خبرهای داغ:
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان تأکید کرد
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با تاکید بر گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در کشور گفت: گفتمان سازی علم و فناوری باید به عنوان پایه‌ای ترین گفتمان مد نظر مسئولان، برنامه‌ریزان و جوامع علمی باشد.
کد خبر: ۸۹۵۱۶۵۴
|
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵

گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در کشوربه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مجید زکزاکی امروز در جشنواره جهادگران علم و فناوری  با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت:  پارک‌های علم و فناوری مجموعه‌ای از متخصصان در حوزه فناوری‌های پیشرفته هستند که در عرصه حمایت از ایده‌ها و پژوهش‌های کاربردی در راستای تبدیل فناوری به ثروت برنامه‌های مختلفی دارند.

وی با تاکید بر گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان درکشور افزود: گفتمان سازی علم و فناوری باید به عنوان پایه‌ای ترین گفتمان مد نظر مسئولان، برنامه‌ریزان و جوامع علمی باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه امام خامنه ای(مد ظله العالی)  در خصوص گفتمان، به پیشرفت علم و فناوری به عنوان پایه‌ای‌ترین گفتمان اشاره دارد، گفت: به فرموده ایشان اگر ما بخواهیم پیشرفت علمی و توان علمی ما افزایش یابد و زندگی عادی مردم اعتلا پیدا کند باید موضوع علم و فناوری را به عنوان مباحث روز  به عنوان گفتمان مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه گفتمانی در کشور جاری و ساری می شود که بر اساس منطق و چارچوب باشد، تصریح کرد: در این صورت مردم خروجی آن را در زندگی خود لمس می‌کنند.

زکزاکی با اشاره به اینکه در راستای گفتمان‌سازی علم و فناوری راهبردهای کلان ابتدایی وجود دارد، گفت: راهبردهای کلان ابتدایی همچون راهبرد دو و راهبرد سه  اشاره به همین گفتمان اصیل دارد  که  علم را به یکی از گفتمان‌های اصیل جامعه تبدیل و فضایی مساعد برای شکوفایی و تولید علم و فناوری بر مبنای آموزه‌های اسلامی از طریق توسعه و تعمیق ایجاد کنیم تا نقش خود را در اقتصاد نشان دهد.

* دست یافتن به اقتصاد دانش بنیان رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی

وی با تاکید بر اینکه احیاء و توسعه فرهنگ گرایش به علم و فناوری می تواند در عرصه های مختلف خود را نشان دهد، افزود: اگر ما فرهنگ گرایش به علم و فناوری را به صورت گفتمان نهادینه کنیم، هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه فرهنگ، اجتماع و سیاست می تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی  گفت: رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی دست یافتن به  اقتصاد دانش بنیان است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اگر ما گفتمان علم و فناوری را در جامعه مطرح و نهادینه و به یک باورعمومی تبدیل کنیم اتفاقات خوشایندی را شاهد خواهیم بود.

زکزاکی اقتصاد دانش محور را اقتصاد مبتنی بر دانایی دانست و بیان داشت: به عقیده برخی محققین دیدگاه آینده محوری است که در آن هم جذب خوب منابع انسانی و هم جذب دانایی و هم جذب فناوری صورت می گیرد و اگر ما در آینده نگاه علمی داشته باشیم این موارد به آسانی قابل چارچوب بندی و دسته بندی است.

وی دانایی را ترکیبی از تجربیات، ارزش‌ها و اطلاعات موجود و کارشناسی شده  دانست و اظهار کرد: این تنها خاص افراد نیست بلکه در سازمان‌ها نیز این می تواند به عنوان یک ذخیره مطرح شود و با مصرف بیشتر رشد بیشتری هم داشته باشد.

* امروز دانایی و فناوری عامل مهمی در اقتصاد دانش بنیان

زکزاکی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان به گونه‌ای از اقتصاد گفته می‌شود که ریشه در دانش داشته و جوشش آن برمبنای رشد دانش باشد، تاکید کرد: در این اقتصاد نه تنها ارزش افزوده صرف فروش کالا، برای ما جایگاه ندارد بلکه ابزارهای تولید آن نیز جایگاه خود را از دست داده‌اند و ارزش ثانویه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تولید، نیروی کار و سرمایه عامل مهمی در اقتصاد دانش بنیان نیست، گفت: امروز دانایی و فناوری مد نظر است و در چنینی اقتصادی خود دانایی و فکر تبدیل به کالا می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در تبیین دیگر ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه این اقتصاد بر تولید، توزیع و مصرف دانایی و مصرف اطلاعات قرار گرفته است، اضافه کرد: این اقتصاد بدون وزن است و به جای کارخانه‌های بزرگ در آن مدارهای کوچک فکر و ایده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: امروز کارخانه‌ها به عنوان ابزارهای دسته چندم مطرح هستند و در جوامع اسلامی  این نخبگان متعهد هستند که باید این بار را به دوش بکشند.

* شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی هنوز فقیر مانده است

زکزاکی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان بر اساس اقتصاد مقاومتی باید درون زا باشد، اظهار داشت:  اقتصاد دانش بنیان باید با استفاده از صنعت در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد، درحالی که موضوع دانش نیز باید همواره به طور داخلی و بی نهایت دستخوش گسترش باشد.

وی شرکت های دانش بنیان را به عنوان یکی از خروجی  و مصادیق اقتصادهای دانش بنیان در جوامع مختلف معرفی کرد و بیان داشت: فکر و اندیشه باید در شرکت های دانش بنیان به محصول تبدیل شود که این محصوصل به راحتی می تواند فکر، منش، فرهنگ و رفتار افراد را تغییر و به جلو حرکت دهد.

زکزاکی دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را از ضروریات اصلی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما بحث شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی هنوز فقیر مانده است در صورتی که ما پتانسیل قوی و فرهنگ غنی اسلامی داریم  ولی در این جریان به صورت عملیاتی وارد کار شدیم

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در پایان سخنان خود با تاکید اینکه  توجه به اقتصاد دانش بنیان لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: اجرای و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی  موجب مصون ماندن اقتصاد کشور از آسیب‌ها و مسائل گوناگون می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات