خبرهای داغ:
علوم انسانی رایج و علوم انسانی سکولار حیات علمی جهان اسلام را مدیریت می کند و سبب شده تا زندگی مسلمانان در بحران و چالش های بزرگ روبه رو شده و فقه و اخلاق اسلامی به حاشیه رانده شود.در چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ، با حضور متخصصین علوم اسلامی به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و تبادل اندیشه جهت ایجاد تحول در علوم انسانی پرداخته شده است.
کد خبر: ۸۹۵۲۴۵۴
|
۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

سیطره علوم انسانی سکولار بر حیات علمی جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در تهران آغاز به کار کرده بود  ،  همراه با اعطای سومین دوره جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی ، گزارش دبیر علمی کنگره دکتر عطاءالله رفیعی آتانی و قرائت پیام آیت الله العظمی سبحانی در سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم (ع) در قم به کار خود پایان داد.

در ادامه این کنگره بین المللی آیت الله رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ اذعان بیان کرد: علوم انسانی شامل سه دسته از علوم است ،که دسته اول شامل گزارشاتی است  که حالت انسان را توصیف و وقایع را پیش بینی می کند و از واقعیت هاگزارش می‌دهد از هست و نیست‌ها می‌گوید؛  دسته دوم علوم انسانی شامل باید و نبایدهاست و دسته سوم نیز شامل توصیفات، شایدها و نشایدها را شامل می گردد.

رشاد ادامه داد:  علوم انسانی حتی در حوزه‌های معرفت مانند شاخه‌های مثل معرفت، حکمت، طبیعیات یا حوزه معیشت و مدیریت هم ورود می‌کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رشاد گفت: علوم انسانی دین دنیای مدرن است، چرا که حیات امروز انسان در سیطره علوم انسانی قرا گرفته است؛ چالش اصلی امروز نقطه تماس دین با علوم انسانی است با این تفاوت که در دوره رنسانس علوم طبیعی به صحنه آمد و سریع با دین روبرو شد. چرا که علوم طبیعی از همان ابتدا بعثت پیامبران در برابر نگاه های انبیا قرار داشتند اما مبارزه علوم انسانی با دین مبارزه خاموش دارد و علوم انسانی به صورت خاموش این جنگ را اداره می‌کند.

 رشاد تاکید کرد: تولید علوم انسانی اسلامی تکلیف عینی گروهی حوزویان است و جز با به میان آمدن حوزه ها در راستای اسلامی سازی علوم انسانی این راه  به مقصد نخواهد رسید.

وی دو اقدام لازم در این امر را تولید معرفت و علم صائب و تربیت نیروی صالح بر شمرد .عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: واقعیت این است که علوم انسانی در حوزه های علمیه غایب است و تشکیل رشته های  تخصصی حوزوی نیز موفق نبوده است و این هدف را برآورده نکرده است. معتقدیم این شیوه جواب نداده است.

در ادامه این مراسم سه نفر از اساتیدی که در زمینه علوم انسانی اسلامی فعالیت چشمگیری داشتند، به عنوان برگزیده سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی معرفی شدند.

که  سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا نظریه پرداز برجسته در فلسفه علوم اجتماعی، حسن سبحانی نظریه پرداز برجسته در اقتصاد اسلامی، و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه نظریه پرداز برجسته در فلسفه علوم انسانی اسلامی اختصاص یافت.

علیرضا مومنی

ارسال نظرات