گزارش بانکی؛

مشارکت برای حذف دلار/ افزايش كارايي و درآمد سرانه شعب از اهداف بانک صادرات ایران

نظام بانکی در نقش مکمل بازار سرمایه، نیازهای مالی ای را تامین می کند که تکمیل کننده فعالیت های بازار سرمایه در این زمینه است.
کد خبر: ۸۹۵۲۲۲۹
|
۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸

اشاره: نظام بانکی در نقش مکمل  و پیش برنده بازار سرمایه، نیازهای مالی ای را تامین می کند که موجب تکامل فعالیت های بازار سرمایه است.گاهی نیز  این نظام در نقش رقیب بازار سرمایه نیز به فعالیت هایی می پردازد که باعث رونق و رشد و پویایی فعالیت های بازار سرمایه می شود و در مجموع رشد و توسعه و بالندگی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. بانک ها در بازار سرمایه و بورس، دارای موقعیت های نسبی هستند و تبعات  سرمایه گذاری مستقیم بانکها، بیشتر از منافع و مزایای آن برای اقتصاد کشور است. نحوه مشارکت بانک ها در بازار سرمایه موضوعی است که خبرگزاری بسیج به آن پرداخته و سازوکار آن را در بانک صادرات ایران بررسی کرده است.

 

*مشارکت بانک صادرات برای حذف دلار

بانک صادرات ایران در راستای اجرای بانکداری اسلامی و منویات نظام اسلامی و مقام معظم رهبری مبنی بر حذف دلار از مبادلات و معاملات دلاری و استفاده از ارزهای جایگزین پیشگام بوده است.برهمین اساس شعب خارجی بانک صادرات درحال بازگشایی و فعالیت هستند که این بانک همزمان با بازگشایی شعب خارجی قصد دارد مبادلات یورویی و غیر دلاری را افزایش دهد. این تصمیم موجب می شود تا بانک های ایرانی و به خصوص بانک صادرات ایران از سیطره و نفوذ خزانه داری آمریکا خارج شده و آ مریکایی ها توان رصد فعالیت بانک های ایرانی را نداشته باشند. با این روند شعب خارجی بانک صادرات در آسیا و اروپا ظرفیت های بسیار خوبی هستند که می توانند سودآوری بانکی را دو چندان کرده و تأثیر نهایی خود را روی قیمت سهم بانک بگذارد.

 

* افزايش كارايي و درآمد سرانه شعب از اهدف بانک صادرات

تمامی مطالعات تطبيقي نشان از آن دارد كه شاخص هاي كارآيي و سودآوري بانك صادرات، پتانسيل بهبود اساسي دارد. شبكه بانكی بانک صادرات  ایران در این خصوص بايد درآمد خود را از طريق ارايه خدمات متنوع بانكي و غيربانكي بالا ببرد. همچنين با جانمايي مجدد شعب بانكي با هدف نزديكي به مراكز مالي با گردش بالا، پتانسيل سودآوري شعب افزايش پيدا می كند.

 مشارکت بانک صادرات برای حذف دلار/// افزايش كارايي و درآمد سرانه شعب از اهدف بانک صادرات//5

*بانک صادرات و سهم بسزای فعالیت در تولید داخلی

واضح است که عمليات اصلي بانكداري يعني اخذ سپرده ها از كساني كه مازاد منابع دارند و ارايه تسهيلات به كساني كه كمبود منابع دارند ديگر سودآور نيست صورت می گیرد. بدين جهت لازم است که اقدامات زير در شبکه بانکی انجام شود که البته بانک صادرات در این راستا قدم نهاده است:

- خروج از اقيانوس قرمز؛ يعني خروج از بازي باخت-باخت جذب سپرده بر اساس افزايش نرخ و كاهش منابع گرانقيمت

 - تجهيز منابع ارزان قيمت با ارايه محصولات و خدمات متنوع و نوين

- تغيير سياست و پورتفوليوي اعتباري و مديريت منضبط مصارف؛ بر این اساس تمركز بر مشتريان اعتباري و عقودي كه در بسته سياست اعتباري تنظيم شده اند صورت می گیرد. همچنين مديريت مصارف بانك بايد با رويكردي كاملا منضبط و سخت گيرانه پيگيري شود.

- تغيير رويكرد از منابع محوري به سودآوري و عملكردمحوري؛ در این راستا در نظامهاي ارزيابي و ارتقا شعب و مديران از اين پس بايد به جاي جذب منابع كه عموما هم به جذب منابع گران قيمت ختم مي شود شاخص هاي سودآوري و عملكرد جايگزين شود.

اما بر اساس این سیاست ها بانک صادرات در سال 1395 حدود 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی اعطا کرده است که اغلب سرمایه گذاری های بانک نیز در حوزه های زیرساختی و کلان کشور انجام گرفته است.برهمین اساس بانک صادرات در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی تا فولاد و صنایع زیرساختی کشور مشارکت کرده و نقش بزرگی ایفا نموده است؛ چنانکه با ورود بانک صادرات این حوزه ها به سودآوری رسیده اند.لذا همین سرمایه گذاری ها موجب شده تا در بلند مدت ارزش سهم بانک صادرات رشد کرده و افت چندانی نداشته باشد.

ارسال نظرات