خبرهای داغ:
بازیگر کارگردان نمایش پیک نینوا:

باید در همه عرصه‌ها از شعار زدگی فاصله بگیریم/ فکر‌های بسته باید دور ریخته شود

شهرستانی گفت: بسیج هر کاری که اراده کرده انجام داده و تنها مشکلی که هنرمندان را دور می‌کند از این مجموعه که هنرمند می‌تواند بسیجی و بسیجی می‌تواند هنرمند باشد، فکر است، فکر‌های بسته باید دور ریخته شود.
کد خبر: ۸۹۵۲۷۹۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، بازیگر کارگردان نمایش پیک نینوا در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره استانی نمایش‌های آیینی مذهبی بسیج در شهرستان شاهرود با تبریک فرا رسیدن ایام ربیع و هفته بسیج با اشاره به اختتامیه جشنواره آیینی مذهبی ماه سرخ که به همت بسیج هنرمندان استان و شاهرود اظهار کرد: امروز سه کار را دیدیم که البته سطح کیفی جشنواره را نمی‌توانم مقایسه کنم، چون نخستین دوره است، اما بچه‌های استان خوب کار کردند و تنها ایراد زمان برگزاری جشنواره بود، چون کار‌ها در محرم بازبینی و حال و هوای محرم دارد و الان، چون آن حال و هوا نیست مخاطب را نمی‌توان به خوبی جذب کرد نه اینکه آن حال و هوا نیست، اما در آن زمان امتیاز مثبت بود، اما بچه‌ها خوب کار کردند.
هومن شهرستانی افزود: من خودم فراخوان جشنواره را می‌بینم و می‌خوانم و نمایش نامه‌ها سفارشی باشد و سمت سویی داشته باشد کشش پیدا نمی‌کنم، اما کار‌های محرم فرق می‌کندچون خودم تعزیه هم کار کرد، اما زمانش اگر محرم صفر بود بهتر می‌توانستیم حس را به مخاطب انتقال دهیم.
وی با اشاره به تئاتر روایت پیک نینوا گفت: نویسند این نمایش عماد عبادی و کارگردان بازیگر خودم هستم و آهنگساز میرفرساد ملک نیا و تدوین موسیقی سجاد حیدزاده و مدیر صحنه راحله امین همسرم هستند که زیر نظر بسیج هنرمندان شاهرود برگزار و اجرای موفقی از نگاه مخاطب و تماشاگران بود.
وی با بیان اینکه پیک نینوا یک روایتگر است بیان کرد: شخصی می‌آید و از بین تماشاگران روی صحنهمی آید و ادعای حضور در صحرای کربلا را دارد و با این تصور هدف امام و یارانش را با مخاطب در میان بگذارد و راوی اصرار دارد که اگر امام اکنون بود چه برخوردی با ایشان داشتیم.
شهرستانی تصریح کرد: این تئاتر تاکید دارد فقط مظلومیت و تشنگی امام نباشد و مظلوم و ظالم چیست یک اعتقاد و عشق بوده که اتفاق افتاد، چون با عقل سنجش کرد نمی‌شود و عشق بوده بالاتر از هر چیز و با لب تشنه و چیز‌هایی که متاسفانه برخی مداحان می‌گویند درست نیست و نویسنده و گروه اجرا سعی کرده مفهوم را برساند که نگذاریم که جهل پابند اخلاص ما شود.
شهرستانی ادامه داد: اینک یاران حسین کیانند آنان که با لبیک به جان گفتند و راوی پرچم یالثارات الحسین (ع) با رنگ سفید و سرخ دارد و باید برخیزیم آب طلب کنیم با جهل و خرفات مبارزه کنیم مخصوصا الان در روضه و مداحی باید چیزی یاد بگیریم، اما تعدادی کم هستند که ما دور می‌شویم از مفهوم رفتن امام حسین به کربلا و به چیز‌های دیگه می‌پردازیم در این روزگار چشم هم چشمی.
وی با اشاره به حضور بسیج در عرصه هنر گفت: اگر کلیشه‌ای حرف بزنم حتماً معکس می‌کنید من اهلش نیستم، بسیج هر کاری که اراده کرده انجام داده و تنها مشکلی که هنرمندان را دور می‌کند از این مجموعه که هنرمند می‌تواند بسیجی و بسیجی می‌تواند هنرمند باشد، فکر است، فکر‌های بسته باید دور ریخته شود چرا که جایی دیگر به بن بست می‌خورد.
شهرستانی اضافه کرد: مثلاً من شعار دهم و مخاطب باور نداشه باشد و بازی باور پذیر نباشد از دین و مذهب دور می‌شود، پس مسائل شعار و کلیشه را دور بریزیم و بازتر فکر کنیم و نقطه ضعف را بیان کنیم، نقطه ضعف را داشته باشیم تا باور پذیر شود.
وی با اشاره به فیلم‌های دهه ۶۰ و حتی امروز دفاع مقدس گفت: هر چه ما در این فیلم‌ها می‌بینیم ایرانی تیر میزند و دشمن می‌میرد و عراقی تیر می‌زند و ایرانی هم نمی‌میرد و ایران قهرمان و عراقی‌ها همیشه ضد قهرمان اند.
شهرستانی با اشاره به شهید عباس دوران افزود: عباس دوران سیگار می‌کشید که ما در نرگس خاتون که کار کردم و همسر شهید راوی بود سیگار کشیدن را حذف کردند این که همش خوب است وقتی علی انسان است باور پذیر می‌شود، ولی اگر به اندازه خدا بالا رفت بُت می‌شود و لطفی ندارد.
وی با انتقاد از سانسور‌های زیادی گفت: مسائل مذهبی ما سانسور می‌کنیم، نقطه ضعف معصومین کجاست هر چند معصوم هستند، اما من نظرم این است که امام حسین شجاعتش نقطه ضعف اش هست که البته نقطه ضعف قشنگی است، چون عقلانی است.
وی تاکید کرد: من با توجه به تئاتر و محتوا که کارشناس هستم می‌گویم باید بسیج فکرش را آزاد کند و سفارشی کار نکند و سانسور نکند چرا که ما یک جایی به بن بست می‌رسیم و اگر نگاهی به دور بر کنی می‌شود بن بست را دید که در اعتقادات ما و در نسل‌های جدید این مشکلات اعتقادی چیست این‌ها همان بن بست است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها