سید ساجد یعقوبی
به مناسبت گرامیداشت ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار شد؛
مراسم تکریم مقام کتابدار و تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان اردبیل در سالن بیضا کتابخانه عمومی شهید مطهری برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۵۱۰۱۵
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵

آئین تکریم مقام کتابدار و تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان اردبیل

به گزاش خبرگزاری بسیج از اردبیل، دکتر رباب عزیزخانی در ابتدای این مراسم که با حضور شفیع شفیعی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی، فریبا محمدلو مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، علی واحد مدیرکل بنیاد حفظ آثار و‌نشر ارزشهای دفاع مقدس، نادر سقا مسئول کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان و رحیم آقازاده عضو شورای اسلامی شهر اردبیل، کتابداران و جمعی از اهالی کتابدوست استان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد کتابخانه ها، اظهار داشت: با افتتاح 13 باب کتابخانه طی دو سال اخیر، شمار کتابخانه های عمومی استان به 73 باب رسیده و دو باب دیگر نیز در موران گرمی و فخرآباد مشگین شهر اول آذر ماه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به عضویت 5 درصد از جمعیت باسواد استان در کتابخانه های عمومی، تصریح کرد: سالانه یک میلیون و 800 هزار نفر مراجعه به کتابخانه های عمومی استان صورت میگیرد بطوری که در طول شش ماه نخست سال جاری، 261 هزار عنوان کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت گرفته شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل از افزایش 60 درصدی برنامه های فرهنگی این کنابخانه ها در یک سال گذشته خبر داد و افزود: 9 هزار و 600 ساعت برنامه کتابخوان و جمع خوانی در استان برگزار شده است.

آئین تکریم مقام کتابدار و تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان اردبیل

عزیزخانی، رونمایی از دو عنوان کتاب شعر، نقد و بررسی ۱۶ اثر از نویسندگان استان، معرفی 5 رمان برنده نوبل ادبیات، برگزاری 30 نشست کتابخوان، عضویت رایگان در روز 24 آبان و برگزاری کمپین «من هم عضو کتابخانه های عمومی هستم» را از برنامه های اجرا شده در گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار سال جاری عنوان کرد و افزود: امیدوارم تک تک اعضای جامعه، کارت شناسایی کتابخانه را در کنار کارت های هویتی خود بگنجانند.

وی با بیان اینکه کتابداران ما از هر تلاشی برای ارتقای سطح سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی استقبال می کنند، یادآور شد: در مراسم ملی گرامیداشت ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تهران، سه تن از کتابداران استان (سجاد فداکار، معصومه خورشید و حبیبه آقایی) انتخاب و از سوی وزیر ارشاد و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد تجلیل واقع شدند.

این مسئول، در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از مسئولان و نهادهای یاری گر در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و برنامه ریزی مناسب، ارتباط بین اداره کل کتابخانه های عمومی استان با ناشران، کتابفروشی ها و کافه کتابها افزایش یابد و کتاب بر شبکه های اجتماعی پیشی بگیرد.

 کتاب خواندن، خشونت را کاهش می دهد

آئین تکریم مقام کتابدار و تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان اردبیل

در ادامه این مراسم، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با بیان اینکه توسعه به معنی تعالی انسان ها است، اظهار داشت: تعالی انسان با دانایی و ارتقای دانش اتفاق می افتد که راه رسیدن به دانایی نیز، کتاب خواندن است.
شفیع شفیعی، توسعه فرهنگی را پیش فرض ابعاد دیگر توسعه دانست و افزود: در بسیاری از موارد مشاهده میکنیم که کتاب نخواندن به افزایش خشونت در جامعه منجر شده است.

وی با اشاره به افزایش طلاق در اردبیل، دلیل این اتفاق را نبود مهارت گفت وگو بین زوجین دانست و افزود: علی رغم گنجینه های ادبی در استان، مردم ما شعر یا رمان نمی خوانند تا از بار خشونت کاسته شود. بدین ترتیب اردبیل از نظر خشونت در رتبه های نخست قرار دارد.

ارسال نظرات