نماینده سازمان بسیج جامعه پزشکی در محضر مقام معظم رهبری به نقش این سازمان در جبهه‌ مقاومت اشاره کرد و گفت: بسیج جامعه پزشکی توانسته است طی ۲ سال گذشته با ۳۳۵ اعزام داوطلبانه، ۴ شهید و یک آزاده در زمره پرچمداران این صراط مستقیم قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۹۵۱۶۱۷
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی به مناسبت هفته بسیج دکتر جلیل عرب خردمند نماینده سازمان بسیج جامعه پزشکی امروز در دیدار با مقام معظم رهبری به بیان گزارشی درباره این سازمان پرداخت که به شرح ذیل است.

بسمه تعالی

سلام علیکم

تقارن هفتۀ بسیج با حلول ماه ربیع الاول و پیروزی مجاهدان بابصیرت اسلام ناب محمدی بر ایادیِ اسلام بدلی وتقلبی دست ساز آمریکایی، به راستی حلاوت و شیرینی و عطر و بوی دیگری به این هفتۀ مبارک و پربرکت بخشیده است، سلام و درود می‌فرستم به روان پاک امام امت که ولایت فقیه و بسیج مردمی را به‌عنوان دو محور اساسی در نظام سیاسی مدل حکومتی جمهوری اسلامی نهادینه کرد، و به‌خاطر نعمت وجود پرخیروبرکت ولی فقیه آگاه و زمان‌شناسمان پیشانی شکر بر خاک می‌سایم.

 

هر چند عزادار هم میهنانمان در زلزله اخیر کرمانشاه هستیم که علو درجات برای درگذشتگان و شفائ عاجل برای مصدومین و مجروحین از خداوند مسئلت داریم و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان آرزومندیم.

 

البته جوانان ما می‌دانند که در روزهای نه چندان دور،همه ابر قدرت‌ها دست به دست هم داده بودند تا به جرم دفاع از شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی با توسعه وتقویت تروریسم و تهاجم مستقیم به این مرز وبوم هر مدافعی را به قتل برسانند.

 

اما حضور چندین هزار جانبازی که بعد از سی تا چهل سال از مجروحیت، امروز نه فقط در سطح ملی که در سطح منطقه‌ای و جهانی قد علم کرده و تاثیرگزار هستند، بعد از تفضل الهی و صبر و مقاومت جانبازان وخانواده‌هاشان، حاصل تلاش ارزشمند جامعه پزشکی است .

 

جامعه پزشکی هم با رویش‌های خود امروز در کنار مقاومت در منطقه بیداری اسلامی حضور دارد، در دوسال گذشته با ۳۳۵ اعزام داوطلبانه، ۴ شهید و یک آزاده جامعه پزشکی از پرچمداران این صراط مستقیم هستند، از سویی درمان قریب ۴۵۰۰ جانباز مدافع حرم که ۷۵ % آنان غیر ایرانی بودند فقط در بیمارستان بقیه الله الاعظم نیز ارائه خدمتی دیگر است. همچنین سازمان بسیج جامعه پزشکی با قریب ۱۸۶ هزار نفرعضو سالانه ۸ میلیون نفر خدمت در مناطق کمتر بر خوردار ارائه می‌کند که این موارد علاوه بر خدمت رسانی فعال در مناسبت‌های مختلف نظیر، شبهای قدر، دهه عاشورا، راهپیمایی عظیم اربعین ،اعزام تیم‌های اضطراری و واکنش سریع درحوادث و بلایا است، از سویی باید به حضور فعال بیش از ۶۰ تیم بهداشتی –درمانی در کشور های آفریقایی نیازمند نیز اشاره کرد.

 

بسیج جامعه پزشکی علاوه بر خدمات درمانی، به تحقیق وپژوهش های بنیادی نیز می‌پردازد از جمله در ابتدای سال ۱۳۸۲با برپایی کنگره‌ای با موضوع سلامت در حوادث و بلایاو مدیریت بحران سعی کرد تا ابعاد مختلف آنرا با استفاده ازتجارب دفاع مقدس تدوین کند.

 

توفیق دیدار ورهنمودهای حضرتعالی در پایان اولین کنگره باعث شد تا به صورت دوسالانه این کنگره ها ادامه یابد و با ایجاد کار گروه وسپس پژوهشکده مجازی سلامت در حوادث و بلایا بعد اززلزله فاجعه بار بم با مشارکت تعداد زیادی از متخصصین داخلی طرح تشکیل سازمان مدیریت بحران کشوررا به دولت وقت ارائه داد، که بعد از انجام جلسات کارشناسی واستفاده ازدیگر نظرات ، لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور بعنوان معاونت ریاست جمهوری به مجلس وقت تقدیم گردید، متاسفانه دولت بعد با احیای مجدد ستاد حوادث غیرمترقبه در وزارت کشور لایحه‌ای را جایگزین کرد که مبنای قانونی موقت و آزمایشی شد و ممکن است به قانون دائمی تبدیل شود. لکن تحقق بند دوم سیاست‌های کلی ابلاغی که" تقویت آمادگی‌ها و امکانات لازم برای اجرای سریع و مؤثر عملیات جست‌وجو و نجات در ساعات اولیه، امداد و اسکان موقت آسیب‌دیدگان را تصریح می‌کند نیازمند آن است که جایگاه سازمان مدیریت بحران به سطح معاونت ریاست جمهوری با اختیارات کافی، فرماندهی و مدیریتی واحد و پشتوانه قانونی قوی ارتقا یابد تا رئیس این سازمان بتواند باحضور مستمر در هیئت دولت، تدوین دستورالعمل‌های لازم الاجرا و تخصیص بودجه عملکردی، از تشکیل سنتی ستاد بحران در ساعت‌ها بعداز واقعه برای تقسیم کارپایان دهد.

 

قابل ذکر است در بیانیه پایانی کنگره سوم در سال ۱۳۸۸ به وزارت بهداشت پیشنهاد ایجاد رشته‌های مرتبط با مدیریت سلامت در حوادث و بلایا در مقاطع ارشد و دکترا داده شد که خوشبختانه به تصویب رسید وامروز بتدریج فارغ التحصیلان آن واردبازار کار، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌شوند، لازم است این متخصصین با پست ثابت سازمانی برای تمام چرخه مدیریت بحران بخصوص آمادگی ومقابله در لحظات اولیه بکار گرفته شوند.

 

همچنین طرح تحول سلامت، به مثابه قطرات باران برای مردم نعمتی الهی بود، این طرح توانست بار و فشار مالی درمان برای شهروندان را به حداقل برساند و چتر ایمنی مالی را درحوزه ی سلامت ایجاد کند و موجی از رضایتمندی و آرامش خاطر در این زمینه را در میان شهروندان بگستراند! در عین حال،بیم آن می‌رود که هر آینه، این باران رحمت، به رگباری سیل آسا تبدیل شود و سیلابی خانمان برانداز از تعهدات پرداخت نشده بیمه‌ها وتاخیر در پرداخت‌ها را به دنبال داشته باشد.

 

امید است نظارت و کنترل از سویی و از سوی دیگر تفکر راهبردی و آینده نگرانه باعث گردد تا "هزینه تراشی" به مثابه کیفیت تلقی نشود و ایجاد بار مالی و افزایش هزینه ها برای مردم ودولت جایزه دریافت نکند. درآمد محوری در رشته‌های مختلف بالینی، باعث نشود تا برخلاف استانداردهای جهانی و علمی کیفیت رشته‌های داخلی و اطفال و بخصوص توان بخشی را تنزل دهد.

 

ایران نخستین کشور آسیای میانه بوده است که دیدگاه ایجاد بیمارستان تخصصی توان بخشی را پیگیری و اجرایی کرد و حتی به سایر کشورهای منطقه نیز دانش و تجربه خود را انتقال داد نباید نظام سرمایه داری پزشکی باعث شود تا بیمارستان تخصصی وقفی این رشته تغییر کاربری دهد. از سویی بعضی از بیمارستان‌ها در دفاع مقدس ازسرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، نظیر بیمارستان صحرایی حضرت خاتم الانبیاء( ص)که مورد بمباران قرار گرفت یا بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه الزهرا علیها السلام که مستقیما مورد بمباران شیمیایی واقع شده وشهدا و مجروحانی تقدیم داشته ‌ند و با کم توجهی جز با محاسبه طول وعرض جغرافیایی نمی‌توان به آنها رسید.

 

خوشبختانه با پیشنهاد و پیگیری استاد محترم جناب آقای دکترسیاوش صحت در ابتدای سال ۱۳۸۹ وهمکاری مجدانه ستاد کل، سپاه، ارتش، بسیج، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون هفت سال است که در هفته اول اسفند ماه کنگره میاندوره‌ای جامعه جراحان ایران با عنوان طب رزم در بیمارستان‌های صحرایی امام علی ابن ابیطالب ( ع ) و امام حسین (ع) که توسط سپاه باز سازی شده اند اجرامی شود. در حاشیه این کنگره‌ها، پنج دوره نیز جشنواره جایزه ملی شهید دکتر رهنمون برای تقدیر از ایثارگران جامعه پزشکی با تایید شفاهی حضرتعالی برگزار شده است، استدعا دارد تا دستخط مبارک حضرتعالی زینت بخش لوح تقدیر منتخبین باشد.

 

جمعی از خدمتگزاران در زلزله شهریور ۱۳۵۷ طبس مشغول تدوین تاریخ شفاهی، بخصوص نقش اردوگاه امداد امام با حضور فعال خدمت رسانی حضرتعالی هستند، در صورت صلاحدید درخواست شرف حضور واخذ خاطرات وتدوین دستاوردهای آن حادثه عظیم دارند.

 خدای را سپاس که به بهانه هفته بسیج توفیق دیدیار یار شد

خدایا به ما توفیق عبادت، ترک معصیت، صحت مزاج، عدم احتیاج وعاقبت بخیری عطا فرما.

انتهای پیام/

ارسال نظرات