فعالیت‌ها و حرکت‌هاى سیاسى خود را از سال ۴۶ آغاز کرد، در طول مبارزات خود، توسط ساواک دستگیر شد و به همراه دخترش در زندان‌های مخوف رژیم پهلوی شکنجه‌های سختی را تحمل کرد.

این مبارز انقلاب اسلامی پس از آزادی از زندان به خارج از ایران رفته و در پاریس نیز به عنوان محافظ،‌ حضرت امام خمینی (ره) را همراهی می‌کند. مسئولیت‌هایی چون فرماندهى سپاه همدان، ۳ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و قائم مقامی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مبارزات ایثارگرانه و شجاعانه در برگ‌های ذرین دفتر زندگی این بانوی مجاهد به چشم می‌خورد.

در این راستا و به پاس زحمات این بانوی انقلابی همزمان با شهادت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام و در اولین سالگرد مرضیه حدیدچی دباغ بزرگداشت این بانوی مبارز انقلابی در شهرستان کوهبنان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی در این مراسم ضمن پرداختن به نکات برجسته زندگی سیاسی این شیر زن انقلابی خطاب به بانوان حاضر در این مراسم گفت : منش این زن به گونه ای بود که به ما درس ایستادگی و آزادی می دهد انسان از مطالعه خواندن زندگی نامه این بزرگوار احساس شرم نسبت به خود پیدا می کند.
وی با بیان برخی از شکنجه های سهمگین ساواک نسبت به ایشان تصریح کرد : وقتی ساواک دختر چهارده ساله خانم دباغ را برای شکنجه می برند از شنیدن صدای شکنجه دخترشان بی تاب می شود و خودشان در کتاب خاطرات خود این واقعه را اینگونه تعریف می کنند :«ساعت ۷ صبح آمدند و پیکر بی‌جانش را داخل پتویی گذاشتند و بردند. تصور اینکه رضوانه جان از کالبد تهی کرده و مرده باشد، منفجرم می‌کرد، چنان که اگر کوه در برابرم بود متلاشی می‌شد، به هر چیز چنگ می‌زدم و سهمگین به در می‌کوفتم و فریاد می‌زدم: «مرا هم ببرید! می‌خواهم پیش بچه‌ام بروم! او را چه کردید؟ قاتل‌ها!‌ جنایتکارها و…» در همین حیص و بیص صوت زیبای تلاوت قرآن میخکوبم کرد: «واستعینوا بالصبر والصلوه و انها لکبیره الّا علی‌الخاشعین». آب سردی بر این تنوره گُر گرفته ریخته شد، صوت قرآن چنان زیبا خوانده می‌شد که گویی خدا خود سخن می‌گفت و خطابم قرار می‌داد و مرا به صبر و نماز فرامی‌خواند بر زمین نشستم و تازه به خود آمدم و دریافتم که از دیشب تاکنون چه اتفاقی روی داده است. صدا، صدای آیت‌الله ربانی شیرازی بود که خیلی سوزناک دلداریم می‌داد.

طهماسبی ضمن تایید این مطلب که انسانهای بزرگ  مسلما قله شجاعت را نیز فتح خواهند کرد به شجاعت مثال زدنی خانم دباغ اشاره کرد و افزود :وی پس از  رهایی از چنگال ساواک برای گذراندن دوره‌های چریکی به لبنان و سوریه رفت و طی آن دوران در عربستان، عراق، لبنان و سوریه و فرانسه هم تردد داشت تا اینکه امام (ره) به عنوان تبعید وارد فرانسه شدند؛ چون پلیس فرانسه قصد داشت تا یک زن پلیس فرانسوی، مسئول حفاظت امام باشد و ایشان هم با این موضوع به شدت مخالف بودند قرار شد تا با توجه به آموزش‌هایی که دباغ دیده بود محافظ شخصی حضرت امام(ره) شود و وظایفی از جمله خرید، شتسشو و امور منزل را نیز بر عهده گیرد.

حجت الاسلام  طهماسبی تصریح کرد : زمانی که خانم دباغ نماینده مجلس بود حقوقی دریافت کرده و به واسطه آن درآمد تعدادی افراد نیازمند را تحت پوشش خود قرار داده و خرج و مخارج زندگیشان را تأمین می کرد، اما پس از دوران نمایندگی از آنجا که منبع درآمدی ندارد و به گفته خود از روی دیدن این خانواده ها خجالت می کشد برای تأمین مخارج زندگی آنان به مسافر کشی با یک پیکان روی می آورد.

وی ادامه داد : این مسافرکشی ادامه دارد تا اینکه یکی از مسئولان او را می شناسد و جریان را برای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تعریف می کند، رهبرمعظم انقلاب نیز با شنیدن این ماجرا خود هزینه های افراد تحت تکفل خانم دباغ را بر عهده می گیرند و به او پیام می دهند که دیگر مسافرکشی نکند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: خانم دباغ هیچ گاه از جایگاه خود برای اطرافیان استفاده نکرد و اگر هر کسی از آشنایان و اقوام ایشان اکنون در پست و مقامی هست همه و همه به واسطه کوشش و تلاش خودشان بوده است.

طهماسبی با تأکید بر اینکه خانم دباغ فرزند زمان خود بود، عنوان کرد: این بانوی مجادهد انقلابی در تمامی لحظات زندگی خود گوش به فرمان ولی فقیه بود و همیشه صبحت های ایشان را در دستور تمامی امور خود قرار می داد

ارسال نظرات
آخرین اخبار