مخترع بسیجی در گفتگو با بسیج: مخزن پرفشار ذخيره محصولات احتراق جهت خاموش كردن آتش خودرو ها ساخته شد.
کد خبر: ۸۹۵۱۳۹۰
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

مخزن پرفشار ذخيره محصولات احتراق جهت خاموش كردن آتش خودرو ها ساخته شد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، جاوید پرسیاوش مخترع برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد: آتش گرفتن اتومبیل ها و نبودن کپسول آتش خاموش کن، نداشتن دانش فنی استفاده از کپسول­های آتش خاموش کن و همچنین اثراتی که این کپسول ها بعد از خاموش کردن آتش از خود بجای می گذارند  یکی از مشکلات اساسی می باشد که جهت حل آن مخزن پرفشار ذخيره محصولات احتراق جهت خاموش كردن آتش در خودرو ها و منازل طراحی و ساخته شده است.

وی در رابطه با عملکرد این سیستم تصریح کرد: خروجی محصولات احتراق در حالت ایده آل عمدتا دی اکسید کربن – بخار آب و نیتروژن میباشد، این در حالی است که برای خاموش کردن آتش اگر اکسیژن موجود در فضا با هر یک از این محصولات جای گزین شود باعث خاموش شدن آتش خواهد شد. بنابراین کاری که در این سیستم انجام می­شود به این صورت است که محصولات احتراق به وسیله کمپرسور از اگزوز گرفته شده و تحت فشار 5 بار در مخزنی ذخیره می­شوند و در موقع آتش سوزی به صورت اتوماتیک و دستی با اسپری این محصولات برروی آتش باعث خاموش شدن آن می­شود.

مخزن ذخیره محصولات احتراق در صندوق عقب خودرو ها تعبیه شده است

پرسیاوش گفت: مخزن ذخیره محصولات احتراق در صندوق عقب خودرو ها تعبیه شده است و در هنگام کار کرد موتور ورودی کمپرسورکه بوسیله یک لوله  به خروجی اگزوز متصل است شروع به مکش و ذخیره محصولات احتراق در داخل مخزن میکند. بعد از رسیدن فشار مخزن به حد معین کمپرسور خاموش می­شود، مخزن بوسیله چند لوله به سنسور و سنسور نیز به انژکتور ها متصل شده اند. در هنگام  آتش گرفتن موتور و زیر کاپوت این سنسور حرارتی عمل کرده بصورت خودکار مسیر مخزن ذخیره تا انژکتور ها را بازمیکند و باعث اسپری محصولات احتراق بر روی آتش شده و خفگی آتش را به دنبال می­آورد.

خاموش کردن اتوماتیک و دستی آتش بدون نیاز به کپسول آتش خاموش کن

وی اظهار کرد: خاموش کردن اتوماتیک و دستی آتش بدون نیاز به کپسول آتش خاموش کن، امکان جدا کردن مخزن ذخیره محصولات احتراق و خاموش کردن آتش در نقاط دیگر بصورت دستی مثلا منازل و مغازه ها، مکش محصولات احتراق به درون مخزن ذخیره بوسیله کمپرسور و در نتیجه آن تنفس بهتر موتور و افزایش راندمان حجمی موتور و استفاده از انرژی هدر رفته محصولات احتراق برای کار مفید از جمله مزایای این سیستم می باشد.

پرسیاوش با بيان اينكه در مقطع كارشناسي ارشد در رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه محقق اردبيلي فارغ التحصيل شده است، اظهار كرد: در مقطع كارشناسي ارشد براساس نياز جامعه پايان نامه خود را كار كردم كه در نهايت توانستم آن را به ثبت اختراع برسانم و داراي مقاله هاي متعدد علمي پژوهشي ISC.  و شركت در همايش ها و كنفرانس ها هستم.

6 اختراع کاربردی و کسب مقام در جشنواره ها و همایشهای مختلف

مخترع برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری با اشاره به 6 اختراع كاربردي و كسب مقام  در جشنواره ها و همايش هاي مختلف گفت: طراحي كارتر هوشمند ضد يخ زدگي روغن موتور ها، دستگاه شوك الكتريكي به وسيله سيال، اختراع پمپ پيستون دوبل احتراقي، مخزن پرفشار خاموش كننده آتش بوسيله دود اگزوز خودروها، مبدل حرارتي توليد بخار داغ از اگزوز وسايل نقليه موتوري و مكنده احتراقي از جمله اختراعات مي باشد . 

ارسال نظرات