اخرین وضعیت اقدامات انجام شده درباره آلودگی هوای خوزستان

آقای روحانی گله‌مندیم/ مسئولان خاطی مورد بازخواست قرار گیرند

به دنبال شدت گرفتن پدیده گرد و غبار در برخی شهرهای استان خوزستان مدارس و مراکز آموزش در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در نوبت عصر روز سه شنبه تعطیل شد.
کد خبر: ۸۹۵۱۳۹۷
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج روزنامه «عصرایرانیان» در شاره امروز خود به قلم «ندا جعفری» با عنوان «آقای روحانی گله‌مندیم» نوشت: 20 سال از ورود گردو غبار به استان خوزستان می‌گذرد اما مردم هنوز با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند ؛ روز گذشته باز گرد و غبار، آسمان اهواز را در‌هاله‌ای از خاک فرو برد و مدارس نوبت عصر و ادارات را به تعطیلی کشاند . غلامرضا شرفی نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی‌نیز در این خصوص گفت : ما از رییس جمهور گله مندیم؛ باید منتظر وقوع چه فجایعی باشیم تا همت بیشتری برای رفع این مشکل صورت گیرد‌؟ به گزارش عصر ایرانیان ، روز سه شنبه در حالیکه مردم خوزستان منتظر بارش باران بودند، وقوع پدیده ناگهانی گرد و غبار در اهواز، این شهر را به رنگ خاکستری درآورد و شعاع دید را به کمترین میزان خود رساند.این در حالیکه است که پیش‌بینی خاصی برای این پدیده صورت نگرفته بود و دانش‌آموزان در مدارس خود حضور داشتند ولی شدت غلظت گرد و غبار به گونه‌ای بود که سلامت دانش آموزان به شدت تهدید می‌کرد .
مدارس ۴ شهرستان خوزستان در نوبت عصر سه شنبه تعطیل شد
به دنبال شدت گرفتن پدیده گرد و غبار در برخی شهرهای استان خوزستان مدارس و مراکز آموزش در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در نوبت عصر روز سه شنبه تعطیل شد.
فعالیت اداری در اهواز تا ساعت ۱۲ اعلام شد
همچنین در پی وقوع گرد و غبار نبی‌اله خون میرزائی سرپرست فرمانداری شهرستان اهواز گفت: با توجه به بروز پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا کار تمامی‌ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان اهواز به جزء مراکز بهداشتی درمانی، امدادی، عملیاتی در روز سه‌شنبه سی ام آبان تا ساعت ۱۲ ظهر اعلام شد .
غلظت گرد و غبار در اهواز به ۵۸ برابر حد مجاز رسید
روز گذشته بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست استان خوستان میزان غلظت گرد و غبار ساعت ۱۳ در شهراهواز به هشت هزار و ۷۱۴ میکروگرم رسید.میزان عادی ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب بود که بر این اساس میزان علظت گرد و غبار در شهرستان اهواز پیش از ظهر سه شنبه به ۵۸ برابر حد مجاز رسید.
کاهش دید در اهواز به 100 متر
کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان هم با اشاره به وقوع گرد و خاکی که سراسر شهر اهواز را فرا گرفته بود ، اظهار کرد: وزش باد شدید موجب فعال شدن کانون‌های داخلی شد ولی شدت گرد و غبار در حال کاهش است.وی افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا روز پنجشنبه شاهد بارندگی در اکثر نقاط خوزستان باشیم.
برف در «اندیکا»، گرد و غبار در اهواز
این گزارش می‌افزاید ، پیش از ظهر دیروز وقوع پدیده ناگهانی گرد و غبار در اهواز، این شهر را به رنگ خاکستری درآورد و شعاع دید را به کمترین میزان خود رساند. از سوی دیگر در برخی شهرهای استان خوزستان مثل بستان و شهرهای اطراف آن، بارش شدیدی آغاز شده است ولی عجیب‌ترین حالت را شهرستان اندیکا تجربه کرده است و مردم این شهرستان اولین برف امسال خود را تجربه کرده اند.اولین بارش برف پائیزی، کوه سه هزار و ۷۰۱ متری کینو معروف به بام خوزستان را سفیدپوش کرد.
حرکت خاک‌های روان از بیابان‌های کشورهای عربی به سمت ایران
غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی‌در گفت و گو با «عصر ایرانیان » در خصوص منشاء ریزگردهای استان خوزستان توضیح داد‌: اغلب منشاء ریزگردهایی که خوزستان را در بر می‌گیرد خارجی است ؛ این ریزگردها از کشورهای عراق، سوریه، اردن و صحرای حجاز در عربستان سعودی وارد ایران می‌شوند چراکه بیابان‌های بسیار وسیعی در این کشورها وجود دارد و خاک‌های روان با کمترین وزش به آسمان بلند می‌شوند. همچنین در کشور نیز آب‌های سطحی به واسطه احداث سد، جمع شده و باعث می‌شود شن‌های روان و توده‌های خاک و گرد و غبار با کمترین وزش باد در بیایان‌ها به آسمان بلند شده و به سمت مناطقی که دارای پوشش گیاهی کمتری هستند ، حرکت کنند .
باید فکری برای احیای تالاب‌ها کرد
این نماینده مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد : متاسفانه طی سال‌های گذشته رودخانه‌هایی که در منطقه وجود داشته کم آب شده و تالاب‌ها خشکیده‌اند که باید فکر اساسی برای احیای آن‌ها صورت گیرد ؛ در عین حال زمین‌های حاصل خیزی در استان خوزستان وجود دارد که می‌توان با کاشت درخت ریزگرد‌ها را تا حدود زیادی مهار کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اولویت قرار دادن این دو موضوع می‌تواند بیشتر از مالچ پاشی در مهار ریزگرد‌ها موثر باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان باید برای کنترل این وضعیت همت مضاعفی را در پیش گیرند ، افزود : طی سال‌های اخیر زندگی برای مردم خوزستان در این شرایط بسیار دشواری قرار گرفته و مردم با شرایط اقتصادی نامطلوبی مواجه شده‌اند که متاثر از وضعیت ریزگردها و محیط زیست است.
کشور ما 20 سال است که با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند
غلامرضا شرفی گفت‌: هر کشوری ممکن است با یک پدیده جوی رو به رو باشد که جسم ،روح و روان و اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار دهد اما با انجام چند سال کار تحقیقاتی به سرانجام می‌رسد ؛ اما متاسفانه در حال حاضر کشور ما 20 سال است که با پدیده گرد و غبار رو به رو است اما با وجود اعتبارات اختصاص یافته( که هرچند برای رفع این مشکل کافی نیست ) و پژوهش‌هایی که در این خصوص صورت گرفته بازهم شاهد غلظت گرد و غبار در استان هستیم .
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌در ادامه تصریح کرد : بی شک اقداماتی در این خصوص انجام شده که جای تشکر دارد اما چرا کاهش چشمگیری در میزان گردو غبار صورت نگرفته و کانون بحران همچنان وجود دارد ؟ ما باید منتظر وقوع چه فجایعی باشیم تا همت بیشتری برای رفع این مشکلات مردم صورت گیرد .
تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در خصوص حل معضل ریزگردها
وی ادامه داد : مردم خوزستان انتظار دارند تا مسئولان میدانی وارد عمل شوند و افرادی که برای پژوهش و ارائه راهکارهایی برای حل این مشکلات استان معرفی می‌شوند پس از پایان کارشان مورد بازخواست قرار گیرند تا نتیجه کار مشخص شود .
نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه ‌به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی‌در خصوص حل معضل ریزگردها در مناطق و استان‌های جنوب و غرب کشور اشاره کرد و افزود : با توجه به تاکید‌های مقام معظم رهبری ما خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به مشکلات مردم هستیم .وی در پایان خواستار رسیدگی و توجه مسئولان دولتی به مشکلات مردم خوزستان شد و گفت : ما در روند حل مشکل ریزگردها طی 6 سال گذشته شاهد تغییرات چشمگیری نبودیم و در این خصوص از رییس جمهور گله مندیم و خواستار تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجل برای رفع این مشکل هستیم‌.
ارسال نظرات